رئیس اتحادیه فوتبال بلغارستان ناگزیر به استعفا شد

دولت بریتانیا توهین به تیم فوتبال این کشور در صوفیا را «زننده» توصیف کرد

بوریسلاو میخائیلوف، رییس اتحادیه فوتبال بلغارستان/ عکس از خبرگزاری تسنیمٰ

بوریسلاو میخائیلوف، رییس اتحادیه فوتبال بلغارستان، بعد از این که بازیکنان انگلیسی در جریان بازی مقدماتی این دو تیم برای رقابت‌های یورو ۲۰۲۰ در صوفیا، مورد هدف طوفان حمله‌های نژادپرستانه قرار گرفتند، از سمت خود استعفا داد.

اتحادیه فوتبال بلغارستان این تصمیم را «در نتیجه تنش‌های اخیر» عنوان کرد ولی به نژادپرستی در بیانیه‌ خود اشاره‌ای نداشت.

پیشتر در صبح سه‌شنبه، بویکو بوریسوف، نخست‌وزیر بلغارستان اعلام کرد دولت تا زمان کناره‌گیری آقای میخائیلوف از سمت خویش در این سازمان، تمام بودجه اتحادیه فوتبال بلغارستان را مسدود خواهد کرد.

میخائیلوف پیش از این بازی صراحتا نگرانی‌های انگلستان درباره احتمال وقوع حملات نژادپرستانه را رد کرد و اظهارات گرت سوثگیت را «توهین‌آمیز» و «موهن» توصیف کرد.

کراسن کرالف، وزیر ورزش بلغارستان به سایت خبری بلغاری اسپورتال (sportal.bg)‌ گفت: «چندی پیش نخست‌وزیر با اضطرار با من تماس گرفت. شما آگاهید که در طول چهار سال گذشته دولت برای پیشرفت و ارتقای فوتبال در بلغارستان تلاش‌های بسیاری کرده است. اما بعد از اتفاقات اخیر به صورت کلی در وضعیت فعلی فوتبال کشور، و به ویژه اتفاقات دیروز، نخست‌وزیر به من دستور داد از امروز تمام ارتباطات با اتحادیه فوتبال را قطع کرده و بودجه این سازمان را مسدود نماییم تا زمانی که بوریسلاو میخائیلوف استعفا دهد».

در این مسابقه که با پیروزی ۶ بر صفر به نفع انگلستان تمام شد، بازی دو بار متوقف شد چرا که برخی از هواداران بلغاری شعار‌های نژادپرستانه سر داده و سلام نظامی حزب نازی را به نمایش گذاشتند. شبی که به توصیف گرگ کلارک، رییس اتحادیه فوتبال انگلستان «یکی از مخوف‌ترین شب‌هایی بود» که او تا به حال در فوتبال شاهد بوده است.

دولت بریتانیا اتفاق رخ داده در صوفیا را «زننده» توصیف کرد و از یوفا خواست «با واقعیات روبه‌رو شود» که اشاره به انتقادات موجود از سیاست سه‌ مرحله‌ای یوفا برای مقابله با حمله‌های نژادپرستانه در طول بازی‌ها، دارد.

سخنگوی رسمی نخست‌وزیر بوریس جانسون گفت: «رفتار نژادپرستانه‌ای که ما دیشب شاهد بودیم رفتاری زننده و وقیحانه است و در فوتبال یا هیچ جای دیگری جایی ندارد. بازیکنان و مربیان تیم انگلستان رفتاری سرشار از وقار از خود به نمایش گذاشتند و نخست‌وزیر از تمام بازیکنانی که برای بازی خود هدف این حمله نفرت‌انگیز قرار گرفتند، ستایش می‌کند. یوفا باید با واقعیات موجود روبه‌رو شود. با این ننگ در فوتبال به نحو درخور برخورد نمی‌شود. نژادپرستی و تبعیض باید یک‌بار و برای همیشه از فوتبال بیرون شوند. ما از درخواست اتحادیه فوتبال انگلستان مبنی بر انجام یک تحقیقات فوری و اعمال مجازات‌های سنگین حمایت می‌کنیم. ما امروز در حال نامه‌نگاری با یوفا هستیم تا این تحقیقات هر چه سریع‌تر انجام شود».

هری کین، کاپیتان تیم انگلستان نیز انعطاف سیاست سه‌مرحله‌ای یوفا را مورد سوال قرار داد و خواست «مجازات سنگین‌تری» علیه نژادپرستی اعمال شود.

او گفت: «من مطمئن نیستم سیاست یوفا به اندازه کافی موثر باشد. به نظر من هیچ گونه آزار و سواستفاده نژادپرستانه در هیچ زمانی و هیچ کجا نباید تحمل شود. سیاست فعلی اجازه می‌دهد یک اخطار و دو یا سه مرحله قبل از اخراج بازیکن از زمین بازی وجود داشته باشد. وقتی که مجازات سنگین‌تر و قوانین بهتری وجود داشته باشد است که معلوم می‌شود رفتارهای نژادپرستانه تحمل نمی‌شود. ولی به هر صورت ما به عنوان یک تیم، کنار یکدیگر محکم باقی ماندیم، همبستگی خود را به نمایش گذاشتیم و آنچه باید انجام می‌دادیم را دادیم، این مهم‌ترین مساله است».

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

www.independent.co.uk/sport/football/international

© The Independent

بیشتر از ورزش