جراحی امنیتی در سپاه؛ واکنش‌های گسترده به برکناری حسین طائب

برکناری حسین طائب از ریاست سازمان اطلاعات سپاه، واکنش‌های بسیار گسترده‌ای در پی داشته است

شاید گزینه تسویه درون سپاه یا جراحی امنیتی اطلاعاتی در سپاه مهم‌ترین گزینه‌ای باشد که می‌شود نشانه‌هایی از آن را پیدا کرد.- Hamed MALEKPOUR / TASNIM NEWS / AFP

قبل و بعد از اعلام رسمی خبر برکناری حسین طائب از ریاست سازمان اطلاعات سپاه پاسداران، حواشی زیادی در شبکه‌های اجتماعی و بین فعالان سیاسی ایجاد شده بود. برخی عزل او را ناشی از عملیات‌ پیاپی اسرائیل در ایران و ناتوانی اطلاعات سپاه در مقابله با این حملات دانستند. کانال‌های ارزشی نزدیک به سپاه پیش از اعلام رسمی این خبر و با شروع شایعات سعی کردند این برکناری را عادی جلوه دهند و اعلام کردند مقامی بالاتر در انتظار حسین طائب خواهد بود. اما اعطای مقام مشاوری فرمانده کل سپاه به طائب نشان داد که این تحلیل اشتباه و یا خبری دروغ برای کنترل افکار عمومی حامی جمهوری اسلامی بوده است.

از سوی دیگر برخی نیز این اتفاق را به درگیری بین گرو‌ه‌های داخل سپاه مرتبط دانستند؛ درگیری‌هایی که در چند سال گذشته نمودی بیرونی نیز پیدا کرده و با انتشار فایل صوتی سرداران سپاه و همچنین خاطرات شهرزاد میرقلی‌خان و محمد سرافراز علنی‌تر شده بود.

کانال دیده‌بان انقلاب در تلگرام که مواضعی نزدیک به جمهوری اسلامی دارد، در دفاع از طائب برای انکار وجود درگیری درون سپاه نوشته است: «حاج حسین طائب اونقدر کارش درست بود و برای دشمنان خطر داشت که همین هفته جاری اسرائیل گفت تحت تعقیب قرارش دادیم. دشمن ضربه های سنگینی از ایشان خورده بود. اخیرا با پایان ماموریت ۱۰ ساله و تغییر رئیس سازمان اطلاعات سپاه که امری کاملا معمولی است رسانه‌های بیگانه از واژه برکناری استفاده کرده‌اند که درست نمی‌باشد و نشان دهنده شدت بغض و کینه معاندین نسبت به این فرمانده عالی‌قدر است.»

حمید رسائی، نماینده اسبق مجلس اما نظرش بر خلاف این است و عزل حسین طائب را با عزل حسینعلی منتظری مقایسه می‌کند. اتفاقی که احتمالا به زعم رسائی نشان از آن دارد که طائب از قطار انقلاب پیاده شده است. او در حساب توئیترش نوشت: «بدون شک این جراحی، سبب‌ ارتقای امنیت در کشور خواهد شد.»

حسین باستانی، روزنامه نگار نیز حذف طائب را ناشی از ضعف او در جلوگیری از ادامه شکست‌های اطلاعاتی و امنیتی جمهوری اسلامی نمی‌داند. او در صفحه توئیتر خود در مورد این جابجایی درون سپاه نوشت: «بنده شک دارم کسی چون حسین طائب، به خاطر درک نظام از عمق  شکست‌های حرفه‌ای او برکنار شده باشد. چون بدون مبالغه مطمئن نیستم سران نظام، همین الان هم مثلا متوجه فرق سریال گاندو با کارنامه واقعی تشکیلات آقای طائب شده باشند.»

عبدالله عبدی، روزنامه‌نگار، با انتشار یک رشته توییت، نسبت به جایگزینی محمد کاظمی در سمت رئیس سازمان تروریستی اطلاعات سپاه به فیلم بازجویی و شکنجه متهمان پرونده سعید امامی اشاره کرد و نوشت: «فیلم شکنجه همسر سعید امامی را که در شبکه‌های اجتماعی ببینید، او با تاثر و التماس به بازجویان از حاج کاظم نام می‌برد که گویا موقع شلاق زدن او حضور داشته است. او همان سردار سرتیپ محمد کاظمی است که آن موقع معاون حفاظت اطلاعات وزیر اطلاعات بود.»

