بلاتر و پلاتینی پس از شش سال تبرئه شدند

رئیس سابق فیفا و یوفا به اتهام فساد مالی از حضور در فوتبال محروم بودند

سپ بلاتر، رئیس سابق فیفا،‌ مدعی است دو میلیون فرانکی که به پلاتینی، به عنوان مشاور فنی‌ خود، داد به دلیل یک توافق شفاهی بوده استFabrice COFFRINI / AFP

سپ بلاتر، رئیس سابق فیفا و میشل پلاتینی، رئیس سابق یوفا، با رای یک دادگاه سوئیسی از اتهام فساد مالی تبرئه شدند. بلاتر به مدت ۱۷ سال ریاست فیفا را به عهده داشت و پلاتینی یکی از چهره‌های پرنفوذ فوتبال جهان به شمار می‌رفت.

دادستانی سوئیس بلاتر را متهم کرده بود که در فوریه ۲۰۱۱ دو میلیون فرانک سوئیس از طرف فیفا به پلاتینی پرداخت کرده است. آغاز بررسی این پرونده در سال ۲۰۱۵، به ریاست ۱۷ساله بلاتر بر فیفا پایان داد و پلاتینی هم شانس جانشینی مدیر سوئیسی را از دست داد و مجبور شد در سال ۲۰۱۶ از ریاست یوفا هم کنار برود.

به گزارش دیلی میل، بلاتر هنگام خروج از این دادگاه سوئیسی گفت: «من در زندگی انسان بی‌گناهی نیستم ولی در این پرونده گناهی نداشتم.»

پلاتینی هم گفت که این پایان ماجرا نیست و به سراغ مقصرانی که پای او را به این پرونده باز کردند، خواهد رفت: «در این پرونده مقصرانی هستند که در دادگاه حضور نداشتند. آن‌ها مطمئن باشند ما دوباره با هم ملاقات خواهیم کرد. من تسلیم نمی‌شوم و تا پایان، به دنبال کشف حقیقت خواهم رفت.»

بلاتر گفت: «کاری که من کردم اشتباه نبود. حالا با وجدان خودم راحت‌ام.»

او درباره رابطه‌اش با پلاتینی اضافه کرد: «ما رابطه خوبی داریم. ما سال‌ها از هم جدا بودیم، ولی هنوز دوستان خوبی هستیم.»

دومینیک نلن، وکیل پلاتینی، به لوموند گفت: «بی‌گناهی کامل موکل من تنها خروجی مناسب این پرونده خواهد بود. دادگاه به‌درستی شواهد را بررسی کرد و این پرونده عجیب را بست. یک دادگاه بی‌طرف سرانجام رای داد که هیچ جرمی رخ نداده است. این رای خیال موکل مرا راحت کرد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بلاتر ۸۶ ساله مدعی است دو میلیون فرانکی که به پلاتینی، به عنوان مشاور فنی‌ خود، داد به دلیل یک توافق شفاهی بوده است.

بلاتر در دادگاه اضافه کرد که دستمزد سالانه پلاتینی ۶۷ ساله که بین سال‌های ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۲ مشاور فنی فیفا بود، سالانه ۳۰۰ هزار فرانک سوئیس تعیین شد؛ چرا که به دلیل مشکلات مالی، این سقف دستمزد این سازمان بود. او همچنین گفت که قرار بود باقی دستمزد یک میلیون در سال پلاتینی دیرتر تسویه شود.

بلاتر و پلاتینی در سال ۲۰۱۰ با هم ملاقات کردند تا درباره انتخابات ریاست فیفا در سال ۲۰۱۱ صحبت کنند. وقتی بلاتر پرداخت این رقم را تایید کرد، برای حفظ جایگاهش با محمد بن‌ همام رقابت می‌کرد. پلاتینی به عنوان رئیس یوفا در آن زمان فدراسیون‌های اروپایی را متقاعد کرد که از بلاتر حمایت کنند.

پرداخت این رقم در سال ۲۰۱۵، وقتی سیستم قضایی آمریکا بررسی رشوه، فساد مالی و پولشویی در فیفا را شروع کرد، جنجالی و در نهایت به استعفای بلاتر ختم شد.

بلاتر و پلاتینی مدعی‌اند که این مدیر فرانسوی بر اساس یک توافق شفاهی در سال ۱۹۹۸، قرار بود در صورت انتخاب دوباره بلاتر به عنوان رئیس فیفا در سال ۲۰۱۱، یک میلیون فرانک سوئیس به عنوان مشاور او دریافت کند.

این دفاعیه در کمیته اخلاق فیفا و دادگاه داوری ورزش شکست خورد. همچنین کمیته اخلاق فیفا این دو را به هشت سال محرومیت از حضور در فوتبال محروم کرد که پس از فرجام‌خواهی به شش سال کاهش یافت.

پلاتینی که صندلی‌اش به عنوان رئیس یوفا را از دست داد، باور دارد که این پرونده حرکتی عامدانه بود تا مانع از پیروزی او در انتخابات سال ۲۰۱۵ ریاست فیفا شود. انتخابات آن سال در نهایت،  با برتری جانی اینفانتینو، دبیرکل وقت یوفا در زمان ریاست پلاتینی، به پایان رسید.

بیشتر از فوتبال