طرح سپاه پاسداران برای ترور جان بولتون خنثی شد

سپاه پاسداران برای اجرای این ترور یک نفر را در خاک ایالات متحده استخدام کرده بود

«با وجود اینکه بایدن در حال مذاکره درباره توافق هسته‌ای است، ایران در حال برنامه‌ریزی برای ترور جان بولتون و دیگر سیاست‌مداران آمریکایی است»-SERGEI GAPON / AFP

نشریه «واشنگتن اگزمینر» روز دوشنبه، شانزدهم اسفند، در گزارشی نوشت: «با وجود اینکه بایدن در حال مذاکره درباره توافق هسته‌ای است، ایران در حال برنامه‌ریزی برای ترور جان بولتون و دیگر سیاست‌مداران آمریکایی است.»

این نشریه به نقل از یک مقام وزارت دادگستری ایالات متحده خبر داد که حداقل دو ایرانی عضو نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برای ترور جان بولتون، مشاور سابق امنیت ملی ایالات متحده، برنامه‌ریزی کرده‌اند.

بر اساس این گزارش، شواهد قابل اعتنای کیفری نیز علیه ایرانی‌ها در دست است، اما مقام‌های دولت بایدن در برابر افشای این موضوع مقاومت می‌کنند؛ زیرا نگران‌اند که دستیابی به توافق هسته‌ای با ایران از مسیر خارج شود.

واشنگتن اگزمینر در ادامه نوشت که برخی از جزئیات توطئه علیه جان بولتون را به دلایل امنیتی فاش نمی‌کند، اما توضیح داد که سپاه پاسداران برای اجرای این ترور یک نفر را در خاک ایالات متحده استخدام کرده بود. با این حال، طراحی ترور به نتیجه نرسید؛ زیرا به محض اطلاع از این توطئه، نیروهای اطلاعاتی آمریکا و اف‌بی‌آی در اوایل سال ۲۰۲۲ یا اواخر ۲۰۲۱، یک تیم مخفی تمام‌وقت برای محافظت از جان بولتون اختصاص دادند.

این نشریه آمریکایی نوشت اعتقاد بر این است که همین توطئه باعث شد جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا، روز نهم ژانویه به ایران هشدار دهد که ایالات متحده از مقام‌های فعلی و پیشین محافظت خواهد کرد.

انتشار این گزارش در شرایطی است که پیش از این در دسامبر ۲۰۲۰ نیز اعلام شده بود علیه مایک پمپئو، وزیر امور خارجه سابق آمریکا و دیگر مقام‌های دولت ترامپ نیز تهدیدهای مشابهی وجود دارد. در آن زمان، کنگره در پاسخ به تهدیدهای جمهوی اسلامی ایران، سرویس امنیتی و حفاظتی پمپئو را فراتر از دوره تصدی مسئولیت دولتی او تمدید کرد. محافظت از پمپئو همچنان در سطوح بالا ادامه دارد.

برخی معتقدند سپاه پاسداران ایران افرادی نظیر بولتون و پمپئو را به دلیل اینکه از تحریم‌ها و فشار حداکثری علیه ایران دفاع می‌کنند، هدف قرار داده است، اما در عین حال گمان می‌رود که انگیزه اصلی توطئه‌ علیه این افراد در شرایط فعلی، تمایل ایران به انتقام گرفتن بابت ترور قاسم سلیمانی باشد.

سابقه سپاه پاسداران در طراحی ترور مخالفان جمهوری اسلامی ایران

سابقه جمهوری اسلامی ایران در آدم‌ربایی و ترور موضوعی است که حتی پیش از مرگ قاسم سلیمانی نیز وجود داشت و سپاه پاسداران در طراحی قتل مخالفانش کارنامه تاریکی دارد.

توطئه ترور عادل الجبیر، سفیر عربستان در خاک آمریکا، یکی از این موارد است. در جریان این توطئه، ۱۹ مهر ۱۳۹۰ (۱۱ اکتبر ۲۰۱۱ میلادی) وزارت دادگستری ایالات متحده آمریکا یک شهروند ایرانی-آمریکایی به نام منصور ارباب‌سیَر را به عنوان متهم اصلی و یک شهروند ایرانی دیگر به نام علی غلام‌شکوری را که افسر ارشد نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران معرفی شد، به ارتباط‌‌گیری، طراحی و پرداخت پول به کارتل لوس زتاس برای ترور سفیر ریاض در واشنگتن متهم کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هرچند دولت ایران در نخستین واکنش، این اتهام را سناریو تبلیغاتی آمریکا و اسرائیل دانست و آن را نپذیرفت، بنا به درخواست عربستان از بان‌کی‌مون، دبیرکل وقت سازمان ملل متحد، این پرونده به شورای امنیت فرستاده شد.

