نخست‌وزیر اسرائیل: با نیابتی‌ها کاری نداریم، سر جمهوری اسلامی را می‌زنیم

نفتالی بنت در گفت‌وگو با اکونومیست، رویکرد جدید اسرائیل در رابطه با جمهوری اسلامی ایران را تشریح کرد

بنت با خرسندی می‌گوید: «حزب الله و حماس در یک سال گذشته موشکی به اسرائیل شلیک نکرده‌اند» -Abir SULTAN / POOL / AFP

نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل، در گفت‌وگو با اکونومیست، رویکرد جدید کشورش در رابطه با جمهوری اسلامی ایران را تشریح کرد. بنت با بیان اینکه «ما دیگر با شاخک‌ها و نیروهای نیابتی ایران بازی نمی‌کنیم؛ ما با زدن سر ایران یک معادله جدید ایجاد کرده‌ایم»، پس از گذشت نزدیک به یک سال از ریاست‌جمهوری‌ خود توضیح داد که چگونه اسرائیل و سرویس‌های مخفی آن در حال جنگ سرد با جمهوری اسلامی‌اند.

اسرائیل در گذشته حملات خود به ایران را تقریبا به برنامه هسته‌ای و دانشمندان مرتبط با آن منحصر کرده بود و زمانی که حمله به اهداف دیگری مانند سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیروی قدس را آغاز کرد، تمایل داشت این کار را در کشورهای ثالث مانند سوریه انجام دهد؛ اما اکنون در داخل ایران هم به سپاه پاسداران حمله می‌کند. اسرائیل در بهمن ۱۴۰۰ به یک کارخانه ساخت هواپیماهای بدون سرنشین سپاه در غرب ایران حمله کرد و در خرداد ۱۴۰۱ نیز یکی از فرماندهان سپاه را در تهران ترور کرد.

اسرائیل تا پیش از این تلاش می‌کرد از تایید عملیات در ایران خودداری کند؛ اما اکنون مقام‌های ارشد اسرائیل گاه تنها چند ساعت پس از هدف قرار دادن اهداف ایرانی، جلسات توجیهی غیررسمی برگزار می‌کنند. در ماه آوریل، موساد حتی بخشی از فایل صوتی بازجویی ماموران اسرائیلی از فردی مرتبط با سپاه قدس را که در داخل خاک ایران ضبط شده بود، منتشر کرد.

نفتالی بنت به این موضع رسمی پایبند است که اسرائیل مسئولیت هیچ عملیاتی در خاک ایران را مستقیما بر عهده نگیرد، اما می‌گوید که متقاعد شده است ایرانی‌ها در واکنش به عملیات‌های اسرائیل، «بسیار ترسوتر از آن چیزی‌اند که شما فکر می‌کنید».

آیا این امر جمهوری اسلامی و نیروهای نیابتی آن را از حمله به اهداف اسرائیل باز خواهد داشت؟ بنت با خرسندی می‌گوید: «حزب‌الله به عنوان یک جنبش سیاسی شیعه تحت حمایت ایران در لبنان و حماس به عنوان یک گروه اسلام‌گرای فلسطینی تحت حمایت ایران که نوار غزه را اداره می‌کند، در یک سال گذشته، موشکی به اسرائیل شلیک نکرده‌اند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نخست‌وزیر اسرائیل همچنین امیدوار است که این حملات بتواند ایران را وادار کند نسخه‌ای محکم‌تر از توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ را که آمریکا در سال ۲۰۱۸ و در دوران ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ از آن خارج شد، بپذیرد. اگرچه جو بایدن می‌گوید که می‌خواهد این توافق را احیا کند، مذاکره با ایران هنوز فرمولی برای تحقق آن به دست نیاورده و از طرف دیگر، مذاکرات طی ماه‌های اخیر به بن‌بست خورده است.

بنت استدلال می‌کند که اقتصاد ایران به‌قدری به رهایی از تحریم‌ها نیاز دارد که اگر آمریکا جدی و سخت بازی کند، ممکن است بتواند به توافقی دست یابد که توسعه هسته‌ای ایران را برای مدتی نامحدود متوقف می‌کند.

بنت افزود: «اسرائیل به دنبال این است که در برنامه‌های تسلیحاتی خود و از نظر فناوری از ایران پیشی بگیرد.» او این ترفند را «جنگ ستارگان مالی» می‌نامد و به توسعه دفاع موشکی آمریکا در دهه ۱۹۸۰ اشاره می‌کند که به نظر او، اتحاد جماهیر شوروی را در روزهای مرگش به پذیرش توافق‌نامه‌های کنترل تسلیحات با آمریکا مجبور کرد.

اسرائیل در همین راستا، در حال برنامه‌ریزی برای ایجاد یک شبکه دفاع لیزری است و بنت می‌گوید که در مرحله بعد، ممکن است به یک چتر دفاع موشکی منطقه‌ای تبدیل شود که می‌تواند از متحدان جدید عرب اسرائیل در خلیج فارس نیز محافظت کند.