ارتباط حسین طائب با باند مجتبی خامنه‌ای یکی دیگر از دلایل اهمیت این عزل به شمار می‌آید. پیش از این در اردیبهشت ماه سال گذشته، محمد سرافراز به کلاب هاوس آمد و اسراری از جلسه‌های سری تصمیم‌گیری در مورد اتفاقات روز ایران را فاش کرد. در این جلسات محمد سرافراز، حسین طائب، محمد علی جعفری فرمانده قرارگاه بقیه‌الله و مجتبی خامنه‌ای به صورت دائم حضور داشتند. سرافراز پس از درگیری با طائب و جعفری و افشاگری در مورد فسادهای سپاه دیگر به آن جلسات دعوت نشد.

او در این باره گفت: «این جلسات که در بیت رهبری برگزار می‌شد پس از ماجرای افشای فسادها و تهدیدهای شهرزاد میرقلی خان تعطیل شد و دیگر با من برای شرکت در آن تماس نگرفتند. تا اینکه سردار جعفری، فرمانده قرارگاه بقیه‌الله سپاه پاسداران با من جلسه‌ای برگزار می‌کند و از من برای کاری دعوت کرد. که من در جوابش گفتم اول بگذارید تکلیف من با شما و آقای طائب مشخص بشود بعد. پیشنهاد جلسه سه نفره با او و طائب دادم تا این مشکلات را بررسی کنیم. آقای جعفری موافقت کرد ولی وقتی رفت دیگر خبری از او نشد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سرافراز در مورد جزئیات این جلسات و علت ورود مجتبی خامنه‌ای به سیاست گفت: «من اخلاقا راجع به محتوای جلسات توضیحی ندارم بدهم ولی خب آن جلسات قطعا برای تفریح و سرگرمی نبوده و در مورد بعضی از مسائل هم بحث بوده و هم «تصمیم گیری». ولی بعضی از سوالات جوابش با من نیست که چرا باقی آقازاده‌ها وارد سیاست نشدند و فقط آقا مجتبی ورود کرده‌اند به این مسائل.»

با این حال برخی بر این باورند که عزل حسین طائب یا نشان از حذف او از حلقه نزدیکان مجتبی خامنه‌ای است و یا نشانی از هرس شاخه‌های مجتبی خامنه‌ای در قدرت. رضا حقیقت نژاد، روزنامه نگار، در صفحه توئیتر خود با اشاره به این موضوع معتقد است که با این اتفاق «مهم‌ترین مهره باند آقا مجتبی کله‌پا شد».

احمد زیدآبادی نیز کماکان به این ماجرا خوش‌بین است و در مورد جایگزینی حسین طائب نوشت: «امیدوارم این حرکت با هدف بهبود اوضاع صورت گرفته باشد. دلیل روشنی برای این امیدواری ندارم، ولی صرف نظر از ابعاد واقعی ماجرا، همین که فردی با ظاهری سرد و عبوس که القاگر نوعی خوف و ترس در بیننده بود، از متن یک داستان به حاشیه رود، اگر هم شوقی برنینگیزد لااقل جای نگرانی ندارد!»

با وجود تمامی این اتفاق‌ها شاید گزینه تسویه درون سپاه یا جراحی امنیتی اطلاعاتی در سپاه مهم‌ترین گزینه‌ای باشد که می‌شود نشانه‌هایی از آن را پیدا کرد. نشانه‌هایی که با انتشار فایل صوتی جلسه محرمانه محمدعلی عزیز جعفری، فرمانده وقت سپاه پاسداران و صادق ذوالقدرنیا، معاون سابق اقتصادی و سازندگی سپاه پاسداران در سال ۹۷ در باره فساد نیروهای مرتبط با نیروی قدس سپاه، بنیاد تعاون سپاه و شهرداری تهران؛ عیان‌تر از قبل شد. در این فایل صوتی نام افراد بسیاری شنیده می‌شود و از کاظمی، رئیس جدید اطلاعات سپاه به عنوان کسی یاد می‌شود که افراد برای مقابله با فسادها و برخوردهای حسین طائب و تیم محمدباقر قالیباف دست به دامان او می‌شوند.