گفت‌وگوی تلفنی وزیران خارجه جمهوری اسلامی ایران و قطر 

مذاکرات هسته‌ای جزو موضوعات صحبت تلفنی امیرعبداللهیان و آل ثانی بود

وزیران خارجه ایران و قطر درباره روابط دو جانبه، تحولات منطقه و نیز تحولات مربوط به توافق هسته‌ای، صحبت کردند- HO / IRANIAN FOREIGN MINISTRY / AFP

در حالی که مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا در قطر پس از یک روز، بی‌نتیجه به پایان رسید، وزیران خارجه قطر و جمهوری اسلامی ایران تلفنی گفت‌وگو کردند.  

وزارت خارجه قطر شامگاه چهارشنبه، ۲۹ ژوئن (۸ تیر ۱۴۰۱)، اعلام کرد که محمد بن عبدالرحمن بن جاسم آل ثانی، وزیر خارجه و معاون نخست‌وزیر قطر، با همتای خود در حکومت ایران، حسین امیرعبداللهیان، تلفنی گفت‌وگو کرده است. طبق این بیانیه، دو وزیر در مورد روابط دو جانبه دو کشور، آخرین تحولات منطقه و نیز تحولات مربوط به توافق هسته‌ای، صحبت کردند. علی باقری کنی، معاون امیرعبداللهیان و مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران، نیز در سفر به قطر دیدارهایی با آل ثانی داشت که موضوعات اصلی آن‌ها هم همکاری‌های تهران و دوحه و تحولات منطقه بوده است. 

حکومت ایران همچنان حاضر به گفت‌وگوی مستقیم با آمریکا نیست و پس از ماه‌ها توقف مذاکرات در وین، دور جدیدی از این مذاکرات در دوحه انجام شد. اتحادیه اروپا همچنان نقش میانجی را در مذاکرات غیرمستقیم تهران و واشنگتن بازی می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

قطر از جمله کشورهای منطقه است که هم روابط گسترده‌ای با جمهوری اسلامی ایران دارد، و هم با آمریکا. یکی از مهم‌ترین پایگاه‌های نظامی آمریکا در قطر واقع شده است. سال گذشته نیز دوحه در جریان «نشست العلا» در عربستان سعودی، به اختلاف چندین ساله خود با شماری از سایر کشورهای عربی به رهبری ریاض، پایان داد. طبق گزارش‌ها، مقام‌های این کشور اخیرا حتی در نشستی که در شرم‌الشیخ مصر با حضور اسرائیل برگزار شد و هدف از آن برپا کردن پدافند موشکی مشترک اسرائیل و عرب‌ها برای مقابله با حکومت ایران است، شرکت کرده بود. 

برخی امید داشتند که قطر بتواند نقش میانجی موفقی را بین حکومت ایران و آمریکا در مذاکرات هسته‌ای بازی کند، اما آن امید فعلا نقش بر آب شده است. 

قطر ضمنا مشغول گسترش روابط خود با کشورهای عربی دیگر است. به گزارش روزنامه «جردن تایمز»، ایمن صفدی، وزیر خارجه و معاون نخست‌وزیر اردن، روز سه‌شنبه، ۲۸ ژوئن، با حضور در دوحه نامه‌ای از ملک عبدالله، پادشاه اردن، را به امیر قطر، شیخ تمیم، رساند. به گفته رسانه‌های اردنی، این نامه از خواست پادشاه اردن برای بهبود «روابط عمیق و برادرانه» بین دوحه و امان خبر می‌دهد.

ماه آینده اردن و مصر،‌ عراق، آمریکا، قطر، و سایر کشورهای عضو «شورای همکاری خلیج» (متشکل از کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس) در نشستی در عربستان سعودی شرکت خواهند کرد که هم‌زمان با سفر جو بایدن، رئیس ‌جمهوری آمریکا، برگزار می‌شود.