بوریس جانسون در سفری اعلام‌‌نشده وارد کی‌يف شد

سفر همزمان رهبران کشورهای اروپایی به کی‌یف، در آستانه برگزاری اجلاس سران «اتحادیه اروپا» و اعضای «گروه هفت» انجام می‌شود

دیدار بوریس جانسون با ولادیمیر زلنسکی، رئيس‌جمهوری اوکراین- Ukrainian Presidential Press Service/Handout via REUTERS 

تنها یک روز بعد از سفر رهبران چهار کشور اروپایی به اوکراین، روز جمعه ۲۷ خردادماه، بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا، در یک سفر از پیش اعلام‌نشده وارد کی‌یف، پایتخت اوکراین، شد و با ولادیمیر زلنسکی، رئيس‌جمهوری این کشور دیدار کرد. این دومین سفر نخست‌وزیر بریتانیا به کی‌يف، از هنگام حمله نظامی روسیه به اوکراین در فوریه گذشته، است.

خبرگزاری رویترز شامگاه جمعه در گزارشی نوشت جانسون در این سفر به مقام‌های اوکراینی پیشنهاد داد ارتش بریتانیا یک برنامه مستمر آموزشی نظامی برای نیروهای اوکراینی برگزار کند.

دفتر نخست‌وزیری بریتانیا روز جمعه اعلام کرد ارتش این کشور می‌تواند در هر چهار ماه، ۱۰هزار تن از نیروهای نظامی اوکراینی را آموزش دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش رویترز، نخست‌وزیر بریتانیا که به تازگی رای اعتماد هم‌حزبی‌های خود در «حزب محافظه‌کار بریتانیا» را به دست آورده است، روز جمعه عکسی از خود در کنار زلنسکی را منتشر کرد و زیر آن نوشت: «آقای رئيس‌ جمهور، خوب است که دوباره در کی‌یف‌ام.»

نخست‌وزیر بریتانیا در بخشی از صحبت‌های روز جمعه‌اش در کی‌یف گفت حضور من در میانه جنگ، واجد این پیام روشن و ساده‌ برای مردم اوکراین است که بریتانیا با شما است و تا هنگامی پیروز شوید، در کنار شما می‌ماند.

سفر دوباره بوریس جانسون به کی‌یف، یک روز بعد از آن انجام شد که رهبران فرانسه، ایتالیا و آلمان و رومانی، در یک نشست مشترک، با همراهی رئیس‌جمهوری اوکراین، در کی‌يف اعلام کردند از تلاش‌های اوکراین برای پیوستن به «اتحادیه اروپا» استقبال و قدردانی کردند.

سفر همزمان رهبران کشورهای اروپایی به کی‌یف، در آستانه برگزاری اجلاس سران «اتحادیه اروپا» و اعضای «گروه هفت» انجام می‌شود.

به باور بسیاری از تحلیل‌گران، زمان‌بندی انجام این سفرها بسیار مهم است. چرا که این پیام روشن را برای «کرملین» می‌فرستد که امکان نزدیکی و ادغام بیشتر اوکراین به کشورهای غربی و متحدان آمریکا در اروپا وجود دارد. 

بیشتر از جهان