لشکر فاطمیون نقشه جمعیتی سوریه را تغییر می‌دهد

طرح سپاه برای بیرون راندن ساکنان برخی مناطق سوریه و جایگزینی آن‌ها با شبه‌نظامیان آغاز شده است

سپاه پاسداران اخیرا اجرای یک عملیات گسترده تغییر جمعیتی در برخی مناطق سوریه را آغاز کرده است_ AFP

وب‌سایت المشارق با اشاره به حضور سپاه پاسداران در سوریه نوشت: «لشکر فاطمیون با آواره کردن ساکنان محلی مناطقی خاص از سوریه و اسکان شبه‌نظامیان و خانواده‌هایشان به‌جای آن‌ها، طرح تغییر جمعیتی در بخش‌هایی از این کشور را به اجرا درمی‌آورد.»

به گزارش این منبع خبری، فعالان و کارشناسان تاکید کرده‌اند که این عملیات پیامدهای جدی و بلندمدت برای مردم سوریه خواهد داشت. شیار ترکو، محقق و کارشناس در حوزه مسائل سپاه پاسداران و گروه‌های وابسته به این نهاد نظامی، گفت لشکر فاطمیون گروهی شبه‌نظامی متشکل از جنگجویان افغان است که در سوریه مستقر شده‌اند و «خطرناک‌ترین بازوی نظامی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است».

او با اشاره به این که سپاه چندی پیش اعضای این گروه شبه‌نظامی را از اردوگاه‌های ایرانی نزدیک مرز افغانستان جمع‌آوری کرد، گفت: «آن‌ها زیر نظر متخصصان آموزش رزمی دیدند و خانواده‌هایشان از افغانستان به سوریه منتقل شدند.»

به گفته شیار ترکو، این نیروها با وعده‌هایی همچون دریافت حقوق مناسب، غرامت مالی و اعطای تابعیت ایرانی به خانواده‌هایشان در صورت مجروح یا کشته شدنشان، وسوسه شدند که در سوریه بجنگند.

نقش این جنگجویان در سوریه از سال ۲۰۱۴ در نبردهای مناطقی مانند حمص، حلب، دیرالزور، المیادین، البوکمال و همچنین منطقه دمشق و در مجاورت «حرم حضرت زینب» بود که مورد توجه قرار گرفت.

تهدید و اغوای مالی

بشیر البسام، وکیل سوری، در این زمینه گفت سپاه پاسداران کاملا آگاه است که ساکنان منطقه دیرالزور از عملیاتی که ایران در سوریه انجام می‌دهد حمایت نمی‌کنند، بلکه صرفا آن را تحمل می‌کنند.

او می‌گوید: «این کشور کاملا آگاه است که هرگونه تغییری در سطح محلی یا منطقه‌ای می‌تواند به برنامه‌های توسعه‌طلبانه‌اش در سوریه پایان دهد، بنابراین به استفاده از همه ابزارهای ممکن برای تشدید کنترلش متوسل می‌شود.»

بسام با اشاره به «تهدید و اغوای مالی»، گفت سپاه اخیرا اجرای یک عملیات گسترده تغییر جمعیتی را آغاز کرده است، عملیاتی که تخلیه ساکنان محلی از مناطق خاص و جایگزینی آن‌ها با خانواده‌های شبه‌نظامیان را شامل می‌شود.

این روند در دیرالزور، المیادین و ابوکمال و همچنین در روستاهای الشیخ هلال، رهجان و شکوزیه استان حماه و در بخش‌هایی از شرق حلب مشاهده شده است و خانواده‌های آواره‌شده از این مناطق با خانواده‌های شبه‌نظامیان وابسته به سپاه پاسداران، به‌ویژه شبه‌نظامیان لبنانی، عراقی، افغان و در برخی موارد پاکستانی‌، جایگزین شده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته این وکیل سوری، جنگجویان افغان پس از فرار از افغانستان و سال‌ها زندگی در اردوگاه‌های ایران، آنچه اکنون به دست آورده‌اند حفظ خواهند کرد زیرا برای این مردان، «حضور در سوریه با خانواده‌هایشان چنان فرصت بزرگی است که نمی‌خواهند از دست بدهند».

بسام ضمن بیان اینکه تلاش برای ایجاد تغییر جمعیتی در اطراف دمشق و در نزدیکی زیارتگاه‌های اصلی شیعیان در حال انجام است، گفت: «چنین روندی پیامدهای امنیتی و اجتماعی ویرانگری خواهد داشت، زیرا این منطقه ویژگی تاریخی و فرهنگی خاص خود را دارد و با آداب و رسوم متفاوت با مردم سوریه در تضاد است.»

او افزود احتمالا چنین اقدامی توازن موجود بین جمعیت سنی و شیعه در منطقه را بر هم می‌زند و ممکن است مقدمه برخوردهای خونین میان ساکنان این مناطق باشد که به‌مراتب ویرانگرتر از سال‌های گذشته خواهد بود.

لشکر فاطمیون در مناطق و ساختمان‌های کلیدی

ایهم العلی، فعال رسانه‌ای، نیز در این زمینه گفت: «در حال حاضر، لشکر فاطمیون تلاش می‌کند نیروهای بیشتری جذب کند و حقوقی که به جوانان سوری می‌پردازند بیشتر از سایر شبه‌نظامیان وابسته به سپاه پاسداران است.»

او گفت شبه‌نظامیان مدام در حال جابه‌جایی‌اند و خود را پنهان می‌کنند تا مطمئن شوند که هدف حمله یا تهاجم هوایی قرار نخواهند گرفت.

به گفته علی، شبه‌نظامیان بسیاری از مکان‌های راهبردی جدید در سوریه را اشغال کرده‌اند که مناطقی مستحکم با تونل‌ها و سنگرهای زیرزمینی است، از جمله ساختمانی در نزدیکی شهر باستانی پالمیرا که به‌دلیل استحکام بالایش معروف است؛ این محوطه کنترل کامل بزرگراهی که پالمیرا را به دیرالزور متصل می‌کند، به آن‌ها می‌دهد.

این فعال رسانه‌ای افزود که شبه‌نظامیان همچنان به مصادره اموال و خانه‌ها در پالمیرا ادامه می‌دهند و فقط درصد کمی از ساکنان اصلی در آن‌جا باقی مانده‌اند.

او همچنین گفت شبه‌نظامیان به‌منظور تضمین امنیت و انتقال بی‌خطر نیروها، تونل‌های جدیدی در چندین منطقه حفر کرده‌اند و تونل‌های قدیمی به‌جا‌مانده از داعش نیز بازسازی شده‌اند.

به گفته علی، تونل‌های جدید در نزدیکی جبل‌البشری در شهر غانم‌العلی در جنوب شرقی شهر رقه و دیگری در شهر میادین دیرالزور حفر شده‌اند. این دو محوطه حاوی مقادیر زیادی سلاح، مهمات و موشک است و به شبه‌نظامیان امکان می‌دهد که هنگام حملات هوایی، بین مناطق فعالیتشان و پناهگاه‌ها حرکت کنند.