خوشبختی روی چمن

جوکوویچ با وجود حاشیه‌های امسال، برای هفتمین بار قهرمان ویمبلدون شد

نواک جوکوویچ بعد از هفتمین قهرمانی در ویمبلدون، گفت که موفقیت امسال روی چمن لندن برایش حس ویژه‌ای دارد. او به‌رغم شکست در ست اول مقابل نیک کیریوس، حریف استرالیایی‌اش را در چهار ست شکست داد.

فصل تنیس برای جوکوویچ با یک شوک بزرگ شروع شد و او به دلیل تزریق نکردن واکسن کرونا، اجازه ورود به خاک استرالیا و شرکت در اولین گرنداسلم سال را پیدا نکرد. تنیسور صرب در یک‌چهارم نهایی اوپن فرانسه هم مغلوب نادال شد، ولی سرانجام در ویمبلدون توانست قهرمانی گرنداسلم را دوباره تجربه کند.

جوکوویچ بعد از بالا بردن جام زرین قهرمانی گفت: «خیلی خوشحالم که یک بار دیگر این لحظه را تجربه می‌کنم و انگار روی ماه قدم می‌زنم. بارها گفته‌ام که به ویمبلدون حس ویژه‌ای دارم؛ این اولین تورنمنتی است که در کودکی تماشا می‌کردم و مرا به سمت تنیس سوق داد. تصادفی نیست که این مکان چنین نقشی در زندگی و کارنامه حرفه‌ای من دارد. بعد از اتفاقاتی که امسال برای من رخ داد، این قهرمانی تسلی‌بخش است. این قهرمانی برای من ارزش و اهمیت و خوشحالی بیشتری دارد.»

جوکوویچ اعتراف کرد که ماجراهای استرالیا به روانش آسیب زده است: «امسال مثل سال‌های قبل نبود. دیدید که در شروع فصل چه وقایعی رخ داد و در چند ماه شروع سال، مرا کاملا تحت تاثیر قرار داد. در مجموع حالم خوب نبود و از نظر روحی شرایط خوبی نداشتم.»

او با یادآوری اولین تجربه‌اش از بازگشت به میدان‌های تنیس بعد از اخراج از خاک استرالیا، گفت: «دوست داشتم دوباره تنیس بازی کنم، ولی وقتی در دبی به زمین رفتم، فشار زیادی احساس کردم. در زمین خودم نبودم. در آن شرایط متوجه شدم که به زمان نیاز دارم و اگر صبور باشم، دیر یا زود دوباره به شرایط بهینه خودم می‌رسم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گوران ایوانیسویچ، مربی جوکوویچ، نیز بازگشت او را به دنیای تنیس بعد از وقایع استرالیا، «قهرمانانه» نامید و گفت: «خیلی‌ها بعد از چنین ماجرایی ممکن بود قید تنیس را بزنند.»

جوکوویچ پیش از ویمبلدون در هیچ‌یک از تورنمنت‌های چمن شرکت نکرده بود. با این حال، آرام آرام کیفیت بازی‌اش را بالا برد تا برای چهارمین سال متوالی قهرمان ویمبلدون شود. این هفتمین قهرمانی جوکوویچ در ویمبلدون است و توانسته است با رکورد پیت سمپراس برابری کند. از سوی دیگر، این بیست و یکمین قهرمانی جوکوویچ در گرنداسلم است و توانسته است راجر فدرر را در این رده‌بندی پشت سر بگذارد، ولی هنوز یک قهرمانی کمتر از رافائل نادال دارد. 

اما برای قهرمانی بعدی در گرنداسلم، جوکوویچ ممکن است ماه‌ها انتظار بکشد. ورود اتباع خارجی که واکسن کرونا نزده باشند، به خاک آمریکا ممنوع است و جوکوویچ احتمالا نمی‌تواند در اوپن آمریکا شرکت کند. او در این باره گفت: «خیلی دوست دارم در این گرنداسلم شرکت کنم، ولی واکسن نزده‌ام و برنامه‌ای برای این کار ندارم. تنها خبر خوب می‌تواند این باشد که این قانون تغییر کند. فکر نمی‌کنم بتوانند برای من استثنایی قائل شوند.»

اگر جوکوویچ اوپن آمریکا را از دست بدهد، گرنداسلم بعدی برایش اوپن فرانسه خواهد بود، چرا که سه سال اجازه ندارد در استرالیا حضور یابد. او در آن زمان ۳۶ ساله خواهد شد، ولی به گفته خودش، فعلا تصمیم ندارد کناره‌گیری کند: «در دو سه سال آینده تصمیمی برای پایان دادن به دوران حرفه‌ای‌ام ندارم.»

به دلیل محروم شدن حضور تنیسورهای روس و بلاروس، امتیازات ویمبلدون ۲۰۲۲ در جدول رده‌بندی تنیسورها محاسبه نمی‌شود و جوکوویچ به‌رغم این قهرمانی، به رتبه هفتم جهان سقوط می‌کند، ولی او گفت که در حال حاضر اولویتش جمع کردن امتیازات برای جدول رده‌بندی نیست: «تردید دارم که بخواهم تلاش زیادی برای جمع کردن امتیاز به خرج دهم. در یک، یک و نیم سال گذشته، شرایط برایم تغییر کرده است. حالا اولویتم گرنداسلم و تورنمنت‌های بزرگ است و ترجیح می‌دهم جایی مسابقه دهم که حس خوبی به من بدهد.»

بیشتر از تنيس