سرمایه‌گذاری یک میلیارد دلاری عربستان سعودی برای کند کردن روند پیری جمعیت

ممکن است برخی داروها، با تغییر فرایندهای اساسی پیری در داخل سلول‌ها، بتوانند شروع بسیاری از بیماری‌ها، از جمله سرطان و آلزایمر را به تاخیر بیاندازند

عربستان سعودی با میانگین سنی حدود ۳۱ سال جمعیت نسبتا جوانی دارد - عرب‌نیوز

راه‌حل مشکل  پیر شدن جمعیت کشورها فقط تاکید بر فرزندآوری نیست، بلکه می‌توان با کند کردن روند پیری سال‌های کارآمد بودن انسان‌ها را افزایش داد و ازکارافتادگی ناشی از پیری را به تاخیر انداخت. عربستان سعودی یکی از کشورهایی است که با هزینه‌ای یک میلیارد دلاری می‌خواهد جمعیت کشورش را جوان نگه دارد و برای این کار از یک داروی بیماری قند کمک می‌گیرد. 

اگرچه عربستان سعودی با میانگین سنی حدود ۳۱ سال جمعیت نسبتا جوانی دارد، اما مقام‌های این کشور یک سازمان غیرانتفاعی به نام «بنیاد هولوشن» (Hevolution Foundation) راه‌اندازی کرده‌اند که قصد دارد سالانه یک میلیارد دلار از درآمد نفتی کشور را برای حمایت از تحقیقات پایه در مورد زیست‌شناسی پیری و یافتن راه‌هایی برای افزایش سال‌های زندگی مردم با «وضعیت سلامتی خوب»، مفهومی که به عنوان «طول سلامت» شناخته می‌شود، هزینه کند.

این میزان سرمایه گذاری  می‌تواند این کشور را به بزرگترین حامی مالی محققانی تبدیل کند که می‌کوشند دلایل اصلی پیری را، و اینکه چگونه ممکن است با داروها سرعت آن را کاهش داد، پیدا کنند. برای مقایسه، به این نکته توجه کنید که بخشی از موسسه ملی ایالات متحده در مورد پیری که از تحقیقات پایه در مورد زیست شناسی پیری حمایت می‌کند، حدود ۲۳۵ میلیون دلار در سال بودجه دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بنیاد تحقیقاتی «هولوشن» در عربستان سعودی را محمود خان، متخصص پیشین غدد در کلینیک مایو و دانشمند ارشد سابق PespsiCo، که در سال ۲۰۲۰ به مدیرعاملی آن استخدام شد، مدیریت می‌کند. خان در یک مصاحبه گفت: «هدف اولیه ما افزایش طول عمر سلامت است. مشکل پزشکی بزرگ‌تر از این روی کره زمین وجود ندارد.»

نگرش بسیار رایج در میان برخی از دانشمندان حوزه طول عمر، این است که اگر بتوان روند پیری بدن را کند کرد، می‌توان آغاز ابتلا به بیماری‌های متعدد را به تعویق انداخت و بر شمار سال‌های زندگی سالم افراد در روند افزایش سن، نیز افزود. 

«هولوشن» اعلام نکرده است که از چه پروژه‌هایی حمایت می‌کند، اما افراد آشنا با این گروه می‌گویند که در پی تامین مالی ۱۰۰ میلیون دلاری X Prize برای فناوری تغییر سن است و برای تامین هزینه آزمایش داروی بیماری قند (دیابت) متفورمین در چندین هزار سالمند، به توافق اولیه رسیده است.

نیر بارزیلای، محققی در دانشکده پزشکی آلبرت اینشتین در نیویورک که طرح آزمایشی TAME را طراحی کرده بود، در آوریل امسال در لندن  گفت که «هولوشن» موافقت کرده است که یک‌سوم هزینه این طرح را تامین کند.

این توافق، اگر نهایی شود، تاییدی است بر آنچه «فرضیه جروساینس» نامیده می‌شود. این ایده هنوز اثبات نشده‌ است که ممکن است برخی داروها، با تغییر فرایندهای اساسی پیری در داخل سلول‌ها، بتوانند شروع بسیاری از بیماری‌ها، از جمله سرطان و آلزایمر، را به تاخیر بیاندازند.

بیشتر از جهان