وزیر دفاع طالبان به نیروهای خود دستور داد: از ذکر نام جبهه مقاومت ملی خودداری کنید

هزاران جنگجوی طالبان برای مقابله با جبهه مقاومت ملی در روستاها و کوه‌های پنجشیر مستقر شده‌اند

از اوایل ماه مه، جنگ میان طالبان و نیروهای جبهه مقاومت ملی در پنجشیر شدت گرفت و تاکنون ادامه دارد- ایندیپندنت فارسی

ملا محمدیعقوب مجاهد، وزیر دفاع طالبان، با صدور فرمانی جدید، به زیردستانش دستور داد در گزارش‌های امنیتی که برای او می‌فرستند، از ذکر نام جبهه مقاومت ملی افغانستان خودداری کنند و به جای آن از واژه «باغیان» [از ریشه بَغْی، به معنی شورش‌کننده علیه امام و حاکم اسلامی] استفاده کنند.

این فرمان روز دوشنبه، ۱۳ خرداد، به تمامی نهادهای امنیتی طالبان از جمله مراکز نظامی وزارت دفاع ابلاغ شده است. یک منبع آگاه که این نامه را به شرط محفوظ ماندن نامش، در اختیار ایندیپندنت فارسی گذاشت، گفت که وزیر دفاع طالبان در تماس با فرماندهان واحدهای محلی طالبان در استان‌ها، به آنان تاکید کرده است که در صحبت با رسانه‌ها هم از ذکر نام جبهه مقاومت ملی خودداری کنند.

در فرمان ملا یعقوب به واحدهای نظامی این گروه آمده است که آنان باید در گزارش‌هایشان، به جای جبهه مقاومت ملی از کلمه «باغیان» استفاده کنند.

پس از شدت گرفتن جنگ در پنجشیر و اندراب که از اوایل ماه مه آغاز شد، نهادهای رسانه‌ای طالبان برای تشویق و انگیزه بخشیدن به جنگجویان این گروه در جنگ پنجشیر چندین ترانه ساختند و در این ترانه‌ها نیز از نیروهای جبهه مقاومت ملی افغانستان به نام‌های یاغیان و باغیان یاد می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

عنوان یکی از این ترانه‌ها که گروهی از جنگجویان طالبان آن را در جریان جنگ با نیروهای جبهه مقاومت ملی زمزمه می‌کنند و ویدیوی آن را در فضای مجازی به اشتراک می‌گذارند، «یاغی باغی پنجشیر» است.

پس از آنکه نیروهای جبهه مقاومت ملی افغانستان، در اوایل ماه مه با حمله به مراکز نظامی طالبان به این گروه تلفاتی وارد کردند، فرماندهان طالبان در پنجشیر برای سرکوب جبهه مقاومت از استان‌های عمدتا پشتون‌نشین مانند قندهار، هلمند، زابل، نورستان و خوست نیروی کمکی درخواست کردند.

به دلیل هجوم گسترده طالبان به پنجشیر در بیش از یک ماه گذشته، تلفات سنگینی به غیرنظامیان وارد شد. سازمان‌های حقوق بشری از جمله دیده‌‎بان حقوق بشر، سازمان عفو بین‌‎الملل و ریچارد بنت، گزارشگر ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، در این مدت با انتشار گزارش‌هایی، طالبان را به بازداشت، شکنجه و اعدام غیرنظامیان در پنجشیر متهم کردند.

دیده‌بان حقوق بشر در گزارش خود که جمعه، ۲۰ خرداد، منتشر شد، رفتار طالبان با اسرای نظامی و غیرنظامی در پنجشیر را مصداق جنایت جنگی و نقض حقوق بشر خواند و خواهان توقف این روند شد. ریچارد بنت نیز با تایید گزارش دیده‌بان حقوق بشر، در توییتی نوشت که دریافت‌های او با آنچه در گزارش دیده‌بان حقوق بشر در مورد عملکرد طالبان در پنجشیر آمده است، همخوانی دارد.

با این حال سخنگویان طالبان با رد گزارش‌های سازمان‌‎های حقوق بشری درباره رفتارهای نظامیان این گروه در پنجشیر، مدعی‌اند که با سلطه این گروه بر افغانستان، حقوق بشر در افغانستان  بهتر از ۲۰ سال قبل رعایت می‌شود.