رمز و راز یک جلسه سرنوشت‌ساز در فوتبال ایران

در انتظارعزل یا بازگشت عزیزی خادم، بازگشت تاج یا هر تصمیم غیرمنتظره در مجمع فدراسیون

فدراسیون فوتبال چنان با مشکلات و اختلاف‌های درون‌سازمانی مواجه است که تیم ملی رهاشده و بدون برنامه روزها را می‌گذراند- فدراسیون فوتبال ایران

فدراسیون فوتبال در آستانه اتفاق‌هایی عجیب است. شاید مجمع به عزل عزیزی خادم رای ندهد و او پس از ۲ سال محرومیت به فدراسیون برگردد، یا شاید ۵ عضو هیئت‌رئیسه عزل شوند. هیئت‌رئیسه و مجمع فدراسیون فوتبال در جنگی درون‌سازمانی بعید است از هر تلاشی برای بدنامی بیشتر یکدیگر و سردرگمی بیشتر فدراسیون کوتاهی کنند.

مجمع فدراسیون فوتبال ایران روز دهم خرداد برگزار می‌شود. بحث درباره عزل شهاب‌الدین عزیزی خادم، رئیس پیشین فدراسیون فوتبال موضوع سرنوشت‌ساز این جلسه خواهد بود. عزیزی خادم با رای هیئت‌رئیسه از ریاست فدراسیون برکنار شده و حالا مجمع باید نظرش را اعلام کند که رای هیئت‌رئیسه را می‌پذیرد یا عزیزی خادم را به صندلی ریاست فدراسیون فوتبال برمی‌گرداند.

اما عزیزی خادم با حکم کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال به‌ مدت ۲ سال از کار در فوتبال محروم شده است و اگر مجمع فدراسیون به عزل او رای ندهد، عزیزی خادم پس از طی کردن ۲ سال محرومیت خود به ریاست فدراسیون برمی‌گردد و دوباره حدود ۹ ماه فرصت خواهد داشت که رئیس فدراسیون باشد. البته عزیزی خادم به رای کمیته اخلاق اعتراض کرده است و کمیته استیناف باید پرونده او را بازبینی کند. اما استیناف شاید نتیجه بازبینی را پیش از دهم خرداد اعلام نکند و در مجمع فدراسیون عزیزی خادم را بلاتکلیف بگذارد.

فدراسیون فوتبال با سرپرستی موقت میرشاد ماجدی اداره می‌شود و اگر عزل عزیزی خادم رای اکثریت اعضای مجمع را بیاورد، آنگاه باید تاریخ جدید انتخابات فدراسیون فوتبال اعلام شود. مجمع فدراسیون یک سال قبل از اقدام هیئت‌رئیسه به عزل عزیزی خادم، او را به ریاست فدراسیون رساند و شاید این تردید را پدید بیاورد که مجمع به عزل عزیزی خادم رای دهد.

فدراسیون فوتبال آینده‌ای غیرقابل پیش‌بینی دارد و در سالی که جام جهانی برگزار می‌شود، چنان با مشکلات و اختلاف‌های درون‌سازمانی مواجه است که تیم ملی رهاشده و بدون برنامه روزها را می‌گذراند.

اگر عزل عزیزی خادم در مجمع تایید نشود، آنگاه فدراسیون فوتبال باید تا پایان دوران محرومیت عزیزی خادم (۲ سال) با سرپرست موقت اداره شود و اجازه برگزاری انتخابات را نخواهد داشت. اگر فوتبال ایران دو سال با سرپرست موقت اداره شود، قابل پیش‌بینی است که چه میزان به آشفتگی‌ها افزوده خواهد شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هیئت‌رئیسه و مجمع خود با اساسنامه فدراسیون چندان آشنایی ندارند و هربار بعد از تصمیم‌ها خود متوجه می‌شوند که چه عواقبی در انتظار این فدراسیون است.

عزیزی خادم در دفاع از عملکرد خود گفت: «من فدراسیون سوییس یا آلمان را تحویل نگرفته بودم، یک فرا خرابه را تحویل گرفتم که هیچ‌کس نزدیک آن نمی‌آمد. حالا که درست شد چرا این همه متقاضی برایش پیدا شد؟ همین متقاضیان می‌توانستند به‌صورت قانونی و از راه آن وارد شوند. در تاریکی خنجر زدن فقط می‌توانست در اینجا اتفاق بیفتد.» عزیزی خادم با اتهام‌های مالی مواجه است اما کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال مستندات را درباره این اتهام‌ها منتشر نمی‌کند. این کمیته باید طبق اساسنامه مستقل باشد، اما به نظر می‌رسد تحت تاثیر خواست هیئت‌رئیسه تصمیم گرفته است.

در مجمع فدراسیون فوتبال شاید موضوع عزل ۵ نفر از اعضای هیئت‌رئیسه نیز بررسی شود. میرشاد ماجدی، احسان اصولی، مهرداد سراجی، احمدرضا براتی و طهمورث حیدری کسانی‌اند که اعضای مجمع درخواست عزل آن‌ها را داده‌اند. با عزل آن‌ها فدراسیون باید با هیئت‌رئیسه جدید تشکیل شود و دگرگونی مدیریت فدراسیون را خواهیم دید.

اما همه این اخبار نمی‌تواند آنچه را که در مجمع ۱۰ خرداد خواهد گذشت، قابل پیش‌بینی کند. مجمع فدراسیون فوتبال در دهه‌های گذشته هرگز انتخاب‌های خوبی نداشته است و بسیاری از اعضای مجمع خود در انتخاباتی پر از شائبه تقلب و با رد صلاحیت نامزدهای دیگر به ریاست هیئت‌های فوتبال رسیده‌اند، یا مدیران باشگاه‌ها که مدیران دولتی ناآشنا با فوتبال‌اند، به مناسبت جایگاه حقوقی در باشگاه‌ها عضو مجمع شده‌اند. این مجمع نمی‌تواند تصمیم‌هایی بهتر از گذشته برای فدراسیون بگیرد.

شایعاتی مطرح شده است که مهدی تاج، نایب رئیس کنفدراسیون فوتبال آسیا، یکی از گزینه‌های مجمع برای سرپرستی فدراسیون فوتبال است. اگر میرشاد ماجدی نیز مثل شایر اعضای هیئت‌رئیسه به خواست مجمع عزل شود، آنگاه مجمع باید در انتخاب سرپرست جدید نقش بازی کند و نام تاج در این صورت مطرح شده است. اما شایعات درباره آنچه در فدراسیون می‌گذرد بی‌اعتبارند چون اعضای هیئت‌رئیسه و مجمع خود هنوز نمی‌دانند قرار است با چه دستور پشت‌پرده‌ای وارد جلسه مجمع شوند. بعید است آن‌ها استقلالی در تصمیم‌گیری داشته باشند.

بیشتر از فوتبال