گوترش: جهان با خطر واقعی گرسنگی و قحطی‌های مکرر رو‌به‌رو است

جنگ در اوکراین، مشکلات و مسائل متفاوت سال‌های پیش را پیچیده‌ و تشدید کرده است

برآوردهای کارشناسان و آژانس‌های تخصصی سازمان ملل نشان می‌دهد دست‌کم ۴۶۰هزار نفر تنها در سومالی، یمن و سودان جنوبی در خطری جدی قحطی قرار دارند و نیازمند کمک‌های فوری سایر کشورها و نهادهای بین‌المللی‌اند- YASUYOSHI CHIBA / AFP

با تشدید نگرانی‌ها از کمبود مواد غذایی و بالا رفتن بیشتر بهای کالاهای اساسی در سطح جهان، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، بار دیگر هشدار داد جهان با خطر واقعی و جدی گرسنگی و قحطی‌های مکرر رو‌به‌رو است و شرایط ممکن است سال آینده حتی بدتر شود.

دبیرکل سازمان ملل از وزرا و مقام‌های دولتی حاضر در نشست بین‌المللی امنیت غذایی در برلین، پایتخت آلمان، خواست تا هرچه سریع‌تر اقدام کنند و گام‌های عینی به‌منظور جلوگیری از بالا رفتن بیشتر قیمت‌ها و ثبات در بازار مواد غذایی بردارند.

خبرگزاری رویترز روز جمعه سوم تیرماه به‌نقل از دبیرکل سازمان ملل نوشت: «ما با یک بحران بی‌سابقه گرسنگی در سطح جهان روبه‌رو‌ایم».

به گفته گوترش، جنگ در اوکراین، مشکلات و مسائل متفاوت سال‌های پیش را پیچیده‌، تشدید و ترکیب کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته دبیرکل‌سازمان ملل، «تغییرات و تنش‌های اقلیمی»، «همه‌گیری ویروس کرونا» و «نابرابری در ثروت و درآمدها»، به همراه پیامدهای جنگ و درگیری‌ها در اوکراین، از عوامل اصلی تشدید بحران مواد غذایی در سطح جهان است.

پس از تهاجم نظامی روسیه به اوکراین، بهای انرژی و مواد غذایی در جهان به شدت بالا رفت. روسیه و اوکراین هر دو از تولید‌کنندگان و صادرکنندگان اصلی مواد غذایی و غلات به‌شمار می‌روند. تقریبا ۳۰ درصد از صادرات گندم جهان در اختیار این دو کشور است.

از سوی دیگر، روسیه یکی از صادرکننده‌های اصلی کود کشاورزی است. زمین‌های زراعی در بسیاری از کشورهای جهان نیازمند واردات کود از روسیه‌اند.

مسکو خواهان پایان دادن به تحریم‌های اقتصادی خود به‌منظور از سرگیری صادرات غلات و کود کشاورزی است. اوکراین هم صادرکننده عمده ذرت و روغن آفتابگردان در جهان به‌شمار می‌رود و پیش‌بینی می‌شود قیمت روغن خوراکی از چند ماه آینده مجددا بالاتر رود.

با شروع جنگ و حمله روسیه به بنادر جنوبی اوکراین، حمل‌و‌نقل دریایی مختل شده است. تحریم‌های اقتصادی روسیه هم به بالا رفتن بهای انرژی انجامیده که به خودی‌خود تجارت بین‌المللی و حمل‌ونقل تمامی کالاها، از جمله مواد غذایی را گران‌تر کرده است.

برآوردهای کارشناسان و آژانس‌های تخصصی سازمان ملل نشان می‌دهد دست‌کم ۴۶۰هزار نفر تنها در سومالی، یمن و سودان جنوبی در خطری جدی قحطی قرار دارند و نیازمند کمک‌های فوری سایر کشورها و نهادهای بین‌المللی‌اند.

بیشتر از جهان