۲۴ شهریور ۱۳۹۹ (۱۴ سپتامبر ۲۰۲۰) نیز نشریه پولتیکو به نقل از گزارش‌های اطلاعاتی آمریکا و مقام‌های نزدیک به دولت گزارش داد که جمهوری اسلامی ایران در تلاش برای گرفتن انتقام قاسم سلیمانی، به دنبال سوء‌قصد به لانا مارکس، سفیر آمریکا در آفریقای جنوبی، است.

لانا مارکس از افرادی است که با دونالد ترامپ ارتباط نزدیکی دارد و با توجه به تهدید «انتقام سخت علی خامنه‌ای، گمانه‌زنی‌ها برای اینکه سفارت جمهوری اسلامی در طرح ترور مارکس دست داشته باشد، تقویت شد. مقام‌های تهران این بار نیز این ادعاها را رد کردند.

انفجار سفارت ایالات متحده در لبنان در سال ۱۹۸۳، «کشتار میکونوس» در آلمان در سال ۱۹۹۲، بمب‌گذاری آرژانتین در سال ۱۹۹۴، بمب‌گذاری سال ۱۹۹۶ عربستان سعودی، اقدام تروریستی سال ۲۰۱۲ در کنیا، بمب‌گذاری در بانکوک در سال ۲۰۱۲، بمب‌گذاری در هندوستان در سال ۲۰۱۲، اقدام تروریستی در بحرین در سال ۲۰۱۵ و حمله به نفتکش‌های ژاپن و نروژ در سال ۲۰۱۹ تنها بخشی از اقدام‌های تروریستی جمهوری اسلامی ایران علیه سایر کشورها و افرادند.

این موارد باعث شد کلی کرفت، سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد، روز پنجشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۹ ایران را «حامی شماره ۱ تروریسم در جهان» بنامد. پیش از آن نیز وزارت امور خارجه آمریکا ۱۹ ژوییه ۲۰۱۷ در گزارشی، ایران را بزرگ‌ترین حامی تروریسم دولتی معرفی کرد. وزارت خارجه کانادا هم در ۲۰ ژوئن ۲۰۱۷ اعلام کرد نام ایران و سوریه را در فهرست کشورهای حامی تروریسم حفظ خواهد کرد.

به گزارش وزارت خارجه آمریکا، جمهوری اسلامی ایران در ۴۰ سال اخیر در ۳۶۰ ترور هدفمند در بیش از ۴۰ کشور جهان نقش داشته‌ است. این ترورها را نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، وزارت اطلاعات و گروه‌های نیابتی وابسته به ایران همچون حزب‌الله انجام داده‌اند.

با تمام این موارد، ایران در جریان مذاکرات احیای توافق برجام خواستار حذف نام سپاه از فهرست تروریستی شده است.

در واکنش به این موضوع، روز پنجشنبه، دوازدهم اسفند، گابریل نورونها، مشاور پیشین امور ایران در وزارت خارجه ایالات متحده، توافق در حال مذاکره میان آمریکا و جمهوری اسلامی ایران در وین را برای امنیت ملی آمریکا غیرقانونی و خطرناک دانست و اعلام کرد که هیئت مذاکره‌کننده آمریکا به ریاست رابرت مالی  لغو تحریم‌ها علیه سپاه پاسداران، دفتر علی خامنه‌ای و تعداد زیادی از افراد و نهادهایی را وعده داده است که تحریمشان به برنامه هسته‌ای ایران ارتباطی ندارد.

گابریل نورونها در توییت دیگری افزود: «توافقی که در وین در حال مذاکره است، برای امنیت ملی ما خطرناک است، غیرقانونی است، نامشروع است و به‌هیچ‌وجه چه در کوتاه‌مدت و چه در بلندمدت منافع آمریکا را تامین نمی‌کند.»

بیشتر از جهان