خیز بلند دولت رئیسی برای دست کردن در جیب مردم

نماینده مجلس: «منابع ارزی در اختیار مردم باید به چرخه اقتصاد بازگردد»

درحالی‌ که حامیان دولت رئیسی ادعا می‌کنند که او درآمدهای نفتی و صادرات غیرنفتی را افزایش داده و نرخ ارز را کنترل کرده است، شواهد آشکار می‌کند که راهکار دولت سیزدهم برای کنترل بازار ارز، برخوردهای امنیتی و دست کردن در جیب مردم است. قوه قضاییه روز دوشنبه ۲۰ تیر در پیامکی به مردم اعلام کرد «عرضه، حمل یا نگهداری ارز فاقد صورت‌حساب خرید معتبر یا فاقد مجوز ورود توسط اشخاصی غیر از صرافی، بانک یا موسسه مالی اعتباریِ دارای مجوز از بانک مرکزی، قاچاق ارز محسوب می‌شود.»

محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز در خبری دیگر گفت: «۲۰ میلیارد دلار از منابع ارزی ایران در دست مردم است که اگر به چرخه جریان اقتصادی کشور برگردد، به مدیریت نرخ ارز در اقتصاد کشور کمک می‌کند.» بر اساس ادعای این نماینده مجلس، «تضمین سپرده‌های ارزی» و «سودهای جذاب» می‌تواند بازار ارز را تقویت کند. پورابراهیمی در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرگزاری ایسنا مدعی شد که اجرای قانون جدید مبارزه با قاچاق کالا و ارز می‌تواند به مدیریت بازار کمک کند.

قیمت دلار در هفته‌های اخیر نوسان‌های زیادی را تجربه کرد و به ۳۳ هزار تومان هم رسید، با این حال رسانه‌های حکومتی ایران ادعا می‌کنند که دولت رئیسی در کنترل بازار ارز عملکرد موفقیت‌آمیز داشته است. در سوی دیگر ماجرا، کارشناسان و فعالان بازار ایستاده‌اند که برخوردهای امنیتی با مسائل اقتصادی را زمینه‌ساز بی‌ثباتی بیشتر اقتصادی می‌دانند. با این حال رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس ادعا می‌کند اقدام‌هایی که دولت در هفته‌های اخیر برای مدیریت بازار ارز انجام داد مثبت است و مجلس از آن حمایت می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او در ادامه افزود: «جذب منابع ارزی خارج از شبکه رسمی مبادلات، یکی از موضوع‌های مهمی است که پیشنهاد دادیم از طریق بانک‌های دولتی و غیردولتی به‌صورت عملیات برای بانک مرکزی منابع ارزی را جمع‌آوری کنند.» او مدیریت ارزهای خانگی را از علامت‌های خوب نظام اقتصادی خواند و مدعی شد: «بازار ارز به‌تدریج دارد از فضای روانی و سیاسی به فضای منطقی تبدیل می‌شود.»

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، بدون اشاره به عملکرد اقتصادی دولت رئیسی و تبعات آن، «تقاضای کاذب» را عامل اصلی افزایش نرخ ارز در بازار دانست و گفت راهکار دیگر حل مشکلات اقتصادی، اتکا به درآمدهای مالیاتی است. به گفته او تا ماه آینده هیچ درگاه پرداختی نباید بدون اتصال به شبکه مالیات کشور باشد و یک میلیون دستگاه‌های کارت‌خوان باقی‌مانده تا پایان ماه جاری باید به شبکه مالیات کشور متصل شوند.

سخنان این نماینده مجلس حاکی از آن است که دولت برای حل مشکلات اقتصادی، روی خارج کردن منابع ارزی از دست مردم و اخذ مالیات‌های سنگین، حساب ویژه‌ای باز کرده است. با این حال، رسانه‌های حکومتی در اقدامی هماهنگ مدعی شده‌اند که دولت «بدون ارزپاشی» و «استفاده از ذخایر بانک مرکزی» با مازاد ارز هم روبه‌رو است. خبرگزاری تسنیم و روزنامه کیهان از رسانه‌هایی بودند که اوایل تیرماه این ادعا را مطرح کردند و مدعی شدند دولت به ذخایر ارزی کشور دست‌اندازی نکرده است.

با وجود ادعاهایی از این دست، افزایش ناامیدی در احیای برجام، قطعنامه شورای حکام علیه ایران، ناتوانی دولت در مهار تورم و حذف ارز ترجیحی کالاهای اساسی، به افزایش بی‌سابقه نرخ ارز در ایران منجر شده است.