نژاد‌پرستی در فوتبال، از انگلستان تا بلغارستان

تیم فوتبال انگلستان در سفر سال ۲۰۱۱ به بلغارستان هدف توهین نژادی قرار گرفته بود

کراسیمیر بالاکف، مربی تیم ملی فوتبال بلغارستان- Ben STANSALL / AFP

به اعتقاد کراسیمیر بالاکف مربی تیم ملی فوتبال بلغارستان، معضل نژادپرستی در فوتبال انگلستان حادتر ازبلغارستان است.

نگرانی از بروز توهین‌های نژادی در ورزشگاه ملی واسیل لوسکی صوفیه هیجان‌های قبل از بازی دو تیم در روز دوشنبه برای راه‌یابی به جام ملت‌های اروپا در سال ۲۰۲۰ را تحت الشعاع قرار داد.

بازیکنان تیم ملی انگلستان در آخرین سفرشان به بلغارستان که در سال ۲۰۱۱ صورت گرفت مورد توهین نژادی قرار گرفتند و گرت ساوتگیت مربی تیم ملی انگلستان در آغاز با اعضای تیم خودش از مقررات یوفا برای مقابله با چنین معضلاتی حرف زد.

بازیکنان انگلستان هم در این باره حرف می‌زده‌اند به طوری که بوریسلاو میخایلوف رییس اتحادیه‌ی فوتبال بلغارستان را آن قدر عصبانی کرده‌اند که گفته اگر بازیکنان انگلستان هم‌چنان در مورد احتمال بروز توهین‌های نژادی در صوفیه حرف بزنند یوفا باید آن‌ها را محروم کند.

میخایلوف اظهارات بازیکنان انگلستان را «غیرمنصفانه» خواند و بالاکف مربی بلغارستان که در آغاز گفته بود دوست ندارد در باره‌ی این موضوع صحبت کند بر معضل نژادپرستی در خود انگلستان انگشت گذاشت.

بالاکف گفت: «حرف من این است که به نظر من از این لحاظ مشکلی نداریم. در مسابقات قهرمانی باشگاه‌های بلغارستان بازیکنان زیادی از قومیت‌های مختلف و بازیکنان رنگین پوست حضور دارند. فکر نکنم  این مشکل در بلغارستان به  اندازه‌ی مثلاً انگلستان حاد باشد.

دوست دارم بر فوتبال تمرکز کنم چون در نهایت همگی اروپایی و متمدن هستیم و برای این ورزش فعالیت می‌کنیم و این از همه چیز مهم‌تر است.

وقتی از بالاکف خواستند در مورد حرف‌اش راجع به انگلستان بیش‌تر توضیح بدهد گفت: «منظورم این بود که در مسابقات قهرمانی باشگاه‌های بلغارستان چنین معضلاتی نداریم.

در حالی که در سطوح مختلف فوتبال انگلستان معضل نژادپرستی وجود داشته است که به نظر من عادی است چون کشوری بزرگ با جمعیتی بسیار متنوع است.»

« به شما اطمینان می‌دهم که چنین معضلی در بلغارستان نداریم»

ساوتگیت بارها گفته است که انگلستان باید مشکلات خودش را سامان بدهد و اخیراً به توهین‌های نژادی انجام گرفته در بازی بین تیم‌های «هارتلپول» و «داور» در لیگ ملی اشاره کرده بود.

وقتی از بالاکف پرسیدند آیا جای نگرانی برای بازیکنان انگلستان وجود ندارد گفت: «یک بار دیگر می‌گویم که این معضلی نیست که به تازگی در بازی‌های تیم‌های ملی رخ داده باشد. منظورم شعارهای نژادپرستانه و غیره است».

بار دیگر توصیه می‌کنم که در مورد فوتبال فکر کنید و حرف بزنید چون در واقع دلیل بودن ما در این جا همین است. نباید در مورد چیزی که حتی هنوز اتفاق نیفتاده است بحث کنیم.

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

www.independent.co.uk/sport

© The Independent

بیشتر از ورزش