پمپئو: قاسم سلیمانی در کشتن ۵۰۰ آمریکایی دست داشت

به‌گفته پمپئو، برخی هشدار می‌دادند کشتن سلیمانی آمریکا را وارد جنگ با جمهوری اسلامی می‌کند، اما چنین نشد

پمپئو گفت جمهوری اسلامی حکومتی متشکل از «تئوکرات‌های شیطان» است که «قصد نابودی اسرائیل و آمریکا را دارد» -- Screengrab/@AlArabiya_Eng/Twitter

مایک پمپئو، وزیر خارجه دولت دونالد ترامپ، در گفتگویی که روز ۱۷ ژوئن ۲۰۲۲ با العربیه داشت، جزئیات جدیدی در ارتباط با حذف هدفمند قاسم سلیمانی، فرمانده سابق نیروی قدس سپاه پاسداران، که روز ۱۳ دی ماه ۱۳۹۸ به‌وسیله نیروهای آمریکایی کشته شد، ارائه داد.

به‌گفته پمپئو تصمیم دولت دونالد ترامپ مبنی بر حذف هدفمند قاسم سلیمانی، به این علت گرفته شد که او در «توطئه کشتن ۵۰۰ آمریکایی» دست داشت و دولت آمریکا با کشتن او به این روند پایان داد. او در ادامه اظهاراتش در این زمینه گفت دولت آمریکا مدت‌های طولانی فعالیت‌های نیروی قدس (شاخه برون‌مرزی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی) را زیر نظر داشت و پروژه حذف هدفمند سلیمانی را، به‌صورت «مستمر»، بررسی می‌کرد.

وزیر خارجه سابق ایالات متحده آمریکا در این رابطه گفت برخی هشدار می‌دادند که کشتن قاسم سلیمانی آمریکا را وارد جنگ با جمهوری اسلامی ایران می‌کند اما، به‌ نقل از او، این هشدارها از جنس همان هشدارهایی بود که در ارتباط با خروج از توافق برجام و همچنین انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به اورشلیم به دولت این کشور داده می‌شد؛ به این معنا دولت دونالد ترامپ تمام این اقدامات را انجام داد و جنگی میان آمریکا و حکومت ایران در نگرفت.   

مایک پمپئو ضمن انتقاد به رویکرد جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا، نسبت به کشورهای خاورمیانه، گفت جمهوری اسلامی حکومتی متشکل از «تئوکرات‌های شیطان» است که «قصد نابودی اسرائیل و آمریکا را دارد.»

پمپئو در ادامه این بخش از اظهاراتش، با اشاره به مذاکرات احیای برجام، گفت:«ما نباید در مورد این موضوع مذاکره کنیم که چقدر پول [به حکومت ایران] بدهیم تا آن‌ها، برای یک دوره کوتاه و زودگذر، [روند گسترش] غنی‌سازی اورانیوم و برنامه‌های تسلیحاتی‌شان را کُند کنند.» به باور وزیر خارجه سابق ایالات متحد، که مدتی نیز ریاست سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا را بر عهده داشت، جمهوری اسلامی ایران از همان ابتدای امر در مورد برنامه هسته‌ای‌اش به جامعه بین‌المللی دروغ گفته است و به همین دلیل نیز کشورهای غربی نباید با چنین نظامی مذاکره کنند.

در بخشی از این گفتگوی تصویری، خبرنگار العربیه نظر مایک پمپئو را در مورد قطعنامه اخیر شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران می‌پرسد، و او ضمن آنکه صدور این قطعنامه را مثبت ارزیابی می‌کند، تعهد آژانس نسبت به معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای را یادآوری می‌کند.

پمپئو در ارتباط با این موضوع به العربیه انگلیسی می‌گوید «ایران برای مدتی طولانی معاهده منع گسترش سلاح‌های اتمی را نقض کرده است» و حالا صدور این قطعنامه نوعی «مکانیزم اجرایی» به‌حساب می‌آید تا «اطمینان حاصل شود که ایران به معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای بازمی‌گردد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا، نیز یک روز پس از صدور قطعنامه شورای حکام، با صدور بیانیه‌ای، نوشت هدف دولت فعلی آمریکا از رای مثبت به قطعنامه شورای حکام «جلوگیری از گسترش سلاح‌های هسته‌ای» بوده است. او در بخشی از بیانیه مورد نظر نوشت: «این قطعنامه به نقطه کانونی ماموریت آژانس و هسته اصلی تعهدهای ایران نسبت به معاهده منع گسترش تسلیحات هسته‌ای مربوط می‌شود و ارتباطی به توافق برجام ندارد.»

مایک پمپئو در تشریح طرز تلقی‌اش به العربیه انگلیسی می‌گوید که قرارداد برجام بخشی از معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای نیست و جمهوری اسلامی ایران نمی‌تواند خروج ایالات متحده آمریکا را بهانه‌ای قرار دهد که این معاهده مهم را، که ایران آن را پذیرفته است، نادیده بگیرد.

با این‌حال پمپئو در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه آیا این احتمال وجود دارد تا دولت جو بایدن، به‌منظور فشار بر حکومت ایران، از گزینه نظامی نیز استفاده کند؟ چنین پاسخ داد:«من نمی‌خواهم زیاد در این مورد صحبت کنم. من وزیر خارجه و رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (CIA) بوده‌ام. بنابراین بهتر است در این مورد تفسیری درباره گزینه نظامی ارائه ندهم.»

با این‌وجود، پمپئو در ادامه پاسخ به این سئوال خبرنگار العربیه انگلیسی گفت این منصفانه است که آمریکا، و شرکایش در خاورمیانه، بتوانند از تمام ظرفیت‌های‌شان، از جمله ظرفیت نظامی آمریکا، استفاده کنند تا علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، به «سلاح اتمی» دست پیدا نکند.

وزیر خارجه سابق آمریکا گفت استفاده از زور نظامی علیه حکومت ایران، می‌تواند تصمیمی «خطیر» باشد و ایالات متحده باید تمام توانش را به‌کار گیرد تا وضعیت به چنان نقطه‌ای نرسد. به‌باور او موثرترین راه مقابله با جمهوری اسلامی ایران، که از گروه‌های تروریستی مختلفی از جمله حزب‌الله لبنان و حماس حمایت مالی می‌کند، این است که در مضیقه مالی قرار بگیرد. پمپئو در توضیح این مورد گفت:«به شما اطمینان می‌دهم هر دلاری که به حکومت ایران داده می‌شود نه تنها روند ساخت سلاح اتمی را تسریع می‌کند، بلکه این ظرفیت را به آن‌ها می‌دهد که بتوانند بمب اتم را شلیک کنند.»

مایک پمپئو در ادامه اظهاراتش درباره حکومت ایران، از رویکرد دولت دونالد ترامپ به جمهوری اسلامی ایران، و اعمال سیاست «فشار حداکثری» بر این نظام عقیدتی – سیاسی، دفاع کرد. به‌گفته او دولت دونالد ترامپ در این زمینه در آستانه یک «موفقیت بزرگ» قرار داشت و در اثبات صحت ادعایش گفت آمریکا با اعمال سیاست فشار حداکثری موفق شده بود تا دسترسی جمهوری اسلامی ایران به ذخایر ارزی‌اش را از ۹۶ میلیارد دلار به ۴ میلیارد دلار برساند.

بیشتر از جهان