فرانسه خواستار بازگشت ایران و ونزوئلا به بازار نفت شد

ایران و ونزوئلا بویژه در زمینه صادرات نفت هدف تحریم‌های آمریکا  قرار گرفته‌اند و نتوانسته‌اند در تصمیم‌گیری‌های سال‌های اخیر اوپک تاثیرگذار باشند

نیکلاس مادورو، رییس‌جمهوری ونزوئلا در ماه خرداد در راس هیاتی عالی‌رتبه به تهران سفر کرد- Iranian Presidency / AFP

دفتر ریاست‌جمهوری فرانسه، روز دوشنبه ۲۷ ژوئن، گفت که پاریس خواستار بازگشت ایران و ونزوئلا به بازار نفت است تا کاهش واردات نفت روسیه جبران شود.

دفتر ریاست جمهوری فرانسه همچنین می‌خواهد که یک سازوکار از قبل برنامه‌ریزی شده ایجاد شود تا سقف قیمت‌گذاری نفت تا جای ممکن گسترده شود و محدود به تولید روسیه نشود.

با شروع جنگ اوکراین کشورهای اروپایی تحریم‌های سختگیرانه‌ای را در مورد روسیه اعمال کرده و تلاش کردند تا در اقداماتی هماهنگ اقتصاد آن را تحت فشار بگذارند.

در راستای همین سیاست، کشورهای اروپایی نه‌تنها ۹۰ درصد از واردات نفت روسیه را تحریم‌ کردند، بلکه شرکت‌های بیمه را از پوشش کشتی‌های حامل نفت روسیه منع کردند. با تحت تاثیر قرار گرفتن سایر خریداران نفت روسیه در هند و چین، قیمت نفت افزایش می‌یابد.

فرانسه، در کنار آلمان و بریتانیا از جمله کشورهای اروپایی مذاکره‌کننده درباره برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران است و در حالی خواستار بازگشت نفت ایران و ونزوئلا به بازار نفت شده که هر دو این کشورها بویژه در زمینه صادرات نفت هدف تحریم‌های آمریکا  قرار گرفته‌اند و با وجود دارا بودن ذخایر عظیم نفت، به دلیل تحریم‌های بین‌المللی نتوانسته‌اند در تصمیم‌گیری‌های سال‌های اخیر اوپک تاثیرگذار باشند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در پی اشغال اوکراین با تهاجم روسیه، احتمال تسهیل برخی تحریم‌های وضع‌شده علیه ونزوئلا مطرح شده است و با تغییر سیاست واشنگتن، مقام‌های دولت بایدن در ماه اسفند گذشته به کاراکاس سفر کردند و با نیکلاس مادورو، رئیس ‌جمهوری ونزوئلا، دیدار کردند.

مقام‌های سیاسی جمهوری اسلامی ایران و ونزوئلا که می‌دانند در صورت تداوم تحریم‌ها نمی‌توانند امیدی به نقش‌آفرینی در بازار انرژی داشته باشند، همکاری‌های دوجانبه در زمینه انرژی را افزایش داده‌اند.

پیشتر در ماه اردیبهشت، جواد اوجی، وزیر نفت جمهوری اسلامی در راس هیئتی ۱۵ نفره به ونزوئلا سفر کرد و با مقام‌های صنایع نفت ونزوئلا ملاقات کرد.

نیکلاس مادورو، رییس‌جمهوری ونزوئلا در ماه خرداد در راس هیاتی عالی‌رتبه به تهران سفر کرد و با مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی ملاقات کرد. بنا به گزارش‌ها بخش عمده مذاکرات دو طرف درباره تحریم‌های آمریکا و حوزه انرژی دو کشور بوده است.

تهران و کاراکاس بویژه در ماه‌های اخیر نشان داده‌اند که در مقابله با تحریم‌های آمریکا به کمک‌های یکدیگر امید بسته‌اند و ایران در دو سال گذشته طی چند مرحله به ونزوئلا بنزین ارسال کرد تا امنیت انرژی یکی از متحدان خود را حفظ کند.