حکومت ایران همزمان با وعده آغاز مذاکرات، یک ماهواره‌بر دیگر پرتاب کرد

برنامه موشکی جمهوری اسلامی، از جمله پرتاب موشک‌های ماهواره‌بر که توان حمل کلاهک هسته‌ای را دارند، با مخالفت جامعه جهانی همراه است

وزارت دفاع جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که پرتاب دومین موشک ماهواره‌بر ذوالجناح انجام شد. احمد حسینی، سخنگوی گروه فضایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، در این مورد به خبرگزاری تسنیم گفت:«این ماهواره‌برِ سه مرحله‌ای از نظر ویژگی‌های فنی، قابل رقابت با ماهواره‌برهای روز دنیا است.»

پرتاب این موشک ماهواره‌بر همزمان با سفر جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به ایران و موافقت برای از سرگیری مذاکرات احیای برجام صورت گرفت. غرب بارها از برنامه‌های موشکی جمهوری اسلامی ابراز نگرانی کرده است. 

احمد حسینی پیش از این، و در روز چهارشنبه ۲۵ خرداد ۱۴۰۱، اعلام کرده بود که گروه فضایی وزارت دفاع در حال برنامه‌ریزی به‌منظور پرتاب یک موشک ماهواره‌بر به فضا است. او پس از پرتاب نخستین موشک ماهواره‌بر به خبرگزاری‌های داخلی ایران گفت:«سه پرتاب تحقیقاتی برای ماهواره‌بر ذوالجناح برنامه‌ریزی شده که تاکنون یک پرتاب تحقیقاتی انجام شده و دو پرتاب تحقیقاتی دیگر در پیش است.»

از این‌رو موشکی که خبر پرتاب آن روز یکشنبه، ۵ تیر ۱۴۰۱، به‌وسیله سخنگوی گروه فضایی وزارت دفاع منتشر شد، دومین شلیک از پرتاب‌های تحقیقاتی مد نظر حسینی است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حسینی همچنین در ادامه اظهارات روز یکشنبه‌اش در مورد مرحله بعدی شلیک موشک ماهواره‌بر ذوالجناح گفت:«مرحله سوم توسعه این ماهواره‌برِ ترکیبی با بهره‌گیری از اطلاعات حاصل از این پرتاب، آغاز شده است.»

برنامه موشکی جمهوری اسلامی ایران، خاصه پرتاب موشک‌های ماهواره‌بر که توان حمل کلاهک هسته‌ای را دارند، با مخالفت و بدبینی کشورهای غربی و برخی از کشورهای خاورمیانه همراه بوده است. این گروه از کشورها بر این باورند که بر خلاف ادعای حکومت ایران، که می‌گوید از توسعه برنامه موشکی‌اش اهداف دفاعی دارد، توسعه این برنامه تهدیدی علیه آن‌ها به‌حساب می‌آید.

روزنامه وال‌استریت‌ ژورنال، با انتشار گزارشی به‌تاریخ ۳۰ خرداد ۱۴۰۱، نوشت پس از تصمیم جمهوری اسلامی ایران مبنی بر کاهش همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و همچنین افزایش غنی‌سازی اورانیوم، دولت و افکار عمومی اسرائیل به این نتیجه رسیده‌اند که هدف اصلی‌شان باید از یک‌سو متوقف کردن ساخت کلاهک هسته‌ای به‌وسیله حکومت ایران باشد و از سوی دیگر جلوی گسترش برنامه موشکی جمهوری اسلامی را بگیرند، چون این برنامه می‌تواند قابلیت ساخت موشک‌هایی را به حکومت ایران بدهد که به‌ کمک آن‌ها بتوانند کلاهک‌های هسته‌ای را شلیک کنند.

با وجود این، مقام‌های جمهوری اسلامی ایران در حالی که پس از سفر جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، به تهران تصمیم گرفتند که مذاکرات احیای برجام را از سر بگیرند و، با توجه به اخبار منتشر شده، قرار بر این است تا ادامه این مذاکرات در قطر برگزار شود، با شلیک یک موشک‌ماهواره‌بر دیگر باز هم حساسیت جهانی را برخواهند انگیخت.