گزارش روزنامه صباح از جزئیات نقشه سپاه علیه اسرائیلی‌ها در ترکیه

این روزنامه نوشت هدف شماره یک تروریست‌های وابسته به سپاه پاسداران «یوسف لِوی صفاری»، سرکنسول اسرائیل در استانبول، بود

در جریان عملیات دستگیری تروریست‌ها «سه فقره اسلحه کمری، سه عدد صدا‌خفه‌کن و دو دستگاه لیزر اسلحه» کشف و ضبط شد -- YASIN AKGUL / AFP

روزنامه صباح با انتشار گزارشی در روز یکشنبه، ۱۰ ژوییه ۲۰۲۲، جزییات بیشتری از عملیات تروریستی مدنظر جمهوری اسلامی ایران علیه شهروندان اسرائیل در خاک ترکیه، منتشر کرد. به‌گزارش این روزنامه محلی، دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی ترکیه، پیش از آنکه هسته‌های تروریستی وابسته به جمهوری اسلامی ایران را دستگیر کنند، از ورود این افراد و هدف‌شان به‌منظور سوقصد به شهروندهای اسرائیلی در خاک ترکیه آگاه بودند.

رسانه‌های ترکیه در روز ۲۳ ژوئن ۲۰۲۲ اعلام کردند که پلیس و دستگاه‌ امنیتی این کشور حدود ده مامور اطلاعاتی حکومت ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را بازداشت کردند. برخی از گزارش‌ها حاکی از آن بود که افراد بازداشت شده با هویت‌های جعلی، از جمله با هویت دانشجو و تاجر، به خاک ترکیه آمده بودند تا مجموعه‌ای از عملیات‌های تروریستی را علیه شهروندهای اسرائیلی حاضر در خاک ترکیه به اجرا درآورند.

حالا روزنامه محلی صباح با انتشارِ گزارش مورد نظر جزییات بیشتری از این عملیات را منتشر کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به‌گزارش صباح، سازمان اطلاعات دولت ترکیه (MIT) از مدت‌ها قبل از دستگیری این افراد متوجه شده بود «اعضای یک باند ترور» که منشا آن به ایران می‌رسید وارد خاک ترکیه شده‌اند و با یکدیگر به‌صورت مخفیانه ملاقات می‌کنند. این روزنامه می‌نویسد مامورهای اطلاعاتی ترکیه در آن زمان به این نتیجه رسیده بودند که افراد مورد نظر به‌وسیله سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به خاک ترکیه فرستاده شده‌اند و در پی انتقام برخی از درجه‌داران این سازمان نظامی بودند که موساد در ماه‌های قبل آن‌ها را در خاک ایران به‌قتل رسانده بود.

پیش‌تر در گزارش‌های منتشر شده در این زمینه به نام هیچ یک از اهداف مورد نظر این هسته‌های تروریستی وابسته به سپاه پاسداران اشاره نشده بود، اما حالا روزنامه صباح می‌نویسد «یوسف لِوی صفاری»، سرکنسول اسرائیل در استانبول، یکی از افراد مورد نظر این «باند تروریستی» بوده است و تروریست‌ها نیز در همان هتلی اقامت داشتند که صفاری و برخی دیگر از گردشگرهای اسرائیلی در آن ساکن بودند.

به‌این ترتیب وقتی برخی از اعضای این گروه اسرائیلی متوجه می‌شوند که جان‌شان در خطر است، ابتدا دچار تشویش می‌شوند اما پس از آنکه یک مرسدس‌ بنز مدل ویتو به هتل می‌آید و سرنشین‌های آن با اسرائیلی‌ها ملاقات می‌کنند، بار دیگر آرامش به گروه برمی‌گردد و هر یک از آن‌ها در اتاق‌هایی که در اختیارشان گذاشته بودند می‌مانند.

روزنامه صباح می‌نویسد محل اقامت این گروه از گردشگران اسرائیلی در هتل بی‌اغلو در شهر استانبول بود که مامورهای اطلاعاتی ترکیه پس از آگاهی از نقشه تیم‌های تروریستی وابسته به سپاه پاسداران، بی‌آنکه جلب توجه کنند، آن‌ها را به مکان دیگری منتقل کردند. به‌گزارش این روزنامه یکی از برنامه‌های مد نظر تیم‌های ترور این بود که صفاری را بدزدند و در مکانی از پیش تعیین شده به‌قتل برسانند.

به‌گزارش صباح در جریان عملیات دستگیری تروریست‌ها «سه فقره اسلحه کمری، سه عدد صدا‌خفه‌کن و دو دستگاه لیزر اسلحه» به‌وسیله مامورهای امنیتی ترکیه کشف و ضبط شد.