حق سقط جنین سلب شده توسط دیوان عالی آمریکا دوباره احیا می‌شود؟

ظاهرا احیای حق قانونی سقط جنین مسیری بسیار دشوار است

حالا که پس از ۵۰ سال، پنج قاضی دادگاه عالی ایالات متحده به لغو حق قانونی سقط جنین (حکم رو علیه وید) رای داده‌اند، بسیاری می‌پرسند آیا می‌توان روزی این حکم تاریخی را احیا کرد یا نه.

از نظر فنی، پاسخ بله است اما مسیر دشوار خواهد بود.

اولین راه این است که لیبرال‌ها اکثریت دادگاه عالی را در دست داشته باشند و بتوانند حق قانونی سقط جنین را احیا کنند اما برای رسیدن به چنین اکثریتی، دموکرات‌های کنگره باید به تعداد کافی قاضی لیبرال را جانشین اکثریت محافظه‌کار کنند؛ اکثریتی که گروهی با نتیجه ۵-۱-۳ به لغو قانون آزادی سقط جنین رای دادند.

پنج دهه طول کشید تا جمهوری‌خواهان برای رسیدن به هدف لغو قانون آزادی سقط جنین برنامه دقیقی بریزند.

دموکرات‌ها باید هم‌زمان با خالی شدن کرسی‌ها، احتمالا با مرگ قاضی‌ها، زیرا احتمال بازنشستگی قاضی‌های جناح راست در این شرایط بعید است، کاخ سفید و سنای ایالات متحده را هم در دست باشد.

قاضی آنتونین اسکالیا در سال ۲۰۱۶ درگذشت و دونالد ترامپ توانست نیل گوروش را نامزد کند. قاضی آنتونی کندی بازنشسته شد و در سال ۲۰۱۸، جای خود را به برت کاوانا داد و مرگ روث بیدر گینزبرگ در سال ۲۰۲۰، به این رئیس‌جمهوری تک‌دوره‌ای اجازه داد تا امی کانی برت را جایگزین او کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وقتی قاضی استفن بریر هم امسال تابستان بازنشسته شود و کتانجی براون جکسون جای او را بگیرد، دیگر هیچ فرد ۸۰ سال به بالایی در دادگاه عالی حضور نخواهد داشت. مسن‌ترین قاضی‌های این دادگاه کلارنس توماس ۷۳ ساله و ساموئل آلیتو۷۲ ساله خواهند بود که ممکن است دفعه بعدی که کاخ سفید و سنا به دست جمهوری‌خواهان می‌افتد، جای آن‌ها را هم محافظه‌کاران جوان‌تر بگیرند و مسیر برای دموکرات‌ها حتی دشوارتر شود.

این دادگاه فقط وقتی می‌تواند در مورد چالش حق سقط جنین حکم دهد که تعداد قاضی‌های این دادگاه که به طرح این پرونده تمایل دارند، به حد کافی برسد؛ مانند پرونده دابز علیه سازمان بهداشت زنان جکسون که به حکم اخیر این دادگاه در مورد حمایت قانون اساسی از حق سقط جنین منجر شد.

دومین راه احیای حق سقط جنین کنگره است؛ یعنی سنا و مجلس نمایندگان در دست اکثریت دموکرات باشد و قانونی را تصویب کنند که طبق آن، از موارد مذکور در قانون «رو» (آزادی سقط جنین) حمایت قانونی صورت گیرد. این قانون باید بتواند از سد هرگونه بازرسی دقیق دادگاه عالی بگذرد.

راهبرد دیگر این است که کنگره تعداد قاضی‌های دادگاه عالی را افزایش دهد یا این دادگاه را از تعداد بیشتری قاضی‌ لیبرال «پر» کند، کاری که ترقی‌خواهان از ابتدای ریاست‌جمهوری جو بایدن از او خواسته‌اند انجام دهد.  

با این حال سناتور جو مِنشن، سناتور دموکرات ویرجینیای غربی، و کریستن سینما، دموکرات اهل آریزونا، گفته‌اند در مقابله با اطاله بررسی در سنا همکاری نخواهند کرد.

این یعنی دموکرات‌ها برای صدور هرگونه حکم قانونی شدن سقط جنین باید دوباره اکثریت سنا با ۶۰ رای را به دست آورند تا به این اطاله بررسی پایان دهند. سنا هم‌اکنون و در پی انتخابات میان‌دوره‌ای سال ۲۰۲۲ به دو گروه ۵۰ نفره تقسیم شده است و به نظر نمی‌آید وزش باد موافق برای این حزب را شاهد باشیم.

دموکرات‌ها می‌توانند با رای ۵۰ سناتور خود قانون سنا را عوض کنند و به اطاله بررسی پایان دهند و اگر هم آرا مساوی شد، رای معاون رئیس‌جمهوری به آن‌ها برتری خواهد داد.

اما منشن و سینما ظاهرا قصد ندارند با این برنامه همراه شوند و احتمالا لازم باشد دو رای دیگر جمع کنند تا کامالا هریس بتواند اوضاع را تغییر دهد.

© The Independent

بیشتر از جهان