امیرعبداللهیان در گفت‌وگو با همتای اماراتی: حضور «بیگانگان» مخل امنیت منطقه است

یک روز پس از ابراز نگرانی امارات متحده عربی از فعالیت‌های هسته‌ای ایران، دو طرف با یکدیگر گفت‌وگو کردند

شیخ عبدالله بن‌زاید تاکید کرد امارات متحده عربی به هیچ طرفی اجازه اقدام‌های مخرب از خاک آن کشور علیه همسایگانش را نخواهد داد- AFP

یک روز پس از ابراز نگرانی نماینده امارات متحده عربی در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درمورد برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی و تردید در صلح‌آمیزبودن آن، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی، و شیخ عبدالله بن‌زاید، وزیر امور خارجه امارات، با یکدیگر تلفنی گفت‌وگو کردند.

امیرعبداللهیان روز شنبه، ۲۸ خردادماه، در این گفت‌وگو با اشاره به اسرائیل، حضور این کشور در منطقه را موجب بی ثباتی و ناامنی و عامل ترور و خرابکاری در کل منطقه دانست و گفت: «جمهوری اسلامی ایران خواهان حفظ امنیت و پیشرفت برای همسایگان و منطقه بوده و مداخله و حضور بیگانگان را مخل امنیت منطقه می داند.»

شیخ عبدالله نیز تاکید کرد که امارات متحده عربی به هیچ طرفی اجازه اقدام‌های مخرب از خاک آن کشور علیه کشورهای همسایه‌اش را نخواهد داد و امنیت همسایگان را همیشه مد نظر خواهد داشت. شیخ عبدالله در این مکالمه تلفنی گفت که با اشاره به منافع مشترک دو کشور در توسعه روابط دوجانبه، از رایزنی‌های منظم مقام‌های ایرانی و اماراتی استقبال می‌کند.

امیرعبداللهیان نیز با اشاره به اولویت همسایگان در سیاست خارجی جمهوری اسلامی، بر افزایش دیدار و رایزنی‌های دوجانبه میان دو کشور تاکید و آن را زمینه‌ساز توسعه و گسترش مناسبات میان دو کشور دانست.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حمد الکعبی، نماینده دائم امارات متحده عربی در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، روز جمعه، ۲۷ خردادماه، در یک نشست خبری درباره برنامه هسته‌ای امارات، به نگرانی‌های کشورش در مورد فعالیت‌های هسته‌ای ایران نیز اشاره کرد.

حمد الکعبی با اشاره به اینکه در مورد برنامه‌های هسته‌ای ایران نگرانی‌هایی وجود دارد، از ایران خواست با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری نزدیک داشته باشد و به کشورهای منطقه و دیگر کشورها در مورد صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای خود اطمینان دهد.

اکنون مذاکرات هسته‌ای میان ایران و قدرت‌های جهانی بیش از سه ماه است که متوقف شده. دورشدن هر روزه جمهوری اسلامی از امضای برجام، نگرانی کشورهای منطقه و دنیا را در مورد فعالیت‌های هسته‌ای ایران به همراه داشته است. با صدور قطعنامه اخیر شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای علیه ایران و اقدام‌های تلافی جویانه جمهوری اسلامی، نیز فاصله با امضای برجام بیش‌از قبل شد. شایعات در مورد خروج ایران از پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (ان‌پی‌تی) نیز به این نگرانی‌ها دامن زده است.

امیرعبداللهیان روز شنبه با جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، نیزتلفنی گفت‌وگو کرده بود. وزیر امور خارجه ایران در آن گفت‌وگو «اقدام آمریکا برای تصویب قطعنامه شورای حکام آژانس بین‌المللی علیه ایران» را «غیرسازنده و شتابزده» خواند و مدعی شد که «ایران هیچ‌گاه از میز مذاکره فاصله نگرفته است».