طرح جدید آمریکا؛ اتحاد امنیتی بین اسرائیل و کشورهای عربی

این طرح از یک منظر واکنشی به‌حساب می‌آید به تنش‌های به‌وجود آمده بر سر برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران

دیدار وزرای دفاع ایالات متحده آمریکا و اسرائیل در سال ۲۰۲۱ -- WIN MCNAMEE/ AFP

خبرگزاری رویترز از قول چهار منبع آگاه نوشت ایالات متحده آمریکا و اسرائیل در پی آن‌اند تا زمینه یک اتحاد امنیتی با دولت‌های عربی را ایجاد کنند. به‌گزارش این خبرگزاری، اتحاد امنیتی مورد نظر موجب می‌شود تا سیستم‌های دفاع هوایی این کشورها، به‌منظور مقابله با حمله‌های موشکی و پهپادی جمهوری اسلامی ایران، به یکدیگر متصل شود.

رویترز می‌نویسد دو تن از این منابع آگاه گفته‌اند احتمال دارد تا بررسی طرح مورد نظر، که فناوری‌های اسرائیلی پایه اصلی‌اش را می‌سازد، در جریان سفر جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا، به عربستان سعودی و اسرائیل شتاب بیشتری بگیرد.

این طرح از یک منظر واکنشی به‌حساب می‌آید به تنش‌های به‌وجود آمده بر سر برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران که موجب حمله‌های موشکی و پهپادی گروه‌های مورد حمایت حکومت ایران به اسرائیل، عربستان سعودی، امارات متحده عربی و بخش‌هایی از عراق شده است.

به‌عنوان مثال روز ششم آوریل ۲۰۲۲، منابع رسمی در اقلیم کردستان عراق از شلیک دست‌کم سه موشک کاتیوشا به اطراف یکی از بزرگ‌ترین پالایشگاه‌های نفتی این منطقه خبر دادند. در اسفند ماه ۱۴۰۰ نیز ۱۲ موشک دیگر به خاک اربیل شلیک شده بود که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به‌صورت رسمی مسئولیت آن را به عهده گرفت. روابط عمومی سپاه پاسداران در همان زمان با انتشار بیانیه‌ای مدعی شد که حمله‌های صورت گرفته به تلافی آنچه که این سازمان نظامی «جنایت‌های اسرائیل» خوانده بود، انجام شده‌اند و اعضای سپاه پاسداران تلاش‌ کرده‌اند تا به‌وسیله موشک‌های نقطه‌زن «مرکز راهبردی توطئه و شرارت صهیونیست‌ها» را مورد هدف قرار دهند.

با این‌وجود مقام‌های اقلیم کردستان این حمله‌ها را «بزدلانه» توصیف کردند و وجود هرگونه مرکز اطلاعاتی اسرائیل در این منطقه را تکذیب کردند. فواد حسین، وزیر خارجه عراق، نیز در اواسط ماه گذشته میلادی ادعای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برای حمله موشکی به خاک اقلیم کردستان عراق را ساختگی خواند و تاکید کرد «چنین حادثه‌ای نباید دوباره رخ دهد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حالا خبرگزاری رویترز در گزارشی که روز پنجشنبه، ۷ ژوییه ۲۰۲۲، منتشر کرده است می‌نویسد که فکر ایجاد یک اتحاد امنیتی میان اسرائیل و دولت‌های عربی منطقه همچنان در مراحل اولیه آن است و در عین‌حال با مقاومت برخی کشورهای عربی، که از داشتن روابط تجاری با اسرائیل خوداری می‌کنند، مواجه شده است.

ایجاد اتحادی امنیتی – نظامی میان اسرائیل و کشورهای عربی علیه جمهوری اسلامی ایران، از جمله موضوعاتی به‌حساب می‌آید که در روزهای اخیر در رسانه‌های اردن مورد بحث و بررسی قرار گرفته و واکنش‌های غالب جراید این کشور نسبت به آن منفی بوده است. بر پایه گزارش‌های منتشر شده در این زمینه، برخی از وزرای سابق دولت اردن، سردبیرهای روزنامه‌ها و همچنین ستون‌نویس‌ها علیه چنین فکری اظهار نظر کرده‌اند و آن را مغایر با منافع اردن در مورد مسئله فلسطین دانسته‌اند.

جدای از افکار عمومی اردن، برخی کشورهای عربی دیگر نیز در مقابل اجرای چنین طرحی مقاومت نشان می‌دهند. به‌عنوان مثال رویترز می‌نویسد با توجه به نفوذ عمیق جمهوری اسلامی ایران در عراق، پیوستن این کشور به اتحاد امنیتی و دفاعی مدنظر اسرائیل و آمریکا بعید به‌نظر می‌رسد.

از سوی دیگر امارات متحده عربی نیز اعلام کرده است که از هیچ ائتلاف نظامی‌ای علیه یک کشور خاص دفاع نمی‌کند و عربستان سعودی، کویت، عمان و بحرین نیز تاکنون در این مورد اظهار نظری نکرده‌اند.

با این‌حال اسرائیل و برخی دیگر از کشورهای عربی متحد آمریکا، در مورد تهدید جمهوری اسلامی اتفاق نظر دارند و اسرائیل در سال‌های اخیر بارها به این گروه از کشورهای عربی پیشنهاد همکاری‌های دفاعی داده است. از این جهت بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل، در ژوئن ۲۰۲۲ گفت فکر ایجاد یک پدافند هوایی مشترک میان اسرائیل و اعراب، که تحت حمایت ایالات متحده آمریکا باشد، در حال عملیاتی شدن است؛ هر چند، به‌نقل از رویترز، ایالات متحده آمریکا این ارزیابی گانتز را اغراق‌آمیز می‌داند.

از این‌رو برخی ناظران سیاسی حاضر در واشینگتن بر این باورند که اگرچه طرح مورد نظر در نشست شورای همکاری خلیج فارس، که هفته آینده و با حضور جو بایدن برگزار خواهد شد، مورد بررسی قرار خواهد گرفت، اما نمی‌توان انتظار داشت که توافقی رسمی در این زمینه اعلام شود.

خبرگزاری رویترز همچنین می‌نویسد امید ایالات متحده آمریکا این است که همکاری‌های گسترده‌تر کشورهای عربی منطقه با اسرائیل به ادغام بیشتر این کشور و انزوای دشمن سرسخت آن، یعنی جمهوری اسلامی ایران، منجر شود.