نمایندگان گروه طالبان به تهران سفر کردند

هیئت‌های طالبان و جمهوری اسلامی ایران برای رفع تنش‌ها و تامین امنیت مرزها صحبت می‌کنند

طالبان تاکنون چهار بار به بهانه‌های مختلف با مرزبانان ایرانی درگیر شده‌اند- KARIM JAAFAR / AFP

خبرگزاری فارس وابسته به سپاه پاسداران، روز چهارشنبه، ۸ تیر، گزارش داد که هیئتی از طرف گروه طالبان برای شرکت در هفتمین اجلاس کمیسیون عالی مرزی میان ایران و افغانستان به تهران وارد شده است. 

در راس این هیئت، مولوی سعدالله بلوچ قرار دارد و نمایند‌گانی از وزارتخانه‌های دفاع، انرژی و آب، کشور (داخله)، امور خارجه و سرحدات و قبایل این گروه او را همراهی می‌کنند.

بر اساس گزارش‌های منتشرشده، هیئت‌های طالبان و جمهوری اسلامی ایران در اجلاس تهران، علاوه بر مسائل کلی، درباره مبارزه با قاچاق مواد مخدر و انسان، مبارزه با فعالیت‌های گروه‌های مسلح شورشی در نزدیکی مرزهای دو کشور و از همه مهم‌تر یافتن راه‌حلی اساسی برای درگیری‌‌های مرزی میان کابل و تهران گفت‌وگو خواهند کرد. ایران تاکنون چندین بار برای حل مشکلات مرزی میان دو کشور با هیئت طالبان نشست داشته است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

درگیری‌های مرزی میان ایران و افغانستان در ۲۰ سال گذشته نیز وجود داشت، اما با روی کار آمدن حکومت طالبان، نسبت به قبل بیشتر شد. جمهوری اسلامی ایران پس از تسلط طالبان بر افغانستان که بیش از ۱۰ ماه از آن می‌گذرد، چندین‌ بار تلاش کرد که مشکلات مرزی با این گروه را به شکلی بنیادی حل‌ کند اما تاکنون موفق نشده‌ است. افراد طالبان تاکنون چهار بار به بهانه‌های مختلف، با مرزبانان ایرانی درگیر شده‌اند.

روز سه‌شنبه، ۷ تیر، گزارش‌ شد که در جریان درگیری جنگجویان طالبان با مرزبانان ایرانی، یک مرزبان ایرانی به نام محمد صیاد، کشته شد؛ اما مفتی الهام، رئیس اطلاعات و فرهنگ طالبان در نیمروز، خبر درگیری میان جنگجویان این گروه با مرزبانان ایرانی را شایعه خواند و گفت که هیچ درگیری مرزی میان دو کشور ایران و افغانستان رخ نداده و خبرهای منتشرشده دروغ است. با این حال گزارش‌هایی وجود دارد که درگیری میان مرزبانان ایرانی و طالبان، چند روز پس از تیراندازی مرزبانان ایرانی به سمت سه کودک افغان صورت گرفت. در جریان این تیراندازی در روز چهارشنبه، ۱ تیر، یکی از این سه کودک افغان که در حال جمع‌آوری زباله بودند، جان باختند و دو نفر دیگر زخمی شدند.

هرچند تهران طالبان را مستقیما به کشتن این مرزبان ایرانی متهم نکرد، وزارت امور خارجه این کشور با صدور اطلاعیه‌ای، از این گروه خواست برای روشن شدن قضیه کشته شدن این سرباز و دستگیری و مجازات عاملان آن اقدام کنند.              

بیشتر از جهان