دو وزیر بریتانیا استعفا کردند

بوریس جانسون در تلاش برای حفظ دولت خود است

برخی مخالفان جانسون شروع به پایکوبی زودهنگام کردند و تصور کردند که این به معنای پایان کار نخست‌وزیر خواهد بود-JESSICA TAYLOR / UK PARLIAMENT / AFP

بوریس جانسون، نخست‌وزیر محافظه‌کار بریتانیا،‌ روز سه‌شنبه با ضربه‌ای بزرگ مواجه شد. دو نفر از مهم‌ترین وزرای او استعفا کردند و اعلام کردند نمی‌توانند در دولتی کار کنند که درگیر بحران و رسوایی عمومی است.

ریشی سوناک و ساجد جاوید، به ترتیب وزرای خزانه‌داری (دارایی) و بهداشت، سه‌شنبه‌ شب نامه‌های استعفای خود را به فاصله چند دقیقه از یکدیگر در توییتر منتشر کردند. جانسون حالا برای بقای سیاسی خود تلاش می‌کند.

برخی مخالفان جانسون شروع به پایکوبی زودهنگام کردند و تصور کردند که این به معنای پایان کار نخست‌وزیر محافظه‌کار خواهد بود. اما شماری از سایر وزرای جانسون به‌سرعت به او اعلام وفاداری کردند که نشان می‌دهد دولت شاید به این راحتی‌ها کنار نرود. به گزارش دیلی تلگراف، روزنامه نزدیک به محافظه‌کاران، پریتی پاتل،‌ وزیر کشور، بن والاس، وزیر دفاع، کوآسی کوارتنگ، وزیر اقتصاد، آن ماری تِرِیوِلان، وزیر بازرگانی بین‌المللی، اعلام کردند به جانسون وفادار می‌مانند. یکی از خبرنگاران شبکه اسکای نیز در توییتر وفاداری پاتل و والاس را تایید کرد.

اما برخی چهره‌های حزب محافظه‌کار به‌سرعت علیه جانسون موضع گرفتند و خواستار کناره‌گیری او شدند. جولیان نایت، مدیر کمیته اطلاعات و امنیت مجلس، در توییتر نوشت: «وقتی افرادی در سطح دوستان من مثل ساجد جاوید و ریشی سوناک می‌گویند تحملشان به پایان رسیده متاسفم که باید بگویم کار تمام شده است. وقتش رسیده است حزب ما تغییر جهت دهد.»

مارک هارپر،‌ مسئول سابق نظارت بر عملکرد نمایندگان محافظه‌کار در مجلس عوام، گفت: «امشب ریشی سوناک و ساجد جاوید از خود رهبری نشان دادند. چنین است تصمیم‌های شرافتمندانه مردانی شرافتمند.»

مهم‌ترین بحرانی که جانسون با آن روبه‌رو است به شیوه برخورد دفتر نخست‌وزیری با استعفای کریس پینچر، مسئول نظارت بر عملکرد نمایندگان محافظه‌کار در مجلس عوام، بازمی‌گردد. پینچر پنجشنبه هفته گذشته در حالی استعفا کرد که این ادعا مطرح شده بود که شب قبل از آن در یک مهمانی شام خصوصی، به دو مهمان دست‌درازی جنسی کرده بود. پینچر این اتهام‌ها را نپذیرفت اما در نامه‌ای به جانسون نوشت «دیشب من خیلی زیادی مشروب خوردم» و «خودم و سایرین را شرمسار کردم».

جانسون پس از اینکه به او در مورد رفتار پینچر گزارش دادند اعتراف کرد که انتصاب پینچر «اشتباه» بوده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سوناک در نامه استعفایش نوشت: «مردم به‌درستی انتظار دارند که دولت رفتاری شایسته، صالح و جدی داشته باشد. من می‌دانم که این شاید آخرین حضورم در کابینه باشد اما باور دارم که این موازین ارزش این‌ را دارند که آدم برایشان مبارزه کند و به همین دلیل است که استعفا می‌دهم.»

وزیر خزانه‌داری در ضمن از اختلاف‌های سیاسی‌اش با جانسون گفت. او نوشت: «در حالی که آماده سخنرانیِ مشترکِ پیشنهادی خود درباره اقتصاد که قرار است هفته آینده ایراد شود می‌شدیم، برایم روشن شد که رویکردهایمان از بنیاد متفاوت‌اند. متاسفم که از دولت می‌روم اما به‌رغم میل خود به این نتیجه رسیده‌ام که نمی‌توان کار را این‌گونه ادامه داد.»

سوناک گفت: «مردم باید بدانند که راه بهتری به سوی آینده وجود دارد اما این راه راحت نیست.»‌

روزنامه دیلی تلگراف به نقل از یکی از کارمندان وزارت خزانه‌داری بریتانیا، گفت خبر استعفا کاملا غیرمنتظره بود و همگی در بهت فرو رفتند.

جاوید در نامه استعفایش نوشت: «خدمت در این سمت برای من امتیازِ بزرگی بوده است اما متاسفانه بر اساس وجدان خود دیگر نمی‌توانم به کار ادامه دهم.»

ماه گذشته، اکثریت فراکسیون نمایندگان محافظه‌کار به جانسون رای اعتماد داده بودند اما نتیجه رای آن‌قدر نزدیک بود که معلوم بود وضعیت نخست‌وزیر مناسب نیست. سوناک و جاوید از جمله چهره‌هایی بودند که طی ماه‌ها بحران‌های پی‌درپی، از جانسون حمایت کردند و حالا آن‌ها نیز کناره‌گیری کرده‌اند.

جاوید با اشاره به رای‌گیری ماه گذشته خطاب به جانسون گفت: «متاسفم بگویم که برای من روشن است که تحت رهبری شما، اوضاع عوض نمی‌شود‌ــ و اکنون شما اعتماد مرا نیز از دست داده‌اید.»

حزب رقیب محافظه‌کاران، حزب کارگر به رهبری کی‌یر استارمر، طبیعتا خواهد کوشید از این بحران به نفع خود استفاده کند و کشور را به سوی انحلال پارلمان و برگزاری انتخابات جدید بکشاند.