سازمان سنجش اینترنت را قطع کرد، باز هم سوالات لو رفت

برای جلوگیری از لو رفتن سوالات کنکور، به درخواست سازمان سنجش، اینترنت در برخی مناطق قطع شد

پورعباس: حدود ۷۰ متخلف در کنکور شناسایی شده‌اند. از اولین دفترچه منتشر شده ديروز عکسی گرفته شد و ساعت ۱۳:۳۰  دقیقه در شبکه‌های مجازی دیده شد - فرارو

برگزاری کنکور مانند سال‌های گذشته بی حاشیه نبود اما دولت رئیسی در برگزاری کنکور هم رد پای خودش را جا گذاشت و با کنکور مانند یک بحران امنیتی برخورد کرد. سابقه لو رفتن سوالات کنکور پیش از برگزاری آزمون اتفاقی نیست که برای اولین بار رخ داده باشد. در کنکور امسال دولت برای جلوگیری از تقلب اینترنت را در برخی نقاط قطع کرد. اما با وجود این، در این آزمون که از روز چهارشنبه آغاز شد و تا روز شنبه ادامه دارد، باز هم خبرهایی مبنی بر لو رفتن سوالات منتشر شد.

روز پنجشنبه و همچنین روز جمعه سوالات کنکور در برخی کانال‌های تلگرامی منتشر شد. دقایقی پس از شروع آزمون کنکور ابتدا سوالات و سپس جواب‌های آن بر روی کانال‌های تلگرامی قرار گرفت. کانال وب آموز در مورد لورفتن سوالات کنکور نوشت: «سوالات عمومی ساعت ۸:۳۰ باز شده و می‌بنید که ۹:۳۳ کف کانال عمومی بوده است. سوالات تخصصی ساعت ۹:۴۵ باز شده، ساعت ۱۰:۰۳ کف کانال رصد شده توسط ما بود.»

این درحالی‌ست که عبدالرسول پورعباس رئیس سازمان سنجش آموزش ایران اعلام کرده بود که «دیروز تا ساعت ۱۳:۳۰ هیچ نشانه‌ای از عکس‌های دفترچه کنکور پیدا نکرده‌ایم».

او همچنین اعلام کرد: «تا به امروز با استفاده از دستگاه‌های آشکارساز، حدود ۷۰ متخلف در کنکور شناسایی شده است. از اولین دفترچه منتشر شده ديروز عکسی گرفته شد و ساعت ۱۳:۳۰  دقیقه در شبکه‌های مجازی دیده شد که پس از اتمام کنکور بوده است.»

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران نیز با تایید فروش سوالات کنکور، اعلام کرد: «در سال جاری، مانند سال‌های گذشته اقدام به فروش سوالات کنکور کرده‌اند. قیمت این پاسخ ها از ۳۵۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان متفاوت است. مشتریان ۳۰ درصد مبلغ را پیش از آزمون و مابقی را پس از اعلام نتایج پرداخت می‌کنند.»

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران همچنین به روند برگزاری کنکور نیز انتقاد کرد و در کانال تلگرامی خود نوشت: «در حالی دستگاه بیمار آموزشی کشور بر شیوه‌‌های ناکارآمد ارزیابی و ورود به دانشگاه اصرار دارد، همه ساله با برگزاری آزمون کنکور، ضربه‌ی بزرگی به دانش آموزان کشور وارد می‌آید. کاسبی با آینده دانش‌آموزان، ایجاد استرس و بیماری‌های مزمن روحی و روانی تنها بخش کوچکی از پیامدهای شیوهای ناکارمد در نظام اموزشی ماست.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تا امروز برخی نهادهای امنیتی برای جلوگیری از وقوع و یا افزایش اعتراض‌ها اقدام به قطع اینترنت و تلفن همراه می‌کردند. اما این‌بار نهادی غیر از نهادهای امنیتی درخواست قطعی اینترنت می‌دهد و با موافقت روبرو می‌شود. مهدی سالم، مدیر روابط عمومی وزارت ارتباطات روز پنجشنبه با اعلام خبر محدودیت اینترنتی در مناطقی که حوزه‌های امتحانی آزمون سراسری۱۴۰۱ است، گفت: «به درخواست وزارت علوم و تایید مراجع ذی‌ربط امروز و فردا در حوزه‌های برگزاری آزمون کنکور دسترسی به اینترنت محدود خواهد بود.»

اپراتور همراه اول در ایران نیز با تایید این خبر اعلام کرد که «در روزهای برگزاری آزمون سراسری، اینترنت اپراتورهای تلفن همراه تا ساعت ۱۲:۳۰ در مناطقی که حوزه‌های امتحانی در آن قرار دارد قطع است.»

براساس اعلام همراه اول، قطعی اینترنت «بنا به درخواست سازمان سنجش» صورت گرفته است. به گزارش ایسنا، کنکور ۱۴۰۱ از روز گذشته چهارشنبه هشتم تیرماه با رقابت بیش از ۱۶۱ هزار داوطلب در ۴۱۷ شهرستان و بخش مختلف آغاز شده و تا شنبه ۱۱ تیرماه ادامه دارد.

بعد از انتشار خبر مبنی بر لو رفتن سوالات کنکور، فرمانده انتظامی شرق استان تهران نیز خبر از بازداشت «سردسته ۱۷ ساله» گروهی که باعث لو رفتن این سوالات شد، داد.

جام جم در این باره نوشت: «سردسته ۱۷ ساله این باند درحالی که در یکی از ترمینال‌های خروجی تهران قصد فرار داشت دستگیر و به‌دنبال آن سایر اعضای باند که ۳ نفر بودند، شناسایی و دستگیر شدند. متهمان ابتدا افرادی را با آگهی کاریابی استخدام می‌کردند و برای آن‌ها حساب ارز دیجیتال ایجاد می‌کردند سپس با واریز مستقیم مبالغی که از شهروندان کلاهبرداری کرده به حساب افراد جویای کار، به آن‌ها اعلام می‌شد که در ازای دریافت درصدی از وجه واریزی اقدام به خرید ارزهای دیجیتال و انتقال آن به کیف پول دیجیتالی متهمان اصلی کنند که با این شیوه رد و اثری جهت شناسایی از خود باقی نگذارند.»

کیومرث عزیزی فرمانده انتظامی شرق استان تهران نیز در مورد اقدامات پلیس در هنگام برگزاری کنکور گفت: «با توجه به برگزاری کنکور سال ۱۴۰۱ و رصد و پایش فضای مجازی توسط کارشناسان پلیس فتا استان و شهرستان پاکدشت، فردی که سوالات کنکور سراسری را با مدارک جعلی در شبکه اجتماعی می فروخت، شناسایی شد.»

عزیزی گفت: «با بررسی های انجام شده توسط کارشناسان پلیس فتا مشخص شد این شخص، شماره کارتی را جهت فروش سوالات به خریداران ارائه می کرد که طی استعلامات انجام شده صاحب کارت شناسایی و دستگیر شد.»