بورل: هدف مذاکرات قطر «بازگشت به یک برجام عملیاتی و اجرایی است»

سخنگوی اتحادیه اروپا در امور خارجی:‌ مذاکرات قطر شروع روند «رفع موانع» مذاکرات وین است

بورل نوشت که هدف از مذاکرات قطر «پیشبرد امور برای بازگشت به یک برجام کاملا عملیاتی و اجرایی است» است-JULIEN WARNAND / POOL / AFP

همزمان با دیدار علی باقری کنی مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی ‌و انریکه مورا معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در دوحه در روز سه‌شنبه ۲۸ ژوئن (هفتم تیر)، جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در توییتی نوشت: «پس از مذاکراتم در تهران، تیم من از امروز برای تسهیل و ایجاد هماهنگی در مذاکرات غیرمستقیم میان مذاکره‌کنندگان ایرانی و آمریکایی، در دوحه است.»

بورل نوشت که هدف از مذاکرات قطر «پیشبرد امور برای بازگشت به یک برجام کاملا عملیاتی و اجرایی است» است.

پیتر استانو، سخنگوی اتحادیه اروپا در امور خارجی، نیز روز سه‌شنبه در نشستی در بروکسل گفت که مذاکرات قطر شروع روند «رفع موانع» مذاکرات وین است.

او گفت:‌ «مذاکرات باواسطه‌ در این مرحله، اولین گام در مسیر ازسرگیری مذاکرات است.»

پیشتر منابع خبری در قطر از آغاز مذاکرات غیرمستقیم میان تهران و واشنگتن خبر داده‌ و تصویری از دیدار علی باقری کنی، مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی، و انریکه مورا، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا را منتشر کردند.

خبرگزاری فارس، نزدیک به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نوشته است که دیدار آنان در «ادامه مباحث باقی‌مانده از مذاکرات وین» است.

مذاکرات دوحه دو هفته قبل از سفر جو بایدن، رییس‌جمهور ایالات متحده آمریکا به خاورمیانه برگزار می‌شود و پیش‌بینی می‌شود که برنامه‌ جاه‌طلبانه هسته‌ای جمهوری اسلامی، از جمله محورهای مذاکرات او با سران کشورهای خاورمیانه در سفر به عربستان سعودی و اسرائیل باشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رابرت مالی، نماینده ویژه ایالات متحده آمریکا در امور ایران، روز دوشنبه وارد قطر شد. پیشتر بورل گفته بود که مذاکرات میان آمریکا و ایران در قطر، غیرمستقیم خواهد بود.

انریکه مورا، معاون بورل، در این مذاکرات نقش میانجی را دارد و خواسته‌های مذاکره‌کنندگان ایرانی و آمریکایی را به دو طرف منتقل می‌کند.

علی مطهری، نایب‌رییس پیشین مجلس شورای اسلامی در توییتی نوشت که کم کردن واسطه‌ها در مذاکرات ایران و آمریکا «نشانه ظهور عقل‌گرایی در نظام جمهوری اسلامی و رها کردن ژست انقلابی‌گری‌ است که مردم را به فلاکت رسانده است.»

او همچنین نوشت که در سال‌های گذشته «شعارزدگی و آمریکاستیزی افراطی» مانع مذاکرات مستقیم با آمریکا بوده است و اکنون یک گام دیگر تا مذاکره مستقیم با آمریکا باقی مانده است، تا ایران بدون ملاحظه «منافع روسیه، چین و اروپا، حق خود را از ایالات متحده آمریکا بستاند.»

پیشتر دیپلمات‌های غربی هشدار داده بودند که مذاکرات وین به دلیل شروط جدید روسیه در آستانه شکست قطعی است. به دنبال حمله نظامی روسیه به اوکراین و اعمال تحریم‌های غرب علیه آن کشور، مسکو تلاش کرد شرط‌هایی را به متن برجام بیافزاید تا روابط تجاری خود و ایران را از تحریم‌ها مستثنی کند.

مذاکرات وین برای احیای برجام در اواسط ماه مارس متوقف شد؛ در آن زمان شماری از دیپلمات‌های غربی گفتند که روسیه توافق را «به گروگان گرفته است و برخی از افراد در حاکمیت جمهوری اسلامی به استفاده ابزاری روسیه از ایران اذعان کردند.

علی مطهری در همان زمان نیز گفته بود که ایران باید «روسیه‌هراسی» را کنار بگذارد و مشکلات باقی‌مانده را با مذاکره مستقیم با آمریکا حل‌وفصل کند.

او ضمن ترغیب مقام‌های جمهوری اسلامی به این که منافع ملی را بر منافع روسیه ترجیح دهند، گفته بود که روسیه نگران احیای برجام است و می‌خواهد که ایران همچنان «گروگان او و سپری در مقابل غرب برای روسیه باشد.»