وزیر دفاع اسرائیل خواهان تشکیل نیروی نظامی مشترک علیه ایران شد

 به گفته وزیر دفاع اسرائيل، در مواجهه با «جنگ‌افروزی ایران»، تنها همکاری مشترک کافی نیست، باید یک نیروی منطقه‌ای مشترک با رهبری آمریکا باید ایجاد شود

وزیر دفاع اسرائیل: کشورهای عربی و اسرائیل نگرانی‌های مشترکی در قبال ایران دارند، باید توانایی‌ها و همکاری‌های نظامی خود را تقویت کنند - رویترز

در آستانه سفر ماه آینده جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا به منطقه، بنی گانتس، وزیر دفاع اسرائیل، خواهان تشکیل یک نیروی نظامی مشترک به رهبری ایالات متحده علیه تهدیدهای ایران شد.

خبرگزاری رویترز روز سه‌شنبه ۲۴ خرداد‌ماه به نقل از وزیر دفاع اسرائیل نوشت کشورهای عربی و اسرائیل نگرانی‌های مشترکی در قبال ایران دارند، بنابراین باید بتوانند توانایی‌ها و همکاری‌های نظامی خود را در برابر این «خطر مشترک» گسترش دهند.

به‌گفته وزیر دفاع اسرائيل، «در مواجهه با جنگ‌افروزی ایران، آنچه نیاز است تنها همکاری مشترک نیست، بلکه ایجاد نیروی منطقه‌ای با رهبری آمریکا است، طوری که همه طرف‌های این ائتلاف را تقویت کند.»

وزیر دفاع اسرائيل در بخشی دیگری از صحبت‌های روز سه‌شنبه‌‌اش گفت تلاش‌‌ها برای نزدیکی روابط امنیتی اسرائیل با کشورهای عربی خلیج فارس ادامه دارد و این تلاش‌ها پس از رایزنی‌های آمریکا، در جریان «پیمان صلح ابراهیم»، در سال ۲۰۲۰ و برقراری «روابط دیپلماتیک» بیشتر شده است. وزیر دفاع اسرائیل به طور مشخص به تقویت روابط تل‌آویو با مصر و اردن اشاره کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رویترز در بخش دیگری از گزارش روز سه‌شنبه خود همچنین به برنامه سفر ماه آینده جو بایدن به منطقه اشاره کرد.

به‌نوشته رویترز، رئیس جمهوری آمریکا در این سفر با مقام‌های دولتی اسرائیل، فلسطین و عربستان سعودی دیدار و گفت‌وگو می‌کند.

تلویزیون دولتی عربستان سعودی، نیز روز سه‌شنبه در گزارشی اعلام کرد جو بایدن در جریان سفر خود در نشست مشترکی با حضور سران کشورهای حاشیه خلیج فارس، مصر، اردن و عراق شرکت خواهد داشت.

بسیاری از تحلیل‌گران بر این باورند که پس از روی کار آمدن دولت بایدن در آمریکا، روابط واشنگتن-ریاض، در مقایسه با روابط گرم دوران ریاست جمهوری ترامپ، روی به سردی گذاشت و اینک دولت بایدن به‌دنبال تقویت این روابط است. این نخستین سفر بایدن به عربستان سعودی پس از ورود او به «کاخ سفید» به‌حساب می‌آید. ترامپ در نخستین سفر خارجی خود به ریاض رفت.

بحران کنونی انرژی، تهدیدهای مشترک برنامه اتمی ایران و روابط کشورهای عربی با اسرائيل، در راس موضوع‌هایی است که انتظار می‌رود در جریان دیدار ماه آینده بایدن با رهبران کشورهای منطقه در میان گذاشته شود.

بیشتر از جهان