مامور اطلاعاتی ایران با زنان اسرائیلی تماس می‌گرفت

گفته می‌شود او با بیش از ۲۰ شهروند اسرائیلی در تماس بود

رامبد نامدار با ۲۰ شهروند اسرائیلی در تماس بود و در ازای دریافت اطلاعات، به آنان دلار می‌دادـ شین‌بت

شین‌بت، سازمان اطلاعات و امنیت داخلی اسرائیل، اعلام کرد چهار زن و یک مرد اسرائیلی را که برای یک مامور اطلاعاتی جمهوری اسلامی ایران کار می‌کردند، دستگیر کرده است.

بر اساس این گزارش، این افراد قصد داشتند با هدایت این مامور اطلاعاتی ایرانی به نام رامبد نامدار، در داخل اسرائیل ماموریتی را انجام دهند.

مظنونان بازداشتی یهودی و ایرانی‌الاصل‌اند، اما تابعیت اسرائیل دارند. پلیس اسرائیل پس‌ ازآنکه به این افراد مشکوک شد، آنان را زیر نظر گرفت و متوجه شد که با یک مامور اطلاعاتی ایران که خود را در فیس‌بوک رامبد نامدار معرفی کرده است، در تماس‌اند.

رامبد نامدار پس از نخستین ارتباط با این افراد در فیس‌بوک، به آنان پیشنهاد کرده بود از طریق تماس ویدیویی واتساپ با هم در ارتباط باشند، اما با این بهانه که دوربین گوشی‌اش خراب است، چهره خود را به این چهار زن نشان نداد. گفته می‌شود او با ۲۰ شهروند اسرائیلی دیگر هم در تماس بود که بیشتر آنان زن‌اند.

به گزارش تایمز اسرائیل و به نقل از شین‌بت، زنان متهم، به رامبد نامدار مشکوک شده بودند و احتمال می‌دانند که او مامور اطلاعاتی ایران باشد، با این حال تماس خود را با او قطع نکردند. این زنان پذیرفته بودند که در ازای عملی کردن درخواست‌های رامبد نامدار، از او پول بگیرند.

یکی از این زنان ۵۷ ساله است و از ارتباط او با رامبد نامدار در فضای مجازی حدود چهار سال می‌گذرد.

مظنونان پس از اینکه عکس‌هایی از سفارت آمریکا در تل‌آویو و اطلاعاتی درباره مراسم‌ نظامی، کارت‌شناسایی‌ها و کارت سربازی در اختیار این مامور جمهوری اسلامی ایران گذاشتند، از او هزاران دلار دستمزد گرفتند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طبق این گزارش دو نفر از مظنونان تلاش کرده بودند پسران خود را برای عضویت در سازمان اطلاعات اسرائیل ترغیب کنند.

شین‌بت اعلام کرد از آنجا که هیچ‌یک از این افراد به اسناد و اطلاعات طبقه‌بندی‌شده دسترسی نداشتند، نشانه‌ای وجود ندارد که اثبات کند این حلقه جاسوسی امنیت ملی اسرائیل را به خطر انداخته است. با این حال سازمان اطلاعات و امنیت داخلی اسرائیل از شهروندان این کشور خواست هوشیار باشند.

بر اساس قوانین داخلی اسرائیل، چنانچه اتهام «ارتباط با عوامل خارجی» این افراد اثبات شود، ممکن تا ۱۵ سال زندانی شوند.

این اولین بار نیست که ماموران اطلاعاتی ایران با شهروندان اسرائیلی‌ها ارتباط می‌گیرند. در سال ۲۰۲۱ هم یک مرد اسرائیلی با فریب یک مامور اطلاعاتی حکومت ایران قصد داشت به امارات متحده عربی سفر کند اما وقتی متوجه شد هدف از این سفر ربودن و آسیب رساندن به شهروندان اسرائیلی است، سفر خود را متوقف کرد.

در سال ۲۰۲۰، هم شین‌بت یک شهروند اسرائیلی دیگر را به اتهام جاسوسی برای تهران دستگیر کرد.