آمریکا سه معافیت جدید برای افغان‌ها به منظور تسهیل دریافت روادید صادر کرد

این معافیت‌ها شامل افغان‌هایی می‌شود که ملاحظات امنیتی داشته‌اند

شماری از افغان‌هایی که پس از ۱۵ اوت سال ۲۰۲۱ از افغانستان خارج شدند، نتوانستند به آمریکا بروند - AFP

دولت آمریکا به‌تازگی سه مورد معافیت جدید برای افغان‌ها، به منظور آسان‌سازی دریافت روادید ایالات متحده صادر کرده است. بر اساس این معافیت‌ها، افغان‌هایی که به‌صورت داوطلبانه در فعالیت‌های تروریستی شرکت نداشته‌اند می‌توانند بدون آنکه درخواست‌هایشان رد شود، روادید سفر به آمریکا را دریافت کنند.

به گزارش خبرگزاری یورو نیوز، واشینگتن به‌ کسانی که در سازمان‌های تروریستی عضو بوده‌اند یا در فعالیت‌های تروریستی نقش داشته‌اند، اجازه ورود به خاک آمریکا را نمی‌دهد. بر‌اساس این تحریم‌ها، تعداد زیادی از افغان‌ها نمی‌توانستند روادید آمریکا بگیرند، زیرا درخواست‌شان پیش از بررسی وزارت امنیت داخلی و خارجی آمریکا، به‌صورت خودکار رد می‌شد. حالا با وضع معافیت سه‌گانه، تعداد بیشتری از افغان‌ها می‌توانند وارد خاک آمریکا شوند.

نخستین مورد از این معافیت‌های سه‌گانه شامل افرادی می‌شود که در حکومت طالبان کار کرده‌اند. تعدادی از افغان‌هایی که کارمند دولت پیشین بوده‌اند، در ۱۰ ماه گذشته نیز به کارشان در دولت طالبان ادامه دادند. اگرچه این افراد کارمند دولت طالبان بودند، اما زندگی برایشان خالی از خطر نبوده است. اکنون آمریکا با معافیت این افراد از تحریم‌ها، زمینه تایید درخواست آنان را مهیا کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

معافیت دوم شامل افرادی می‌شود که برای دریافت گذرنامه، عبور از ایست بازرسی‌ها یا موارد مشابه آن، به حکومت طالبان پول پرداخت کرده‌اند. ازآنجایی ‌که هرگونه پرداخت پول به گروه طالبان به معنی حمایت از تروریسم است، آمریکا با معاف کردن این افراد، فرصتی را فراهم کرد که بتوانند در‌خواست روادید آمریکا بدهند.

سومین معافیت هم شامل کسانی می‌شود که با حکومت طالبان مبارزه کرده‌اند. بر اساس قوانین آمریکا کسانی که در ۱۰ ماه گذشته مستقیما با طالبان مبارزه کرده‌اند، شامل گروه‌های مسلح غیرمسئول می‌شوند و این گروه‌ها نیز در چهارچوب تحریم‌ها قرار دارند.

ایالات متحده برای آن عده از شهروندان ایرانی که غیر‌داوطلبانه خدمت سربازی را در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گذرانده‌اند هم معافیت تحریم در نظر گرفته است. در زمان ریاست‌جمهوری ترامپ کسانی که خدمت سربازی‌ خود را در سپاه پاسداران گذرانده بودند، مشمول این تحریم‌ها می‌شدند. حالا به نظر می‌رسد با این معافیت، کسانی که به گونه اجباری در این نهاد خدمت سربازی انجام داده‌اند از تحریم‌های آمریکا معاف شده‌اند.

ملاحظات امنیتی و ضد تروریستی آمریکا باعث شد که شماری از افغان‌هایی که پس از ۱۵ اوت سال ۲۰۲۱ از افغانستان خارج شدند، نتوانند به آمریکا بروند. دولت بایدن تعدادی از این افراد را به‌دلیل ملاحظات امنیتی به اردوگاهی در کوزوو منتقل کرد تا پس از رفع ابهام‌ها، اجازه ورود به آمریکا را بگیرند. هر چند شماری از این افراد ضد طالبان بودند، اما به‌دلیل داشتن شرایط نیروهای مسلح غیرمسئول، مشمول تحریم‌های ضد تروریسم آمریکا شدند. شماری از این افراد همچنان در اردوگاه کوزوو به‌سر می‌برند.