دو چهره پرمخاطب فضای مجازی افغانستان، در هند و کابل کشته شدند

سید ظریف چشتی در ایالات ماهاراشترا هند به ضرب گلوله کشته شد و انوارالحق جبارخیل را در کابل سربریدند

انوارالحق جبارخیل، پزشک مطرح و سرشناس افغانستان که مصاحبه‌های اخیرش در رسانه‌ها، مخاطبان زیادی داشت و خواجه سید ظریف چشتی که به نام «صوفی بابا» نیز از او یاد می‌شد و در هند فعالیت‌های مذهبی داشت، در روز سه‌شنبه، ۱۴ تیر، کشته شدند.

جسد انوارالحق جبارخیل شامگاه سه‌شنبه در پارک تفریحی زازی در ناحیه ارزان‌قیمت کابل، پیدا شد. خالد زدران، سخنگوی پلیس طالبان در کابل، به طلوع‌ نیوز گفت که جبارخیل در شهرستان بگرامی کابل به قتل رسیده و تلاش‌ها برای بازداشت عاملان قتل او در جریان است. برخی از کاربران افغان نوشته‌اند که جبارخیل ابتدا گردن زده و سپس تیرباران شده است.

انوارالحق جبارخیل از پزشکان شناخته‌شده افغانستان بود که در یک سال اخیر، با حضور در برنامه‌های تلویزیونی ادعا می‌کرد فیلسوف است. او مخاطبان و طرفداران زیادی داشت؛ هرچند برخی هم او را متهم می‌کردند که به دین اسلام توهین می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین حال، رسانه «ان‌دی‌تی‌وی» (NDTV) هند، گزارش داد که افراد مسلح ناشناس خواجه سید ظریف چشتی، معروف به صوفی بابا، را که جوانی اهل هرات بود و از چندسال پیش در هند زندگی می‌کرد، عصر سه‌شنبه در شهر یئولا در منطقه ناشیک در ایالت ماهاراشترا به ضرب گلوله کشته‌اند.

به گفته پلیس ایالت ماهاراشترا، این چهار مرد مسلح پس از آنکه خواجه ظریف بابا را کشتند، خودرو او را که از نوع «اس‌یووی» (SUV) و از جمله خودروهای قیمتی و لوکس در هند بود، با خود بردند.

خواجه سید ظریف چشتی ۳۵ ساله، شهروند افغانستان و اهل هرات بود که ادعا می‌کرد رهبر طریقت چشتیه است. او پیروان زیادی در هند داشت و ویدیوهای فعالیت‌های مذهبی خود را در یوتیوب منتشر می‌کرد. کانال خواجه سید ظریف چشتی در یوتیوب ۲۲۷ هزار دنبال‌کننده دارد و برخی ویدیوهای او بیش از ۶۰ میلیون بار دیده شده‌اند.

هرچند عاملان قتل انوارالحق جبار خیل و خواجه سید ظریف چشتی هنوز مشخص نشده‌اند، برخی کاربران افغان نوشته‌اند که ممکن است دیدگاه‌هایی که آنان در صحبت‌هایشان مطرح می‌کردند، باعث شده باشد افراطیون مذهبی تصمیم به قتل آنان بگیرند.

در روزهای اخیر، تنش‌های مذهبی میان مسلمانان و هندوها در هند شدت گرفته؛ با این حال هنوز مشخص نیست که آیا قتل خواجه سید ظریف چشتی هم به این تنش‌ها مرتبط است یا خیر.

چشتیه از سلسله‌های تصوف است که در افغانستان و هند پیروان زیادی دارد. رهبران چشتیه در افغانستان بیشتر زاده هرات و استان‌های جنوب افغانستان‌اند و خواجه سید ظریف ادعا می‌کرد فرزند یکی از خانواده‌های بانفوذی است که از سال‌ها پیش، رهبری پیروان چشتیه در هرات را به عهده داشتند.

بیشتر از جهان