چه کسی جایگزین بوریس جانسون می‌شود؟

قرار است جدول زمانی انتخاب رهبر جدید حزب محافظه‌کار و نخست‌وزیر آینده هفته آینده اعلام شود

جانسون هنگام اعلام استعفای خود، گفت جدول زمانی انتخاب رهبر جدید حزب محافظه‌کار هفته آینده منتشر می‌شود-REUTERS/Phil Noble

در پی استعفای بوریس جانسون از مقام رهبری حزب حاکم محافظه‌کار، گمانه‌زنی‌ها درباره جانشین احتمالی او آغاز شده است. بوریس جانسون گفته که تا انتخاب رهبر جدید، در مقام نخست‌وزیر به کار خود ادامه می‌دهد.

جانسون هنگام اعلام استعفای خود، گفت جدول زمانی انتخاب رهبر جدید حزب محافظه‌کار هفته آینده منتشر می‌شود.

اگرچه هنوز هیچ کس در حزب محافظه‌کار از تمایل خود برای رهبری حزب و نشستن بر صندلی نخست‌وزیری سخن نگفته، اما رسانه‌ها از چند چهره‌‌، به عنوان نامزدهای احتمالی نام برده‌اند.

ریشی سوناک

زمانی از ریشی سوناک به عنوان رهبر بعدی حزب محافظه‌کار یاد می‌شد. او در سال ۲۰۱۵ به عنوان نماینده حوزه انتخابیه یورکشایر شمالی، ریچموند، به پارلمان بریتانیا راه یافت، اما پله‌های ترقی را به سرعت پیمود و در سال ۲۰۲۰ به عنوان وزیر دارایی، که یکی از مهم‌ترین پست‌های کابینه است، انتخاب شد.

او در دوران وزارتش، نقش مهمی در سامان دادن به اقتصاد کشور در اوج همه‌گیری کرونا داشت.

با این همه، در ماه‌های اخیر، جنجال بر سر امور مالیاتی همسرش و نیز نقض قوانین قرنطینه، شهرت او آسیب دید.

استعفای او و دوستش ساجد جاوید، وزیر بهداشت و درمان، عملا به فرآیندی دامن زد که به کناره‌گیری بوریس جانسون انجامید.

لیز تراس

وزیر امور خارجه پس از کناره‌گیری وزیران دارایی و بهداشت، حمایت خود از بوریس جانسون را اعلام کرد.

در دوران وزارت امور خارجه لیز تراس، نازنین زاغری سرانجام آزاد شد و به لندن بازگشت و بریتانیا، تحریم‌های گسترده‌ای را علیه روسیه اعمال کرد.

او که از سال ۲۰۱۰ به پارلمان راه یافت، از جمله به دلیل دیدگاه‌های لیبرالش در اقتصاد، به چهره‌ای محبوب در حزب محافظه‌کار بدل شد.

لیز تراس، از جمله در جریان مذاکرات مربوط به برگزیت، در نقش وزیر تجارت بین‌الملل در مذاکرات مربوط به توافق‌نامه‌های تجاری پس از برگزیت حضور داشت.

ساجد جاوید

وزیر مستعفی بهداشت، اولین ضربه را به بوریس جانسون وارد کرد و در هنگام اعلام استعفای خود به نمایندگان گفت: «مشکل از بالا شروع می‌شود.»

او قبلا هم در سال ۲۰۱۹ نامزد رهبری حزب شد و در میان چهار نفر نهایی قرار گرفت اما در نهایت، به سود بوریس جانسون از ادامه رقابت صرف نظر کرد و در مقابل، به عنوان پاداش، به سمت وزارت دارایی رسید هر چند بعد از این مقام استعفا کرد و در مقام وزیر بهداشت به حضور خود در کنار بوریس جانسون ادامه داد.

او که در یک خانواده مهاجر پاکستانی به دنیا آمده و پدرش راننده اتوبوس بود، پیش از ورود به دنیای سیاست، در تجارت حرفه‌ای موفق را اداره می‌کرد.

مایکل گاو

او پیش از این نیز دو بار نامزد رهبری حزب و به دست گرفتن مقام نخست‌وزیری شده بود. در رقابت‌های انتخاب رهبر حزب محافظه‌کار سال ۲۰۱۹، گاو پس از بوریس جانسون و جرمی هانت، سوم شد.

مایکل گاو از چهره‌های شاخص در کارزار خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا بود و اگرچه در ابتدا از بوریس جانسون حمایت کرده بود، اما بعد از او انتقاد کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در دوران نخست‌وزیری بوریس جانسون، مایکل گاو در سمت‌های مختلفی در کابینه حضور داشت. او روزنامه‌نگار سابق بی بی سی و ستون نویس روزنامه تایمز است و از چهره‌های پرسابقه دولت جانسون محسوب می‌شد.

ناظم زهاوی

وزیر کنونی دارایی که پس از استعفای ریشی سوناک به این سمت منصوب شد، در جریان همه‌گیری کرونا با ایفای نقش معاون وزیر برای تولید و توزیع واکسن، اعتبار زیادی در بریتانیا به دست آورد.

زهاوی که کرد تبار است، در سال ۱۹۶۷ در عراق متولد شد و با به قدرت رسیدن صدام حسین، به همراه خانواده‌اش مجبور به فرار از عراق شد.

ناظم زهاوی با راه انداری موسسه نظرسنجی آنلاین YouGov به ثروت و شهرت رسید و سپس وارد سیاست شد.

جرمی هانت

وزیر سابق امور خارجه، در رقابت‌های انتخاب رهبر حزب محافظه‌کار در سال ۲۰۱۹ پس از بوریس جانسون در جایگاه دوم ایستاد و از آن هنگام حضوری موثر در قدرت داشته است.

او در سال ۲۰۱۰ به بعد، در سمت‌های مختلفی از جمله وزارت فرهنگ، وزارت بهداشت و وزارت امور خارجه در کابینه‌های مختلف حضور داشته است. او مخالف خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا بود و حالا امیدوار است که نگاه اعضای حزب محافظه‌کار به او تغییر کرده باشد.

بن والاس

وزیر کنونی دفاع و سرباز سابق، اگرچه چهره‌ای کم‌سابقه محسوب می‌شود اما از زمان حمله روسیه به اوکراین توجه زیادی را به خود جلب کرده است.

او نیز مخالف برگزیت بود، اما پیشتر رهبری مبارزات ناموفق بوریس جانسون برای رسیدن به رهبری حزب محافظه‌کار را در سال ۲۰۱۰ برعهده داشت.

او در آلمان، قبرس، و ایرلند شمالی خدمت کرده و یکی از سربازانی بود که در بازیابی جسد شاهدخت دایانا حضور داشت.

بیشتر از جهان