روسیه نیروهای ذخیره خود را برای حملات جدید به مرز اوکراین برده است

فرماندار لوهانسک: نیروهای روسی در حال ایجاد «جهنم» در منطقه دونتسک‌ هستند

روسیه برای عملیات تهاجمی آماده می‌شود - AFP

اطلاعات ارتش بریتانیا اعلام کرد که روسیه در حال انتقال نیروهای ذخیره خود از سراسر کشور و جمع‌آوری آنها در نزدیکی اوکراین برای عملیات تهاجمی آینده است.

به گزارش رویترز، در همین حال وزارت دفاع بریتانیا در توییتی اعلام کرد که بخش بزرگی از یگان‌های جدید پیاده‌نظام روسیه احتمالا با خودروهای زرهی ام‌تی ال‌بی (MT-LB) که از انبارها بیرون آورده شده‌اند، در محل اصلی خود مستقر می‌شوند.

این اقدام‌ها پس از آن انجام می‌شود که ولادیمیر پوتین پس از گذشت ۵ ماه از آغاز حمله نظامی روسیه به اوکراین، در سخنرانی روز پنجشنبه هفتم ژوئيه خود گفت که کی‌یف باید هر چه سریع‌تر شرایط مسکو را بپذیرد یا برای روبه‌رو شدن با بدترین شرایط ممکن آماده شود.

او که در جمع نماینده‌های مجلس دوما صحبت می‌کرد، کشورهای غربی متحد اوکراین را به دامن زدن به خصومت‌ها متهم کرد و در این مورد گفت: «غرب می‌خواهد که ما با آخرین فرد اوکراینی نیز بجنگیم.» او در ادامه این بخش از صحبت‌هایش وضعیت فعلی مردم اوکراین را «تراژیک» توصیف کرد اما گفت که به‌نظر می‌رسد که شرایط به سمت دامن زدن به این تراژدی پیش می‌رود. به گفته او «همه باید بدانند که ما هنوز هیچ کاری را به‌صورت جدی شروع نکرده‌ایم.»

در سوی دیگر، به منظور تقویت‌بخشی به کی‌یف برای چنین مبارزه‌ای، سربازان اوکراینی برای آموزش وارد بریتانیا شدند. 

به گزارش گاردین، بن والاس وزیر دفاع بریتانیا در دیداری که با سربازان اوکراینی داشت گفت: «این برنامه آموزشی جدید، مرحله بعدی حمایت بریتانیا از نیروهای مسلح اوکراین در مبارزه با تجاوز روسیه است. با استفاده از تخصص بریتانیا در سطح جهانی ارتش، ما به اوکراین کمک خواهیم کرد که نیروهای خود را بازسازی کند و مقاومت خود را افزایش دهد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روسیه هفته گذشته اعلام کرد که ارتش این کشور و متحدانش توانسته‌اند کنترل منطقه لوهانسک شرقی اوکراین را به تمامی در دست بگیرند.

تسلط کامل روسیه بر لوهانسک به معنی پایگاهی قوی برای نیروهای روس است تا از آنجا پیشروی‌ خود در استان مجاور دونتسک را افزایش دهند و مسکو را یک قدم به هدف اولیه ولادیمیر پوتین یعنی تصرف کامل دونباس، نزدیک‌تر کنند.

تلاش اوکراین برای دفاع از شهرهای مختلف در شرایطی انجام می‌شود که فرماندار لوهانسک گفت: «نیروهای روسی در حال ایجاد «جهنم» در منطقه دونتسک‌اند.»

سرهی گایدای در تازه‌ترین پیام تلگرامی خود اعلام کرد: «ممکن است به نظر برسد که مهاجمان روس فقط در حال انجام یک عملیات تهاجمی در غرب لیسیچانسک هستند. اما واقعیت این است که ما در تلاشیم که تشکیلات مسلح روس‌ها را در تمام خط مقدم مهار کنیم. آنها از تلاش برای نفوذ دست برنمی‌دارند و از چند جهت حمله می‌کنند. در جایی هم که رفتن به جلو برایشان ناممکن است، جهنم واقعی ایجاد می‌کنند و آن منطقه را گلوله‌باران می‌کنند.»

به گفته فرماندار منطقه دنیپروپتروفسک، گلوله‌باران روسیه به شهر «کریوی ری» در مرکز اوکراین دو کشته و سه زخمی بر جای گذاشت. والنتین رزنیچنکو در یک پست تلگرامی گفت: «یک مرد ۴۳ ساله در بیمارستان بستری است. دختر این پدر از دنیا رفته است و نمی‌دانیم چطور به او بگوییم که فرزندش دیگر زنده نیست.»

از زمان حمله روسیه، هزاران غیرنظامی کشته و شهرها با خاک یکسان شده‌اند. کی‌یف مسکو را به هدف قرار دادن عمدی غیرنظامیان متهم می‌کند هرچند که مسکو این موضوع را رد می‌کند.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، در یکی از سخنرانی‌های اخیر خود، این حملات را به عنوان «تروریسم روسی هدفمند، آگاهانه و از روی عمد نه نوعی خطا یا حمله موشکی تصادفی» محکوم کرد و خواستار تحریم‌های بیشتر علیه مسکو شد.

بیشتر از جهان