نصب سانتریفیوژها تازه در مرکز اتمی فردو تایید شد

محمد اسلامی، نصیب سانتریفیوژها تازه در تاسیسات زیرزمینی فردو را «قانونی» و در چارچوب «برنامه اقدام راهبردی» حکومت ایران معرفی کرد

رویترز به استناد یک سند محرمانه«آژانس بین‌المللی انرژی اتمی» نوشت حکومت ایران قصد دارد به‌زودی سانتریفیوژهای پیشرفته «آی آر شش» خود را در تاسیسات زیرزمینی فردو به کارگیرد - MAXAR TECHNOLOGIES / AFP

همزمان با شروع دور تازه‌ مذاکرات و تلاش‌ها برای احیای موافقت‌نامه «برجام»، رئیس سازمان انرژی ایران، به طور تلویحی، تایید کرد که گزارش‌‌ها از توسعه «مرکزی اتمی فردو» صحت دارد. محمد اسلامی، نصیب سانتریفیوژها تازه در تاسیسات زیرزمینی فردو را «قانونی» و در چارچوب «برنامه اقدام راهبردی» حکومت ایران معرفی کرد.

خبرگزاری‌های داخلی ایران روز سه‌شنبه هفتم تیرماه، به‌نقل از رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، درباره برنامه نصب زنجیره‌های تازه سانتریفیوژها در فردو، نوشتند: «این موضوع در زمینه برنامه اقدام راهبردی و تکمیل زنجیره‌ها، مطابق اهداف قانون دنبال شده و در راستای این قانون، اقداماتی را با توجه به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، دنبال خواهیم کرد.»

تاسیسات زیرزمینی فردو در فاصله ۲۵ کیلومتری آزادراه تهران-قم و در عمق ۹۰ متری زمین ایجاد شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سه‌شنبه هفته گذشته، خبرگزاری رویترز به استناد یک سند محرمانه و داخلی «آژانس بین‌المللی انرژی اتمی» نوشت حکومت ایران قصد دارد به‌زودی با تزریق اورانیوم، سانتریفیوژهای پیشرفته «آی آر شش» خود را در تاسیسات هسته‌ای فردو به کارگیرد.

آبشار تازه از سانتریفیوژ پیشرفته «آی آر شش»، دومین آبشاری است که در تاسیسات اتمی فردو نصب می‌شود. 

به گفته کارشناسان آژانس، این مجموعه تازه شامل ۱۶۶ سانتریفیوژ پیشرفته است و به حکومت ایران این امکان را می‌دهد تا برنامه غنی‌سازی اورانیوم خود را در خلوص بالاتری ادامه دهد.

بر اساس موافق‌نامه برجام، حکومت ایران قبول کرده تا میزان و خلوص غنی‌سازی اورانیوم خود را محدود و زیر نظر کارشناسان «آژانس بین‌المللی انرژی اتمی» انجام گیرد.

آخرین برآوردهای رسمی کارشناسان «آژانس بین‌المللی انرژی اتمی»، که کمتر از یک ماه پیش در اختیار رسانه‌ها قرار گرفت، نشان می‌دهد، در حال حاضر ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران دستکم به ۱۸ برابر حد پذیرفته شده در «برجام» رسیده است.

اجرای کامل توافق‌نامه «برجام» و بازگشت ایران به تعهدات پذیرفته شده خود، از جمله میزان و سطح غنی‌سازی اورانیوم، از اهداف اصلی مذاکرات احیای برجام است.

بیشتر از جهان