با وجود مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، کنکور آنلاین برگزار می‌شود

با تصمیم شورای عالی انقلاب فرهنگی، از سال ۱۴۰۲ کنکور سراسری در دو مرحله برگزار می‌شود

آزمون‌های سراسری از سال ۱۴۰۳ ماهی یک‌ بار و به‌صورت آنلاین برگزار می‌شود‌ـ خبر آنلاین

عبدالرسول پورعباس، رئیس سازمان سنجش، اعلام کرد آزمون‌های سراسری در ایران از سال ۱۴۰۳ به‌صورت هوشمند و الکترونیکی برگزار می‌شود. به گفته او، هر داوطلب می‌تواند ماهانه یا هر دو ماه یک‌ بار به‌صورت آزمایشی در رقابت‌های علمی شرکت کند و شانس خود برای پذیرفته شدن در دانشگاه موردنظر را بسنجد.

باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رئیس سازمان سنجش نوشت: «با برگزاری آزمون‌های هوشمند، داوطلبان می‌توانند آزمونی را که آزمایشی داده‌‎اند و از آن رضایت دارند، به‌عنوان آزمون اصلی تلقی کنند.»

عبدالرسول پورعباس در بهمن ۱۴۰۰ نیز در یک نشست خبری گفته بود که با هدف کاهش استرس داوطلبان و ایجاد آرامش برای آنان، آزمون‌های سراسری از سال ۱۴۰۳ ماهی یک‌ بار و به‌صورت آنلاین برگزار می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با وجود وعده‌های این مقام دولتی، شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال ۱۴۰۰ در مصوبه‌ای اعلام کرد کنکور سراسری از سال ۱۴۰۲ در دو مرحله برگزار می‌شود. این تصمیم انتقاد کارشناسان آموزش و برخی نمایندگان مجلس را در پی داشت.

رئیس سازمان سنجش پیش‌تر ضمن دفاع از تصمیم شورای عالی انقلاب فرهنگی، به‌صراحت اذعان کرده بود که هرگونه مخالفت با این تصمیم کار را به سازمان بازرسی کل کشور می‌کشاند. حالا مشخص نیست سازمان سنجش با چه شیوه‌ای می‌خواهد هم مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی برای برگزاری کنکور دومرحله‌ای را اجرا کند و هم به هدف خود برای برگزاری ماهیانه آزمون‌های آنلاین برسد.

پورعباس در نشست خبری‌اش در بهمن ۱۴۰۰، بدون اشاره به جزئیات این طرح، گفته بود: «برگزاری آزمون سراسری حداقل دو بار در سال مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی است اما برای آزمون‌های الکترونیک تنها به دو بار اکتفا نمی‌شود. این‌گونه هر ماه یک آزمون برگزار می‌شود و فرد حداکثر دو مرتبه در آن شرکت می‌کند.»

رئیس سازمان سنجش و اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی ادعا می‌کنند که با برگزاری آزمون دومرحله‌ای، کنکور حذف می‌شود؛ اما کارشناسان آموزش تاکید کرده‌اند که این روش فشار مضاعفی را به داوطلبان تحمیل می‌کند و در نتیجه آن، مافیای کنکور نیز قدرت بیشتری پیدا می‌کند؛ زیرا برگزاری دو آزمون در سال برای آن‌ها صرفه مالی بیشتری دارد.

دومرحله‌ای شدن کنکور سراسری طرحی بود که تیرماه ۱۴۰۰ در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید و آیین‌نامه آن نیز در ستاد راهبردی اجرای نقشه جامع علمی کشور تدوین شد. بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، از سال ۱۴۰۲، در مرحله نخست کنکور سراسری «میزان دانش و ظرفیت تحصیلی داوطلب بر اساس سوابق تحصیلی و آزمون» سنجیده می‌شود و در مرحله دوم نیز «آزمون اختصاصی برای پذیرش دانشجو بر اساس ظرفیت دانشگاه‌ها» برگزار می‌شود.