ترامپ، اروپا را برای فرار زندانیان داعشی مقصر دانست

در پی حملات هوایی ترکیه، صدها زندانی (داعش) گریخته‌اند

دونالد ترامپ - Eric BARADAT / AFP

به دنبال فرار صدها عضو داعش از زندان که در نتیجه حمله ترکیه به شمال سوریه صورت گرفته، دونالد ترامپ اروپا را مورد انتقاد شدید قرار داده است.

رئیس جمهور آمریکا گفته است بریتانیا و دیگر کشورهای اتحادیه اروپا باید در عوض رها کردن اعضای داعش و خانواده‌هایشان در اردوگاه‌های زیر نگهبانی کردها، آن‌ها را «به کشورهایشان باز می‌گرداندند».

آقای ترامپ از هفته گذشته که اعلام کرد نیروهای آمریکایی از منطقه مرزی (میان سوریه و ترکیه) خارج می‌شوند، به خاطر پشت کردن به نیروهای کرد، بباد انتقادهای گسترده قرار گرفته است.

دونالد ترامپ، روز یکشنبه، در تلاش برای توجیه خروج نیروهای ایالات متحده از منطقه گفت این اقدامی «بسیار هوشمندانه بوده که در برخوردهای شدید درگیر نشود»، هرچند تصمیم پرزیدنت ترامپ پیش از عملیات نظامی ترکیه اتخاذ شد – و درعمل بر آن صحه گذاشت.

آقای ترامپ در توئیتی گفت: «کردها و ترک‌ها سال‌هاست باهم درگیرند. ممکن است دیگران بخواهند وارد (درگیری‌ها) شوند و برای این طرف یا آن طرف بجنگند. بگذار بکنند. ما اوضاع را به دقت دنبال می‌کنیم. جنگ‌های بی پایان».

روز یکشنبه، مقامات کرد سوریه تایید کردند که به دنبال حملات هوایی ترکیه و درگیری شدید در منطقه، صدها زندانی (داعش) از اردوگاه عین عیسی گریخته‌اند.

آقای ترامپ در واکنش در توئیت دیگری نوشت: «ترکیه و کردها نباید بگذارند آن‌ها فرار کنند. اروپا باید پس از درخواست‌های مکرر، آن‌ها را (به کشورهایشان در اروپا) باز می‌گرداند. حالا هم باید همین کار را بکنند».

در میان زندانیان اردوگاه عین عیسی، خواهران بریتانیایی ریما و زهرا اقبال بودند که پس از سفر به سوریه در سال ۲۰۱۳ با دو عضو داعش ازدواج کردند. دولت بریتانیا تصمیم گرفت در عوض پذیرفتن مجدد آن‌ها در کشور و پیگیری قانونی‌شان، از آن‌ها سلب تابعیت کند. 

هفته گذشته، چنین بنظر می‌رسید رئیس جمهور آمریکا که بارها کشورهای اروپایی را برای خودداری از پذیرفتن خانواده‌های داعش به باد انتقاد گرفته بود، نگرانی چندانی در مورد فرار زندانیان داعش ندارد.

او گفت: «آن‌ها به اروپا فرار خواهند کرد، این جایی است که می‌خواهند بروند، می‌خواهند به خانه‌هایشان برگردند. اما اروپا آن‌ها را از ما نخواست. می‌توانستیم آن‌ها را برگردانیم، می‌توانستند آن‌ها را محاکمه کنند، می‌توانستند آنچه می‌خواستند (با آن‌ها) بکنند».  

اعتقاد کلی بر این است که آمریکا برخی از خطرناکترین زندانیان داعش را در اختیار دارد، از جمله دو بریتانیایی موسوم به «بیتلز» (سوسک‌ها)، الکساندا کوتی، ۳۵ ساله، و الشافی الشیخ، ۳۰ ساله.

در میان دیگر اسرای اردوگاه عین عیسی، طوبی گوندال، دانشجوی سابق در شرق لندن، متهم به جذب دختران نوجوان به گروه داعش، و سه یتیم انگلیسی زبان هستند که کمی پیش از حمله ترکیه توسط خبرنگاران بی بی سی پیدا شدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شمیمه بیگم، عروس داعش، که به او گفته شده هرگز نمی‌تواند به بریتانیا بازگردد، در اردوگاه «رُج»، در نزدیکی مرز عراق زندانی است.

اعلامیه بدون مقدمه آقای ترامپ در مورد تخلیه نیروهای آمریکا به دنبال گفتگوی تلفنی او با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، اعلام شد.

ترکیه ضمن توصیف نیروهای کرد به‌عنوان تروریست، مدعی است هدف عملیات نظامیش که از روز چهارشنبه آغاز شد، ایجاد یک «منطقه امن» به طول ۳۲ کیلومتر (در خطه مرزی با سوریه) برای اسکان آوارگان است. 

نیروهای سوریه دموکراتیک هم اکنون با دولت بشار اسد، رئیس جمهور سوریه پیمانی برای دفع حملات ترکیه به توافق رسیده‌اند.

به گزارش سازمان ملل متحد، در نتیجه بروز درگیری میان نیروهای ترکیه و شبه نظامیان کرد، بیش از ۱۳۰ هزار نفر از منطقه مرزی میان سوریه و ترکیه گریخته‌اند.

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk

© The Independent