ناتوی خاورمیانه، ضرورتی برای حفظ ثبات و امنیت در منطقه

پادشاه اردن در اظهارات اخیر خود درباره نقش ایران در منطقه صحبت کرد و گفت: «هیچ‌کس جنگ نمی‌خواهد و هیچ‌کس خواهان درگیری نیست»

سخنان ملک عبدالله دوم اولین اظهارات رسمی یک مقام ارشد عرب درباره ایده مطرح‌شده برای تشکیل ناتو خاورمیانه محسوب می‌شود - Ayman DAJAA / AFP

ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن، حمایت خود را از ایجاد «ناتو خاورمیانه» اعلام و تاکید کرد که از تشکیل یک ائتلاف نظامی در خاورمیانه مشابه پیمان ناتو «با کشورهای هم‌فکر» پشتیبانی می‌کند.

پادشاه اردن در مصاحبه‌ای با شبکه خبری آمریکایی سی‌ان‌بی‌سی، ضمن تاکید بر اینکه او از نخستین کسانی است که از ایجاد ناتو در خاورمیانه حمایت می‌کند، گفت: «امیدوارم کشورهای بیشتری در منطقه به این ساختار امنیتی بپیوندند.» او تصریح کرد که چشم‌انداز این ائتلاف نظامی «باید کاملا روشن و مشخص و ماهیت ماموریت آن از هر لحاظ واضح و نمایان باشد».

سخنان ملک عبدالله دوم اولین اظهارات رسمی یک مقام ارشد عرب درباره ایده مطرح‌شده برای تشکیل ناتو خاورمیانه محسوب می‌شود.

پرسشی که در اینجا مطرح می‌شود، این است که آیا اظهارات پادشاه اردن درباره تشکیل «ناتو خاورمیانه» صرف‌نظر از اینکه نام آن «ناتو» یا واژه دیگری باشد، نخستین اشاره به طرحی است که دو هفته پیش در واشنگتن تحت عنوان «بازدارندگی دشمن و تقویت دفاعی» اعلام شد؟

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طرحی که دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان ارائه‌ کرده‌اند، لایحه‌ای است که خواستار یکپارچه‌سازی پدافند کشورهای منطقه برای مقابله با تهدیدهای جمهوری اسلامی ایران است و به وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) دستور می‌دهد تا برای اقدام و هماهنگی با چند کشور راهبردی را تهیه کند. عمده‌ترین کشورهایی که انتظار می‌رود به این طرح بپیوندند عبارت‌اند از: عربستان سعودی، مصر، امارات متحده عربی، عراق، اردن و اسرائیل. در چارچوب این راهبرد، واشنگتن «برای استفاده از قابلیت‌های پدافند هوایی به‌منظور محافظت از منطقه در برابر تهاجم ایران، رویکرد و طرحی دفاعی ایجاد می‌کند».

البته ماموریت این ائتلاف به اجرای همین اقدام ختم نمی‌شود زیرا در پیش‌نویس ارائه‌شده به کنگره، به موضوع تهدید حملات گروه‌های افراطی تحت‌حمایت تهران در منطقه نیز اشاره شده است. اکنون سوال دیگری که مطرح می‌شود، این است که در آستانه نشست آینده سران آمریکا و عربستان سعودی در جده و دیدار با سران سایر کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس به علاوه مصر، عراق و اردن، آیا این طرح یک اقدام پیشگیرانه ایالات متحده برای اعلام تعهد هر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه آمریکا به‌منظور هموارسازی راه برای اجرایی کردن ایده «ناتو خاورمیانه» نیست؟

همچنین آیا اظهارات اخیر پادشاه اردن بحثی است که می‌تواند زمینه‌ساز ایجاد ائتلافی راهبردی متشکل از عربستان سعودی، کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و سایر کشورهای عربی با ایالات متحده باشد؟ در این صورت، ما با تغییر واقعی قواعد بازی در منطقه مواجه خواهیم بود.

پادشاه اردن در اظهارات اخیر خود درباره نقش ایران در منطقه صحبت کرد و گفت: «هیچ‌کس جنگ نمی‌خواهد و هیچ‌کس خواهان درگیری نیست.» او افزود: «اکنون باید دید آیا کشورهای خاورمیانه می‌توانند در جهت چشم‌اندازی که هدف از آن حرکت به سمت شکوفایی و توسعه در منطقه باشد، تلاش کنند.»

همه می‌دانیم تا زمانی که رژیم ایران به دنبال دستیابی به سلاح هسته‌ای باشد، تلاش‌هایش برای نابودی چهار کشور عربی ادامه دارد و امنیت منطقه را هدف قرار دهد؛ درست همان‌گونه که مرزهای اردن و سوریه را از طریق شبه‌نظامیان حزب‌الله و گروه‌های مسلح دیگر هدف قرار می‌دهد وهیچ آرامش و آسایشی نمی‌تواند در منطقه به وجود آید.

در واقع لازم است در مقابل بی‌پروایی رژیم ایران که منطقه را به مرحله جنگ خطرناکی کشانده است، سیستم بازدارندگی دفاعی ایجاد شود. بنابراین می‌توان گفت که اگر اظهارات پادشاه اردن به طرح سیستم بازدارندگی دفاعی در منطقه اشاره داشته باشد، به این معنی است که منطقه ما در مسیر درستی در حرکت است و به‌زودی یک تغییر راهبردی واقعی را شاهد خواهد بود.

برگرفته از روزنامه الشرق الاوسط

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

بیشتر از دیدگاه