طرح جدید واشینگتن برای خاورمیانه؛ مهار حکومت ایران و بهبود روابط با متحدان

جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده در ژوئیه آینده به شماری از کشورهای خاورمیانه، ازجمله عربستان سعودی سفرمی‌کند

دولت بایدن متوجه شده که در این مدت «سیاست رژیم ایران و اهداف آن را کاملا اشتباه خوانده است» - AFP

از زمان روی کار آمدن دولت فعلی ایالات متحده، جهان و به‌ویژه خاورمیانه در انتظار روشن شدن ماهیت سیاست دولت بایدن در قبال رفتارهای تهدید‌آمیز رژیم جمهوری اسلامی ایران است.

در همین حال و به نقل از تلویزیون الحدث، منابعی در واشینگتن اظهار داشتند سیاست آمریکا در قبال رژیم ایران وارد مرحله جدیدی شده و موضع بایدن و دولتش عملا تغییر کرده است. منابع آمریکایی می‌گویند سیاست گشاده‌رویی و نرمش دولت بایدن در برابر ایران، با پاسخ و واکنش مناسبی که انتظار می‌رفت مواجه نشد و رهبران ایران از فرصت‌های بسیاری که به آن‌ها داده شد استفاده نکردند، بلکه سقف خواسته‌های خود را بالاتر بردند و به سیاست توسعه‌طلبانه‌شان ادامه دادند. افزون بر این،‌ گروه‌های شبه‌نظامی وابسته به رژیم ایران نیز از ادامه فعالیت‌های تهدیدآمیز خود در منطقه و جهان دست نکشیدند.

به باور منابع یاد شده، سخنان تند متحدان آمریکا در حضور آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده مبنی بر این‌که دولت بایدن باید با «معضل ایران» به‌طور فراگیر و همه‌جانبه برخورد کند و تهدیدهای رژیم ایران را از پرونده هسته‌ای جدا نکند، نقش موثری در تغییر سیاست واشینگتن در قبال ایران داشت.

در همین حال، منابع نزدیک به کاخ سفید تایید می‌کنند که دولت بایدن راه‌حل جدیدی را به ایرانی‌ها پیشنهاد کرده است که خواسته‌های تهران را برآورده می‌کند، مشروط بر این‌که جمهوری اسلامی در ازای این امتیاز، به سپاه پاسداران و شبه‌نظامیان وابسته‌اش در عراق، سوریه، لبنان و یمن دستور دهد تا از هرگونه اقدام و فعالیت تهدیدآمیز خودداری کنند.

با این‌حال، منابع آگاه از روند مذاکرات به تلویزیون الحدث گفتند که ایران پیشنهاد آمریکا را رد کرده است و هیچ تصمیمی برای متوقف کردن فعالیت‌های این گروه‌های شبه‌نظامی در کشورهای منطقه ندارد. واکنش رژیم ایران، واشینگتن را به‌شدت شگفت‌زده و آشفته کرد و دولت بایدن متوجه شد که در این مدت «سیاست رژیم ایران و اهداف آن را کاملا اشتباه خوانده است».

از سوی دیگر و هم‌زمان با تغییر سیاست کاخ سفید در قبال رفتارهای رژیم ایران، قرار است جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده در ژوئیه آینده به شماری از کشورهای خاورمیانه، ازجمله عربستان سعودی سفر کند. این سفر ابعادی فراتر از بهبودی و تقویت روابط بین دو کشور یا نیازمندی آمریکا به انرژی دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

منابع آمریکایی به ایندیپندنت فارسی گفتند که از گفته‌های مقام‌های کاخ سفید چنین برمی‌آید که دولت بایدن در حال اجرای راهبرد جدیدی برای خاورمیانه است که هدف از آن تلاش برای مهار ایران و احیای روابط صمیمانه با متحدان در منطقه است. این در حالی است که یک مقام ارشد دولت آمریکا پیش از اعلام برنامه سفر بایدن به خاورمیانه در صحبتی که با خبرنگاران داشت، دو بار به موضوع «مهار ایران» اشاره کرد.

بااین‌حال، بایدن همچنان معتقد است که گزینه «دیپلماسی»، مناسب‌ترین راه‌حل برای پایان دادن به معضل ایران است. ناظران عقیده دارند که جلوگیری از فعالیت‌های جمهوری اسلامی ایران در عراق، سوریه، لبنان و یمن، بخشی از راهبرد مهار ایران است.

از سوی دیگر، یک منبع معتبر از عراق به ایندیپندت فارسی گفت عراق در برنامه واشینگتن برای مهار تهدید رژیم ایران در منطقه نقش موثری ایفا می‌کند. این منبع آگاه گفت گام‌های اخیر مقتدی صدر آغازی برای انزوا‌ی متحدان جمهوری اسلامی ایران در عراق است و هم‌اکنون متحدان ایران از چند جهت به انزوا کشانده شده‌اند:

اول: هیچ راهی برای بازگشت نوری مالکی یا قیس خزعلی به قدرت وجود ندارد.

دوم: ارسال سلاح و مهمات نظامی به شبه‌نظامیان وابسته به محور موسوم به «مقاومت» قطع شده است، به‌ویژه این‌که بغداد موفق شد طی دو ماه گذشته شماری از گذرگاه‌های مرزی را ببندد. علاوه بر آن، دولت مصطفی‌ الکاظمی دستور انجام حمله‌های پهپادی به مواضع شبه‌نظامیان وابسته به رژیم ایران در عراق را صادر کرد که در نتیجه آن، گروه‌های شبه‌نظامی مزبور در ۲۲ مورد هدف حمله پهپادی قرار گرفتند. منبع عراقی یاد شده در صحبت با ایندیپندت فارسی گفت: «شمار زیادی از اعضای سپاه پاسداران و نیروی قدس مستقر در عراق، از مدتی پیش تحت تعقیب بودند و اطلاعات دقیقی از آن‌ها در اختیار واشینگتن قرار گرفت که به کشته شدن شماری از آن‌ها منجر شد.

سوم: جلوگیری از قاچاق و فروش تسلیحات متعلق به شبه‌نظامیان وفادار به رژیم ایران و خنثی کردن عملیات قاچاق مواد مخدر که در مدت ۳ ماه، بیش از ۳۰۰ میلیون دلار برآورد می‌شود، به کاهش شدید درآمدهای مالی گروه‌های شبه‌نظامی وابسته به ایران در منطقه منتهی شد.

اکنون درحالی‌ که راهبرد مهار ایران توسط آمریکا در پایتخت‌های کشورهای عربی که زمانی رژیم ایران به‌صراحت اعلام می‌کرد که کنترل آن‌ها را در دست دارد در حال اجرا است، آیا ممکن است پس از عراق، لبنان نیز به‌زودی موفق می‌شود گامی در این راستا بردارد؟

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

بیشتر از دیدگاه