انتقاد حامد اسماعیلیون از رویکرد محتاطانه کانادا در قبال جمهوری اسلامی

سخنگوی انجمن خانواده قربانیان پرواز پی‌اس‌ ۷۵۲: جمهوری اسلامی از سرنشینان پرواز به عنوان سپر انسانی استفاده کرد

حامد اسماعیلیون، سخنگوی انجمن خانواده‌های جان‌باختگان پرواز پی‌اس ۷۵۲ در سخنرانی روز سه‌شنبه در کمیته حقوق بشر پارلمان کانادا از تهدید خانواده قربانیان هواپیمای اوکراینی سخن گفت. تهدید‌هایی که با گذشت ۳۰ ماه از فاجعه سرنگونی هواپیمای اوکراینی با موشک‌های سپاه ادامه دارد و جمهوری اسلامی عامل آن است. به گفته حامد اسماعیلیون، جمهوری اسلامی خانواده قربانیان را با تماس حضوری و تلفنی تحت فشار قرار می‌دهد تا غرامت را بپذیرند و از حق خود برای پیگیری حقوقی این پرونده صرفنظر کنند.

حامد اسماعیلیون در این نشست با اشاره به رویکرد محافظه‌کارانه دولت کانادا در قبال این پرونده گفت که این روند خانواده‌ قربانیان را در شرایطی سختی قرار داده است. او تاکید کرد که با گذشت دو سال و نیم، هنوز دلیل شلیک به این هواپیما و سرنگونی آن رمزآلود باقی‌مانده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هواپیمای اوکراینی بامداد چهارشنبه هجدهم دی‌ماه ۱۳۹۸ با دو موشک سپاه پاسداران بر فراز تهران سرنگون شد و همه ۱۷۶ خدمه و مسافر آن جان باختند. اغلب مسافران ایرانی این پرواز شهروند یا مقیم کانادا بودند.

مقامات جمهوری اسلامی به بسیاری از ابهامات در این پرونده از جمله اعلام نشدن منطقه پرواز ممنوع درشرایطی که خطر جنگ وجود داشت و شلیک دومین موشک، پس از برخورد نخستین موشک با هواپیمای مسافربری پاسخ نداده‌اند.

شلیک به هواپیمای اوکراینی پنج روز پس از آن انجام شد که نیروهای آمریکایی قاسم سلیمانی، فرمانده سابق نیروی قدس را هنگام خروج از فرودگاه بغداد هدف حمله پهپادی قرار دادند. ساعاتی قبل از شلیک دو موشک به هواپیمای اوکراینی، سپاه سرگرم پرتاب موشک به پایگاه محل اسکان نیروهای آمریکایی در عراق بود تا انتفام سلیمانی را بگیرد.

حامد اسماعیلیون در این نشست به شواهد متعددی اشاره کرد که نشان می‌دهد شلیک به پرواز پی‌اس ۷۵۲ عمدی بوده است. او گفت که جمهوری اسلامی ایران از مسافران و خدمه این پرواز به عنوان سپر انسانی استفاده کرده است.

حامد اسماعیلیون در بخش دیگری از سخنانش به محافظه‌کاری کانادا درباره اعلام سپاه پاسداران به عنوان یک سازمان تروریستی اشاره کرد در حالی که آمریکا این اقدام را انجام داده است.

سخنگوی انجمن خانواده جان‌باختگان هواپیمای اوکراینی تاکید کرد که آنها به دنبال دادخواهی و اجرای عدالت‌اند.

علی احساسی، نماینده پارلمان کانادا نیز که به همراه تعداد دیگری از فعالان سیاسی ایرانی در نشست کارگروه حقوق بشر پارلمان کانادا حضور داشت، سپاه پاسداران را عامل سرکوب جامعه مدنی در ایران و بسیاری از تحولات منفی در خاورمیانه معرفی کرد.

بیشتر از جهان