پزشک هلندی نجات‌دهنده میلیون‌ها آمریکایی برای سقط جنین

ربکا گومپرتس: تامین داروی سقط جنین موضوع عدالت اجتماعی است

سه دهه پیش، ربکا گومپرتس یک سال تمام پزشک مقیم رینبو واریور۲، کشتی صلح سبز بود - AFP

یک پزشک هلندی که برای زنان آمریکا قرص‌های سقط جنین می‌فرستد، می‌گوید تاکنون وظیفه‌ای از این مهم‌تر نداشته و تاکنون تقاضای کمک این‌قدر زیاد نبوده است.

از آنجا که بیش از ۲۵ ایالت در سرتاسر ایالات متحده آمریکا قانون ممنوعیت کامل یا تقریبا کامل سقط جنین را اجرایی می‌کنند، ربکا گومپرتس ۵۶ ساله و سازمانش اید اکسس (Aid Access)، ممکن است به مهم‌ترین – و بحث‌برانگیزترین- پزشک در زندگی هزاران زن تبدیل شوند.

گروه او از سال ۲۰۱۸ نسخه نوشته و داروی سقط جنین را برای زنان قسمت‌های زیادی از این کشور ارسال کرده است.

او می‌گوید از هفته گذشته که دادگاه عالی حکم رو علیه وید که در سال ۱۹۷۳ حق سقط جنین را قانونی کرده بود لغو کرد، توجه به گروهش افزایش یافته است.

سازمان گومپرتس که در اتریش مستقر است، به ایندیپندنت می‌گوید اکنون روزانه چهار هزار ایمیل از زنان ایالات متحده آمریکا دریافت می‌کند که تا حدود ۶۰۰ نفر در یک روز افزایش یافته است.

می‌گوید: «این [وضعیت] بی‌سابقه است. داریم می‌بینیم که بسیاری از زنان واقعا مستاصل هستند.»

«این نشان می‌دهد که مردم [بالاخره] پیدایش می‌کنند و خوشبختانه دوره و زمانه عوض شده است. قرص سقط جنین وجود دارد و اینترنت هم هست. ولی ۵۰ سال پیش این‌طور نبود.»  

سه دهه پیش، گومپرتس یک سال تمام پزشک مقیم رینبو واریور ۲(Rainbow Warrior II)، کشتی صلح سبز بود. او از تلاش برای کمک به زنان ایالات متحده آمریکا در مبارزه برای دسترسی به کمک باروری با علاقه‌ای مشابه صحبت می‌کند.

می‌گوید: «به نظرم موضوعی که بیش از همه باعث نگرانی می‌شود این است که در نتیجه چنین حکمی، تنها یک حق بشری نیست که در ایالات متحده آمریکا از بین می‌رود، زیرا بسیاری از حقوق بشر مانند ازدواج همجنس‌گرایان و خیلی چیزهای دیگر بر پایه همین اصول بنا شده‌اند.»

او می‌افزاید: «به مثابه یک شهروند جهانی، دیدن این اتفاق در ایالات متحده آمریکا [برایم] بسیار نگران‌کننده است، زیرا به این معنی است که دموکراسی در حال فروپاشی‌ست و حقوق زنان، حقوق مردم و حقوق بشر رو به نابودی است. [آمریکا] در حال تبدیل شدن به رژیمی خودکامه‌ است که اکنون برخی تفکرات قدیمی بنیادگرایانه مسیحی بر آن حکومت می‌کند.»

گزارش‌ها حاکی از آن است که تقاضای داروی سقط جنین که از دو داروی میفپریستون و میزوپروستول تشکیل شده است و به‌طور جداگانه و با فاصله ۲۴ تا ۴۸ ساعت از یکدیگر مصرف می‌شود، پیش از افشای پیش‌نویس حکم دادگاه عالی درباره قانونی در می‌سی‌سی‌پی در ماه مه نیز بالا بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش‌نویس لو رفته این تصمیم در مورد ممنوعیت سقط جنین ۱۵ هفته‌ای در می‌سی‌سی‌پی نشان داد که هم اکثریت قضات از آن لایحه حمایت کردند و هم تعدادشان برای لغو حکم رو کافی بود.

موسسه غیرانتفاعی ‌اید‌ اکسس اعلام کرد که از اکتبر ۲۰۲۰ تا دسامبر ۲۰۲۱، بیش از ۴۵ هزار درخواست دارو از زنان ایالات متحده آمریکا دریافت کرده است.

نسخه‌ها بعد از مشاوره با پزشکان اید اکسس نوشته می‌شود و سپس داروهای واقعی از هند که بزرگترین تولیدکننده داروهای ژنریک (بدون نام تجاری) در جهان است، به نشانی شخصی زنان ارسال می‌شود.

