موافقت کمیسیون اروپایی؛ گام اول اوکراین برای عضویت در اتحادیه اروپا

اوکراین چهار روز پس از ورود نیروهای روسیه به مرزهایش در ماه فوریه، خواستار عضویت در اتحادیه اروپا شد

اوزولا فن در لاین: اوکراین متعلق به خانواده اروپایی است- Kenzo TRIBOUILLARD / AFP

اتحادیه اروپا روز جمعه ۲۷ خرداد (۱۷ ژوئن) از حمایت خود از اوکراین و کشور همسایه‌اش مولداوی برای نامزدی عضویت در این اتحادیه خبر داد.

این اولین گام در مسیر عضویت اوکراین در اتحادیه اروپا به شمار می‌رود و بزرگترین تغییر ژئوپلتیکی است که پس از حمله روسیه به اوکراین رخ می‌دهد.

اوزولا فن در لاین، رییس کمیسیون اروپا، در یک نشست خبری در بروکسل، گفت:‌ «اوکراینی‌ها آماده‌اند تا برای پیوستن به اروپا جانشان را بدهند. ما می‌خواهیم که اوکراینی‌ها رویای اروپایی را در کنار ما زندگی کنند.»

خانم فن در لاین، در این نشست خبری در اقدامی نمادین پیراهن آبی و کت زرد، همرنگ پرچم اوکراین پوشیده بود.

این اولین مرحله از روندی است که ممکن است سال‌ها طول بکشد، اما کی‌یف را در مسیر رسیدن به هدفی قرار می‌دهد که تا چند ماه پیش دست‌نیافتنی به نظر می‌رسید.

اوکراین چهار روز پس از ورود نیروهای روسیه به مرزهایش در ماه فوریه، خواستار عضویت در اتحادیه اروپا شد. چهار روز پس از آن مولداوی و گرجستان - دو کشور کوچکتر شوروی سابق درخواست عضویت در اتحایده اروپا را مطرح کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ولودیمیر زلنسکی، رییس‌جمهور اوکراین، از فن در لاین و اعضای اتحادیه اروپا بابت حمایتشان از عضویت اوکراین در این اتحادیه تشکر کرد و گفت: «این اولین قدم در عضویت اتحادیه اروپا است که قطعا پیروزی ما را نزدیک‌تر می‌کند.

او در پیام ویدئویی خود گفت:‌ «در سایه شجاعت مردم اوکراین، اروپا می‌تواند صفحه جدیدی از آزادی را در تاریخ باز کند و سرزمین خاکستری میان روسیه و اتحادیه اروپا را از بین ببرد.»

یکی از انگیزه‌های اصلی ولادیمیر پوتین در حمله به اوکراین، توقف گسترش موسسات غربی بود که از نظر او تهدیدی علیه روسیه به شمار می‌روند.

جنگ در اوکراین که هزاران نفر را کشته، شهرها را با خاک یکسان کرده و میلیون‌ها نفر را آواره کرده است، تاثیر معکوس داشته و سوئد و فنلاند در شمال اروپا را بر آن داشته تا خواستار عضویت در پیمان نظامی ناتو شوند و به نظر می‌رسد که اتحادیه اروپا آغوش خود را به سمت شرق گشوده است.

قرار است که رهبران کشورهای اتحادیه اروپا پشتیبانی از تصمیم حمایت از پیوستن اوکراین را در نشست هفته آینده اعلام کنند.

پیشتر در روز پنجشنبه، رهبران سه کشور بزرگ اروپایی آلمان، فرانسه و ایتالیا، همراه با ريیس‌جمهور رومانی، در کی‌یف با زلنسکی ملاقات کردند.

اولاف شولتس، صدر اعظم آلمان پس از ملاقات با زلنسکی گفت: «اوکراین متعلق به خانواده اروپایی است.»

مایا ساندو، رییس‌جمهور مولداوی، ضمن استقبال از حمایت اتحادیه اروپا، گفت که دولت آن کشور برای انجام اصلاحات لازم سخت تلاش خواهد کرد.

پیوستن به اتحادیه اروپا مستلزم سال‌ها کار برای اصلاحات دولتی متشکل از ۳۵ بند برای رسیدن به استانداردهای لازم در حوزه‌هایی چون نظام قضایی، نظام مالی و بانکی، و امنیت غذایی است.

ترکیه از سال ۱۹۹۹ کاندیدای عضویت در اروپا بوده اما این عضویت هنوز صورت نگرفته است.

در صورت پذیرفته شدن، اوکراین وسیع‌ترین و پنجمین کشور پرجمعیت اتحادیه اروپا خواهد بود.