طالبان بیش از ۹۰۰ زندانی را آزاد کردند

این زندانیان براساس فرمان ملا هبت‌الله، رهبر طالبان، به مناسبت عید قربان آزاد شده‌اند

طالبان در باره پرونده‌های این زندانیان اطلاعاتی منتشر نکرده‌اند- AFP/ Bulint Cilic 

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان از آزادی ده‌ها زندانی خبر می‌دهد. ذبیح‌الله مجاهد در توییتی نوشت بر اساس فرمان ملا هبت‌الله آخوند‌زاده، رهبر طالبان به مناسبت عید قربان ۹۳۵ زندانی را آزاد کرده‌اند. او در این توییت نوشت که این زندانیان بر اساس فرمان ملا هبت‌الله و همکاری دادگاه عالی آزاد شده‌اند.

او جزئیاتی از اتهام‌های این زندانیان ارائه نکرد، اما گفت جرم‌های این افراد خفیف بوده است. طالبان به مناسبت عید فطر نیز شماری از زندانیان را آزاد کردند، اما در مورد تعداد آنان صحبتی نکردند. طالبان تاکنون هیچ آماری از شمار زندانیان ارائه نکرده‌اند، اما منابع آگاه می‌گویند که صدها تن از نظامیان و غیرنظامیان غیر پشتون به‌ویژه تاجیک‌ها در زندان‌های طالبان زیر شکنجه قرار دارند.

گزارش‌هایی وجود دارد که ده‌ها زن در زندان‌های طالبان محبوس‌اند، اما هیچ نهادی نتوانسته است اطلاعاتی درباره این زنان زندانی به‌دست آورد. خانواده عالیه عزیزی، مدیر پیشین زندان زنان استان هرات گمان می‌کنند او در زندان طالبان است. به گفته خانواده او، عالیه عزیزی چند ماه قبل، پس از تماس تلفنی یک مقام طالبان در هرات ناپدید شد و تاکنون هیچ اطلاعی از سرنوشت او در دست نیست.

این زندانیان در حالی از زندان‌های طالبان آزاد می‌شوند که طالبان هیچ‌گاه محبوس بودن صدها نفر در زندان‌هایش را تایید نکرده‌ است.

احمد از جوانانی است که چهار ماه پیش به اتهام داشتن یک سلاح کمری در کابل بازداشت شد و دو ماه در زندان طالبان بود. خانواده احمد برای رهایی او به افراد زیادی در کابل رشوه دادند و سرانجام طالبان او را به مناسبت فرارسیدن عید فطر از زندان آزاد کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فهیم (نام مستعار) که یکی از ساکنان استان پنجشیر است، می‌گوید طالبان دوماه پیش سه برادرش را بازداشت کرده‌اند و در این مدت هیچ اطلاعی از سرنوشت آنان ندارند، اما از ترس ساکت مانده‌اند. خانواده‌های زندانیان، نهادهای جهانی دفاع از حقوق بشر و سازمان ملل متحد را به خاموشی درباره آنچه ظلم طالبان بر مردم می‌دانند، متهم می‌کنند و از این نهادها می‌خواهند که صدای مظلومیت آنان را بشنوند.

طالبان در۱۰ ماه گذشته ده‌ها نظامی و غیرنظامی را که در حکومت پیشین کار می‌کردند، بازداشت و زندانی کردند. این زندانیان در زندان‌های طالبان شکنجه شدند و برخی‌ نیز جان باختند.

 

بیشتر از جهان