در روزهای پس از تصمیم هفته گذشته ۵ بر ۴– جان رابرتز، قاضی ارشد به حمایت از قانون می‌سی‌سی‌پی رای داد، اما حکم رو را لغو نکرد- پس از آنکه دونالد ترامپ، سه قاضی محافظه‌کار را در هسته اصلی آن منصوب کرد، فعالان [اجتماعی] در سرتاسر این کشور تلاش کرده‌اند به آن واکنش نشان بدهند. اولویت این است که به زنان مناطق وسیعی از کشور که در آن سقط جنین ممنوع است خدمات ارائه شود.

اکنون بیش از نیمی از سقط جنین در این کشور را سقط‌های دارویی تشکیل می‌دهند. اما در هفته‌ها و ماه‌های آینده، این نسبت احتمالا افزایش می‌یابد، زیرا زنان در جاهایی مانند لوئیزیانا – که یک خبرنگار آن را «بیابان سقط جنین در محاصره یک بیابان سقط جنین» توصیف کرده است – باید برای رسیدن به کلینیک‌ها صدها مایل بپیمایند.

در حالی که اکنون سقط جنین دارویی در این ایالت‌ها غیرقانونی است و پزشکانی که به زنان درباره شیوه استفاده از داروها مشورت می‌دهند و خود زنان تحت پیگرد قانونی قرار می‌گیرند، فعالان بر این باورند که اگر داروها از خارج ارسال شود، راه گریزی وجود دارد و به این ترتیب نظارت بر آن به‌مراتب سخت‌تر می‌شود.

گومپرتس و اید اکسس تنها سازمان‌های غیرانتفاعی نیستند که [خدمات] سقط جنین دارویی ارائه می‌دهند.

نیویورک‌تایمز، در آخر همین هفته گفت که گروهی به نام جاست پیل، ۲۵۰۰ مشاوره پزشکی از راه دور انجام داده‌اند و پزشکان، قرص‌های سقط جنین را از طریق پست برای بیمارانی در کلرادو، مینه‌سوتا، مونتانا و وایومینگ ارسال کرده‌اند.

دکتر جولی آمائون، پزشک این گروه گفت که ظرف چند روز نخستین «ناوگان کلینیک سیار» برای استقرار در مرزهای ایالت کلرادو ایجاد خواهد شد. هدف آن‌ها کمک به زنان تگزاس، اوکلاهما و داکوتای جنوبی است.

آمائون گفت: «با استقرار در مرزهای ایالتی، بار سفر بیماران ایالت‌های دارای ممنوعیت یا محدودیت شدید را کاهش می‌دهیم. و کلینیک‌های سیار ما کلینیک‌های سنتی آجر و سیمانی را پشت سر گذاشته‌اند، به‌سرعت خود را با دادگاه‌ها، قوه مقننه ایالتی و بازارها وفق می‌دهند و به هر کجا که لازم باشد می‌روند.»

(این گروه گفت که اکنون فرصت رسیدگی به سوال‌های رسانه‌ای را ندارد.)

گومپرتس می‌گوید که گروهش با تامین‌کنندگان ایالات متحده آمریکا نیز کار می‌کند، بنابراین از یک نظام ترکیبی استفاده می‌کنند.   

او در پاسخ به این پرسش که اکنون این گروه چه هدفی را دنبال می‌کنند گفت آن‌ها در فرصت اندک هر کاری بتوانند انجام می‌دهند.

او می‌گوید: «ما هرچه که لازم باشد داریم، [از جمله] – پزشکی از راه دور، گروه‌هایی که به او کمک می‌کنند و به ایالت‌های دیگر می‌روند. همه‌چیز سرجایش قرار دارد. و برای این کار بودجه‌ای اختصاص یافته است.»  

اما باید برای راهبرد بلندمدت نیز برنامه‌ریزی کرد.

می‌گوید: «این دیوان عالی قرار است ۲۰ تا ۳۰ سال دیگر سرجایش بماند. ما باید هوشمندتر باشیم. به همین دلیل یکی از موضوعاتی که روی آن کار می‌کنیم تولید میزوپروستول است که در لایحه سقط جنین به مثابه یک روش پیشگیری از بارداری محسوب شده است.»

«این روش بسیار موثری برای پیشگیری از بارداری است و مثل داروهای ضدبارداری و هورمونی عوارض جانبی ندارد.»  

او در ادامه گفت: «واقعا می‌خواهیم این پژوهش‌ها را انجام دهیم تا در دسترس همگان قرار بگیرد تا این داروها به‌صورت گسترده‌تری در دسترس باشد و زنان بتوانند برای پیشگیری از بارداری یا قرص اورژانسی یا قرص سقط جنین در مراحل اولیه [بارداری] از آن استفاده کنند. فکر می‌کنیم که انقلاب بعدی آنجا رخ می‌دهد.»

