سیل در هند و بنگلادش میلیون‌ها نفر را بی‌خانمان کرد

به گفته مسئولان مرکز پیش‌بینی و هشدار سیل داکا، سطح آب در تمام رودخانه‌های اصلی این کشور در حال افزایش است و خطر سیلاب و طغیان وجود دارد

تنها در ایالت آسام هند، دستکم دو میلیون نفر خانه‌های خود را از دست داده‌اند - AFP

به‌ دنبال جاری شدن سیلاب در شمال شرقی هند و مناطق بزرگی از بنگلادش، میلیون‌ها نفر بی‌خانمان شدند و دستکم ۱۸ تن هم جان خود را از دست دادند. پیش‌بینی‌های هواشناسی می‌گوید بارش‌ها در این مناطق کماکان ادامه خواهد داشت.

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز شنبه ۲۸خرداد در گزارشی به نقل از مقام‌های دولتی هند و بنگلادش نوشت راه‌ها و مسیرهای ارتباطی در بخش بزرگی از مناطق سیل‌زده قطع شده است و نیروهای ارتش تلاش می‌کنند هزاران نفر از کسانی که در محاصره سیلاب قرار دارند را نجات دهند.

سیلاب باند فرودگاه بین‌المللی عثمانی، در شمال شرقی بنگلادش، را فرا گرفته است و تمامی پروازها به این فرودگاه، دستکم برای سه روز آينده، لغو شدند.

تنها در ایالت آسام هند، دستکم دو میلیون نفر خانه‌های خود را از دست داده‌اند. همزمان در بنگلادش، در اثر صاعقه ۹ تن کشته شدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش‌بینی‌های هواشناسی نشان می‌دهد که طی روزهای آینده همچنان بارش‌ها ادامه خواهد داشت و مسئولان محلی و دولتی در هر دو کشور تقاضای کمک کرده‌اند.

به گفته مسئولان مرکز پیش‌بینی و هشدار سیل در داکا، پایتخت بنگلادش، سطح آب در تمام رودخانه‌های اصلی این کشور در حال افزایش است و خطر سیلاب و طغیان رودها ظرف روزهای آینده وجود دارد. بنگلادش ۱۳۰ رودخانه مهم و اصلی دارد.

بنگلادش ۱۶۰ میلیون نفر جمعیت دارد. بخش بزرگی از جمعیت این کشور در مناطق پست و حاشیه‌ رودخانه‌های بزرگ زندگی می‌کنند که به‌شدت در خطر طوفان‌ها و سیلاب‌ها قرار دارد.

تغییرات اقلیمی ناشی از گرمایش زمین، به بروز طوفان‌ها و سیلاب‌های بزرگ‌تر منجر شده است.

کارشناسان و پژوهش‌گران محیط‌زیستی سازمان ملل پیش بینی کرده‌اند با تداوم روند گرمایش کره زمین، دست‌کم ۱۷ درصد از جمعیت این کشور، تنها ظرف یک دهه آینده، باید محل زندگی خود را ترک کنند.

بیشتر از جهان