پارلمان اسرائیل منحل شد؛ نتانیاهو برای بازگشت به قدرت آماده می‌شود

انتخابات سراسری اسرائیل اول نوامبر، برای پنجمین بار در سه سال و نیم گذشته، برگزار می‌شود

نتانیاهو نیز روز پنجشنبه از دولت ائتلافی به‌شدت انتقاد کرد و آن را «تجربه‌ای شکست‌خورده» خواند- Menahem KAHANA / AFP

پس از کناره‌گیری نفتالی بنت، نخست‌‌وزیر راستگرای اسرائیل، از دنیای سیاست، نمایندگان پارلمان اسرائیل (کنست) هم روز پنجشنبه ۳۰ ژوئن، به انحلال پارلمان این کشور رای مثبت دادند و بدین ترتیب، کنست رسما منحل شد.

بر اساس رای نمایندگان، قرار است انتخابات سراسری اسرائیل اول نوامبر ۲۰۲۲ برگزار شود و احزاب اسرائیلی باید تا ۱۵ سپتامبر، فهرست پیشنهادی خود را اعلام کنند. در سه سال و نیم گذشته، این پنجمین بار است که در اسرائیل انتخابات برگزار می‌شود.

نفتالی بنت، نخست‌وزیر سابق اسرائیل، روز چهارشنبه، ۲۹ ژوئن، اعلام کرد که در انتخابات آتی شرکت نمی‌کند. او رهبری حزب خود را نیز به آیلت شاکد، وزیر کشور کنونی اسرائیل، واگذار کرد تا به‌طورکامل از سیاست، کناره‌گیری کرده باشد.

برگزاری انتخابات زودهنگام در اسرائیل بین نمایندگان پارلمان مخالفانی هم داشت. یکی از نمایندگان اتحاد میانه‌رو آبی و سفید با انتقاد از انحلال کنست، گفت: «برگزاری پنجمین انتخابات در چهار سال گذشته برای کشور اتفاق خوبی نیست.» به گفته او، کنست در دوره اخیر موفق شد کارهایی را انجام دهد که در گذشته انجام نشده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش اورشلیم پست، رئیس حزب کارگر نیز به همکاری خوب دولت و پارلمان اشاره کرد و گفت: «کنست نباید امروز منحل می‌شد.» البته او تاکید کرد که بعضی‌ها نتوانستند در برابر فشارها مقاومت کنند.

قرار است تا انتخابات بعدی اسرائیل، یائیر لاپید، وزیر خارجه اسرائیل، در سمت «نخست‌وزیر موقت» فعالیت کند.

رسانه‌های اسرائیلی خبر داده‌اند که عصر پنجشنبه، مراسم کوچکی برای جانشینی او در دفتر کار نفتالی بنت، برگزار می‌شود. در این مراسم رسانه‌ها حضور نخواهند داشت.

نفتالی بنت و یائیر لاپید پیش‌تر گفته بودند که تلاش‌هایشان برای ایجاد ثبات در دولت با شکست مواجه شده است.

در هفته‌های اخیر با شروع زمزمه‌هایی درباره فروپاشی دولت ائتلافی در اسرائیل، گمانه‌هایی درباره احتمال پیروزی حزب لیکود به رهبری بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر سابق اسرائیل، مطرح شد. نظرسنجی‌ها نیز این موضوع را تایید می‌کرد.

نتانیاهو نیز روز پنجشنبه از دولت ائتلافی به‌شدت انتقاد کرد و آن را «تجربه‌ای شکست‌خورده» خواند. او گفت که در صورت تشکیل دولت به ریاست او، «غرور، امید و قدرت» دوباره به اسرائیل بازمی‌گردد. نتانیاهو در ادامه، به یائیر لاپید نیز کنایه زد و مدعی شد که او تنها می‌تواند با «اخوان المسلمین» دولت تشکیل دهد.

نخست‌وزیر پیشین اسرائیل با انتقاد از کارنامه اقتصادی نخست‌وزیر موقت، او را به ناکارآمدی اقتصادی متهم کرد و گفت: «ما می‌دانیم چگونه تورم را کاهش دهیم.» نتانیاهو افزود: «به محض اینکه در انتخابات بعدی پیروز شویم، نخستین ماموریت ما کاهش قیمت‌ها و بازگرداندن ثبات و رشد اقتصادی به کشور است.»

دولت ائتلافی متشکل از هشت حزب سیاسی در اسرائیل بود که همگی یک هدف داشتند: جلوگیری از به قدرت رسیدن نتانیاهو.

بنیامین نتانیاهو در دوره نخست‌وزیر‌ی‌اش اسنادی درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران منتشر کرد که بسیار خبرساز شد. او خرداد سال ۱۴۰۰، پس از روی کار آمدن دولت جدید در اسرائیل گفت: «در ایران به‌دلیل رفتنم جشن گرفته‌اند، ولی من به‌زودی بازمی‌گردم.»