گومپرتس‌، گروه «زنان روی امواج» را در سال ۱۹۹۹ تاسیس کرد که سوار بر قایق‌های واقعی به کشورهایی مانند ایرلند، گواتمالا و پرتغال سفر ‌کردند و در فاصله ۱۹ کیلومتری از ساحل و آب‌های بین‌المللی – که کشتی مشمول قوانین هلند بود – توقف می‌کردند و به زنانی که به خدمات پزشکی دسترسی نداشتند، مشاوره و [قرص‌های] سقط جنین می‌دادند.

دایانا ویتن، کار این گروه را در مستندی به نام قایق در سال ۲۰۱۴ به تصویر کشید. (ایرلند سقط جنین تا ۱۲ هفته را در سال ۲۰۱۸ قانونی کرد.)

این گروه در سال ۲۰۱۵ نیز سعی کرد با استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین برای لهستان دارو بفرستد، اما پلیس این هواپیماها و قرص‌ها را ضبط کرد.

در گواتمالا، مقام‌ها، نیروی دریایی اعزام کردند. در پرتغال هم همین‌طور. مرتبا صحنه‌های خشمگین به وجود می‌آمد. گومپرتس مصمم بود.

او در سال ۲۰۱۷ در مصاحبه‌ای با موسسه خیریه بریتانیایی حقوق بشر در دریا گفت: «زنان زیادی قدردان ما هستند. برای ما همین مهم است. این تنها چیزی است که به مخاطره افتاده است. هیچ اقدام و نظر دیگری اهمیت ندارد. این زنان هستند که به کمک نیاز دارند.»

ما هنوز در گواتمالا هستیم! دعوا ادامه دارد!

گومپرتس کمک به زنان ایالات متحده آمریکا را نیز به چشم عدالت اجتماعی می‌بیند.

او می‌گوید: «سقط جنین که ممنوع می‌شود، تنها روی آن‌هایی تاثیر می‌گذارد که بی‌پول‌اند و به اطلاعات دسترسی ندارند. اگر همسر یا دختر ترامپ بخواهند می‌توانند هرجایی بروند و سقط جنین بی‌خطر انجام بدهند.»

بنابراین واقعا فقط روی کسانی تاثیرگذار است که فقیرند و در مقابل آن چیزها هیچ انعطافی ندارند. به همین دلیل این موضوع عدالت اجتماعی است.

او می‌گوید، به منع سقط جنین که فکر می‌کنم عامل دیگری نیز وجود دارد.

ایالات متحده آمریکا یکی از بالاترین میزان‌های مرگ‌ومیر مادران را بین کشورهای پیشرفته دارد، تقریبا یک نفر در هر پنج هزار نفر، این تعداد برای زنان سیاه‌پوست دو برابر است.

در مقابل، مشخص شده که سقط جنین کاملا بی‌خطر است. (در سال ۲۰۱۹ حدود ۶۳۰ هزار تا ۹۳۰ هزار سقط جنین در کشور، براساس اطلاعاتی که بررسی‌شده، انجام شده است.)   

او می‌گوید: «خواهید دید که بسیاری از این افراد قادر به انجام سقط جنین ایمن نخواهند بود، زیرا برای آنان مثلا دسترسی به اینترنت، به‌ویژه در جوامع روستایی به‌مراتب سخت‌تر است. و افرادی هستند که به اجبار تن به زایمان ناخواسته می‌دهند و این امر به مرگ‌ومیر بیشتر مادران می‌انجامد.»

با اینکه دولت بایدن گفته است قصد دارد از ارائه داروهای سقط جنین حمایت کند، اما اگر جمهوری‌خواهان در سال ۲۰۲۴ به کاخ سفید بازگردند، تضمینی برای این کار وجود ندارد.

مایک پنس، معاون رئیس‌جمهوری پیشین، از رقبای احتمالی نامزدی جمهوری‌خواهان، از کسانی است که از ممنوعیت ملی سقط جنین حمایت کرده است.

او به بریتبارت نیوز گفت: «با این شانس دوم برای زندگی، نباید آرام بگیریم و نباید تسلیم شویم تا زمانی که قداست زندگی به قلب قانون آمریکا در تک تک ایالت‌های این سرزمین بازگردد.»

آیا گومپرتس از این می‌ترسد که اگر پای دونالد ترامپ یا یکی از همتایانش به دفتر ریاست جمهوری برسد، جلوی ادامه کار او را بگیرند؟

او می‌گوید: «به‌هیچ‌وجه نمی‌توان جلوی ورود قرص‌های سقط جنین به ایالت‌ها و رسیدن آن‌ها به دست زنان را گرفت. مهم نیست چه کسی این کار را می‌کند، مهم این است که این اتفاق بیفتد و خیلی‌ها هستند که دارند این کار را انجام می‌دهند.»

«اینکه تلاش می‌کند مهم نیست، مهم این است که موفق نمی‌شود. بهتر است این‌طور بگویم.»     

© The Independent

بیشتر از جهان