اکسیوس: بایدن در سفر منطقه‌ای عادی‌سازی روابط اسراییل و عربستان را دنبال می‌کند

تدوین «نقشه‌راه عادی‌سازی» روابط ریاض و تل‌ویو، محور اصلی نشست هفته پیش در «کاخ سفید» بوده است

بایدن می‌کوشد توافق‌های امنیتی-سیاسی ریاض و تل‌آویو را به عنوان بخشی از دستاورد دولت خود معرفی کند - Drew Angerer /Getty Images via AFP

در آستانه سفر جو بایدن، رئيس‌‌جمهوری آمریکا، به خاورمیانه، وب‌سایت اکسیوس در گزارشی نوشت، دولت بایدن در حال کار روی «نقشه‌راه عادی‌سازی» روابط اسرائیل و عربستان سعودی است. اواخر ماه جاری بایدن به هر دو این کشورها سفر می‌کند.

وب‌سایت خبری-تحلیلی اکسیوس بامداد پنج‌شنبه دوم تیرماه ۱۴۰۱ به‌نقل از چهار مقام دولتی آمریکا نوشت: «کاخ سفید» هفته گذشته جلسه‌‌ای با حضور کارشناسان منطقه، به‌منظور بررسی ابعاد سفر ماه آینده رئيس‌جمهوری آمریکا به منطقه برگزار کرد.

به گفته منابع اکسیوس، تدوین «نقشه‌راه عادی‌سازی» روابط ریاض و تل‌ویو، محور اصلی نشست هفته پیش در «کاخ سفید» بوده است.

عربستان سعودی و اسرائیل، هر دو از متحدان اصلی ایالات متحده در منطقه به‌شمار می‌روند، اما به طور رسمی «روابط دیپلماتیک» ندارند.

با این حال، در طول سال‌های گذشته، گزارش‌های متعددی از تلاش برای نزدیک کردن روابط ریاض و تل‌‌آویو و پیشبرد برخی از همکاری‌های «امنیتی» میان دو کشور منتشر شده است. مقامات ارشد اسراییل بارها علاقمندی خود را نسبت به عادی‌سازی روابط با کشورهای عربی از جمله عربستان سعودی اعلام کرده‌اند. آنها امیدوارند که الگوی موفق پیمان ابراهیم برای عادی‌سازی روابط با امارات متحده عربی در رابطه به عربستان سعودی نیز به نتیجه برسد.

اوایل سال جاری میلادی، خبرگزاری بلومبرگ در گزارشی به نقل از شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، نوشت: «ما اسرائیل را دشمن خود نمی‌دانیم، بلکه یک متحده بالقوه قلداد می‌کنیم که می‌توانیم بسیاری از منافع مشترک را با یکدیگر پیگیری کنیم. اما پیش‌تر لازم است برخی از مسائل و موضوع‌ها حل شود.» مساله فلسطین از جمله موضوعاتی است که مقامات عربستان سعودی بر حل آن تاکید دارند.

شاهزاده فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان سعودی، در جریان نشست اخیر «مجمع جهانی اقتصاد» در داووس سوئیس، «مذاکره با اسرائیل» را انکار نکرد، اما صراحتا گفت برقراری «روابط دیپلمات» با تل‌‌آویو در «چشم‌انداز نزدیک» ریاض قرار ندارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اکسیوس نیز در بخش دیگری از گزارش بامداد پنج‌شنبه خود، به‌نقل از یک مقام ارشد اسرائیلی، نوشت انتظار نمی‌رود در سفر ماه آینده ریاست جمهوری آمریکا به منطقه، گام خیلی بلندی در راستای «عادی‌سازی» روابط ریاض و تل‌آویو برداشته شود.

به گفته این مقام ارشد امنیتی دولت اسرائيل، به نظر می‌رسد در جریان سفر بایدن، دو کشور بر سر استفاده شرکت‌ها و هواپیماهای اسرائیلی، از حریم هوایی عربستان سعودی، توافق کنند.

از سویی دیگر، روزنامه اورشلیم‌پست، روز پنج‌شنبه ۱۲ خرداد، در گزارشی نوشت دولت اسرائيل قرار است با مجموعه‌ای از تمهیدات امنیتی تازه برای واگذاری دو جزیره تنگه تیران، در شمال دریای سرخ، به عربستان سعودی موافقت کند.

 تنگه تیران، در شمال دریای سرخ، از موقعیت استراتژیک بسیار مهمی برخوردار است. این تنگه تنها مسیر دسترسی به بندر ایلات، جنوبی‌ترین بندر اسرائيل، به شمار می‌رود.

جزایر تیران و صنافیر در حال حاضر در کنترل مصر قرار دارند، اما گفته شده که در آستانه سفر بایدن به منطقه ممکن است کنترل این جزایر به‌طور رسمی به عربستان سعودی بازگردانده شوند.

به‌نوشته اورشلیم‌پست، دولت بایدن تلاش می‌کند این توافق امنیتی-سیاسی میان ریاض و تل‌آویو را به عنوان بخشی از دستاورد دولت خود در سفر به منطقه اعلام کند.

اکسیوس در بخش آخر گزارش روز پنج‌شنبه خود به‌نقل از منابعش نوشت، بایدن سعی می‌کند در جریان سفر ماه آینده به خاورمیانه، طرح ایجاد یک «دفاع هوایی مشترک» میان متحدانش در منطقه را نیز پیش ببرد.

بنی گانتس، وزیر دفاع اسرائیل، نیز روز دوشنبه این هفته در جلسه «کمیته روابط خارجی و امنیت» کنست، پارلمان اسرائیل، گفت ایالات متحده و اسرائیل دارند بر روی طرحی به نام «دفاع هوایی خاورمیانه‌» کار می‌کنند.

خبرگزاری رویترز هم  پیش‌تر در گزارشی به‌نقل از وزیر دفاع اسرائیل نوشته بود کشورهای عربی و اسرائیل نگرانی‌های مشترکی در قبال ایران دارند، بنابراین باید بتوانند توانایی‌ها و همکاری‌های نظامی خود را در برابر این «خطر مشترک» تقویت کنند.

بیشتر از جهان