پوتین: اوکراین باید هر چه سریع‌تر شرایط روسیه را بپذیرد

«کشورهای غربی می‌خواهند از درگیری اوکراین استفاده کنند تا روسیه را به انزوا بکشانند»

پوتین گفت در حال حاضر کشورهای غربی می‌خواهند از درگیری اوکراین استفاده کنند تا روسیه را به انزوا بکشانند -- Sputnik/Aleksey Nikolskyi/Kremlin via REUTERS

پس از گذشت ۵ ماه از آغاز حمله نظامی روسیه به اوکراین، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، در سخنرانی روز پنجشنبه‌اش گفت کی‌یف باید هر چه سریع‌تر شرایط مسکو را بپذیرد و یا برای روبه‌رو شدن با بدترین شرایط ممکن آماده شود. به‌گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، پوتین در روز ۷ ژوییه ۲۰۲۲ گفت روسیه اقدام لازم در این زمینه را، به شکلی عریان، آغاز کرده است.

پوتین، که در جمع نماینده‌های مجلس دوما صحبت می‌کرد، کشورهای غربی متحد اوکراین را به دامن زدن به خصومت‌ها متهم کرد و در این مورد گفت:«غرب می‌خواهد که ما با آخرین [فرد] اوکراینی نیز بجنگیم.» او در ادامه این بخش از صحبت‌هایش وضعیت فعلی مردم اوکراین را «تراژیک» توصیف کرد اما، به‌گفته او، به‌نظر می‌رسد که شرایط به سمت دامن زدن به این تراژدی پیش می‌رود.

پوتین در سخنرانی روز پنجشنبه‌اش گفت: «همه باید بدانند که ما هنوز هیچ کاری را به‌صورت جدی شروع نکرده‌ایم.»

به‌گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، پوتین اعلام کرد که روسیه همچنان آماده نشستن بر سر میز مذاکرات است و هر چه این امر بیشتر به تعویق بیفتد، کنار آمدن با این کشور دشوارتر خواهد شد. او، همانطور که پیش‌تر نیز تاکید کرده بود، گفت در حال حاضر کشورهای غربی می‌خواهند از درگیری اوکراین استفاده کنند تا روسیه را به انزوا بکشانند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پوتین در بخش دیگری از صحبت‌هایش به موضوع تحریم‌های غرب علیه روسیه پرداخت و مدعی شد این تحریم‌ها به هدف خود، یعنی ایجاد تفرقه و نزاع در داخل جامعه روسیه، نرسیده‌اند. به گفته پوتین «سیر تاریخ غیر قابل توقف است و تلاش‌های جمعی [کشورهای] غربی به‌منظور اجرای نسخه مدنظر خود از نظم جهانی محکوم به شکست است.»

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، در روز ۳۰ ژوئن ۲۰۲، و در آخرین روز نشست اخیر سران کشورهای عضو پیمان ناتو در مادرید، گفت این نشست «در مورد تقویت اتحاد ما، چالش‌های پیش روی‌مان و تهدیدهایی بود که در آینده با آن روبه‌رو خواهیم شد.» او با اشاره به ارزش‌های کشورهای عضو پیمان ناتو تضاد میان این گروه از کشورهای هم‌پیمان با کشورهایی چون روسیه و چین را ایستادگی دموکراسی در برابر پرخاشگری و اعمال خشونت توصیف کرد.

نشست اخیر سران کشورهای عضو پیمان ناتو در موقعیتی برگزار شد که جنگ اوکراین ادامه دارد و غالب ناظران بر این باورند که نیروهای نظامی روسیه در حال حاضر دست بالا را در میدان جنگ دارند. به‌این ترتیب، بخشی از دستور جلسه‌های نشست مادرید به اعمال تحریم‌های گسترده‌تر علیه روسیه، ارسال کمک‌های بیشتر به اوکراین و تقویت ناتو اختصاص داشت. با این‌حال برخی از رسانه‌ها، از جمله خبرگزاری سی‌ان‌ان، می‌پرسند آیا این اقدامات تازه می‌تواند مسیر جنگ را به نفع اوکراین تغییر دهد؟

از این‌جهت بخشی از صحبت‌های بایدن در نشست خبری مدنظر به کمک‌های نظامی ایالات متحده به اوکراین مربوط می‌شد. رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرد او تا چند روز آینده جزئیات بیشتری در مورد کمک تسلیحاتی ۸۰۰ میلیون دلاری آمریکا به اوکراین در اختیار افکار عمومی قرار خواهد داد.

جو بایدن در این نشست خبری درباره موضع آمریکا و متحدهایش در قبال جنگ اوکراین گفت:«ما تا هر زمانی که طول بکشد از اوکراین حمایت خواهیم کرد.»

بیشتر از جهان