گرانی‌ افسار گسیخته دامن طرح «نهضت ملی مسکن» را هم گرفت

سهم متقاضیان مسکن از ۲۰۰ میلیون تومان به ۳۲۰ میلیون تومان افزایش یافت

سهم متقاضیان «نهضت ملی مسکن» برخلاف وعده‌های دولت ابراهیم رئیسی از ۲۰۰ میلیون تومان به ۳۲۰ میلیون تومان افزایش یافت. افزایشی که می‌تواند منجر به انصراف بسیاری از متقاضیان شود.

خبرگزاری «تسنیم» روز پنجشنبه ۲۷ خرداد گزارش کرد شرکت عمران شهر جدید «پرند» از متقاضیان خواسته در هشت مرحله ۳۲۰ میلیون تومان به حساب بانک مسکن واریز کنند.

به‌ عبارت دیگر متقاضیان باید در هر مرحله ۴۰ میلیون تومان به حساب مسدود شده خود نزد بانک مسکن واریز کنند تا بتوانند در آینده صاحب خانه شوند.

طبق اعلام شرکت عمران «پرند»، این مبلغ آورده متقاضیان «علی‌الحساب» است، یعنی احتمال افزایش دوباره آن در آینده وجود دارد.

رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی هم هفته گذشته اعلام کرد با توجه به افزایش قیمت مصالح ساختمانی، «قیمت نهضت ملی مسکن افزایش خواهد یافت».

افزایش سرسام‌آور قیمت کالا و خدمات در چند ماه گذشته در پی حذف ارز ترجیحی، تاثیری منفی بر سبد معیشت بسیاری از خانواده‌ها و پروژه‌های اقتصادی گذاشته است.

هزینه تامین مسکن در قالب پرداخت اقساط یا اجاره که سهم اصلی هزینه خانوار‌ها در ایران را تشکیل می‌دهد، در ماه‌های اخیر چنان افزایش یافته که منجر به کوچ تعداد قابل توجهی از مردم به حاشیه کلان‌شهر‌ها یا شهرهای کوچک شده است.

دولت ابراهیم رئیسی هم وعده داده است قصد دارد چهار میلیون خانه در طرحی موسوم به «نهضت ملی مسکن» در ایران بسازد که حالا مقام‌های دولتی از گران شدن ساخت این خانه‌ها سخن به میان می‌آورند. موضوعی که می‌تواند منجر به کاهش شمار متقاضیان این خانه‌ها شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آمار‌ها می‌گوید ۴۲ درصد از جمعیت ایران زیر خط فقر مسکن قرار دارند و ۳۰ درصد هزینه‌های خانوار‌های ایرانی‌ را مسکن تشکیل می‌دهد و بسیاری از برنامه‌های دولت‌ها در ایران در حوزه مسکن چندان با موفقیت همراه نبوده است.

مسئله مسکن و اجاره‌بهای آن همچنین یکی از مهمترین شاخص‌های خرد اقتصادی پس از هزینه‌های معیشت و دارو برای بسیاری از خانوار‌های ایرانی است.

این هزینه‌ها برای اقشار متوسط و ضعیف در سال‌های اخیر به ابرهزینه‌ای تبدیل شده که کمر مستاجران را زیربار سنگینش خم کرده‌ است.

در این میان اجرای طرح «نهضت ملی مسکن» که ابراهیم رئیسی پیش‌تر شعار آن را داده بود با چالش‌هایی نظیر تامین مالی، هزینه‌های ساخت و در نتیجه استقبال اندک مردم مواجه شده است.

خبرگزاری ایسنا ۲۷ فروردین  هم گزارشی منتشر کرد که نشان می‌دهد متقاضیان طرح «نهضت ملی مسکن»، به‌رغم ثبت‌نام اولیه، از ادامه فرایند این طرح استقبال نکرده‌اند. 

آمار‌ها می‌گوید تا پایان سال ۱۴۰۰، بیش از پنج میلیون و ۴۰۰ هزار نفر در این طرح ثبت‌نام کرده‌اند که از این تعداد، دو میلیون و ۳۰۰ هزار نفر واجد شرایط شناخته شده‌اند.

با این حال، براساس اعلام بانک مسکن حدود ۳۷۲ هزار نفر در این بانک برای این طرح، حساب باز کرده‌اند و از این میان فقط ۲۲۰ هزار نفر آورده خود را واریز کرده‌اند.

روزنامه «خراسان»  یکی از دلایل این استقبال سرد را بدقولی دولت قبل در تحقق وعده‌های خود در حوزه مسکن اعلام کرده است.

این روزنامه می‌نویسد در دولت قبل قرار بود سال ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۰، تعداد ۴۰۰ هزار واحد مسکونی تکمیل شود، اما آنچه در عمل به اتمام رسید، تنها ۴۰ هزار واحد بود که همین مساله منجر به بی‌اعتمادی بخش قابل توجهی از متقاضیان به این طرح شد.

براساس اعلام مقام‌های وزارت مسکن و شهرسازی، ایران در حال حاضر به ۱۰ میلیون واحد مسکونی نیاز دارد که تحقق این امر به سرمایه‌گذاری قابل توجهی نیاز دارد.

بیشتر از اقتصاد