بازداشت یک مقام ارشد داعش به‌دست نیروهای ائتلاف در سوریه

براساس بیانیه نیروهای ائتلاف ضدداعش به رهبری آمریکا، فرد دستگیرشده از پیش‌برندگان عملیات‌ها و رهبران ارشد داعش در سوریه و نیرویی مجرب در ساخت بمب بود

ارتش آزاد سوریه اعلام کرد عملیات با فرود هلیکوپترهای آمریکا در روستایی نزدیک مرز ترکیه انجام شده است (تصویر آرشیوی)- DELIL SOULEIMAN/ AFP

ائتلاف بین‌المللی به رهبری ایالات متحده علیه داعش از بازداشت یک مقام ارشد گروه تروریستی موسوم به «دولت اسلامی» (داعش) در سوریه خبر داد.

براساس بیانیه ائتلاف، فرد بازداشت‌شده -که نامش فاش نشد- از پیش‌برندگان عملیات‌ها و رهبران ارشد داعش در سوریه و نیرویی مجرب در ساخت بمب بوده و بامداد پنجشنبه، ۲۶ خردادماه، با یک حمله سریع در خاک آن کشور دستگیر شده است. 

ائتلاف اعلام نکرده که عملیات روز پنجشنبه برای دستگیری این فرمانده ارشد داعش در سوریه، در چه بخشی از این کشور انجام شده است؛ اما یوسف حمود، سخنگوی ارتش آزاد سوریه، گروهی از نیروهای شورشی مورد حمایت دولت ترکیه، به خبرگزاری رویترز گفته است که نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا بامداد پنجشنبه درپی فرود با هلیکوپترهای شینوک و بلک‌هاوک، در روستای الحمیره واقع‌در شمال استان حلب سوریه و در نزدیکی مرز ترکیه، یک حمله سریع انجام داده‌اند که نخستین عملیات از این نوع در مناطق تحت کنترل ارتش آزاد سوریه بوده است. 

جزئیات بیشتر این حمله هنوز مشخص نشده، اما در بیانیه نیروهای ائتلاف آمده است: «این ماموریت بادقت برنامه‌ریزی شده بود تا خطر خسارات جانبی، به‌ویژه هرگونه آسیب احتمالی به غیرنظامیان را به حداقل برساند…. در جریان این عملیات به غیرنظامیان آسیبی نرسیده و به هواگردها یا دارایی‌های ائتلاف نیز آسیبی وارد نشده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نیروهای گروه تروریستی موسوم‌به «دولت اسلامی» ماه مارس سال ۲۰۱۹ (فروردین ۱۳۹۸) درپی حملات نظامی که با حمایت ائتلاف ضدداعش تحت رهبری ایالات متحده انجام شد، آخرین مناطق تحت کنترل خود در سوریه و عراق را از دست دادند، اما افراد بازمانده از این گروه شبه‌نظامی عمدتا به مخفیگاه‌های بیابانی عقب‌نشینی کرده‌اند. از آن زمان، آن‌ها از مخفیگاه‌های خود در سوریه برای کمین‌کردن و حمله به نیروهای کرد و همچنین نیروهای دولتی آن کشور استفاده می‌کنند؛ در عراق نیز همچنان هسته‌های پراکنده افراد وابسته به داعش در مناطق مختلف آن کشور، نیروهای نظامی و امنیتی و حتی افراد غیرنظامی را هدف حملات مرگبار خود قرار می‌دهند. 

بنابر اعلام کاخ سفید و مقام‌های ایالات متحده، ابوهاشم القرشی، رهبر پیشین گروه تروریستی داعش که پس از کشته‌شدن ابوبکر البغدادی در سال ۲۰۱۹ میلادی، به‌عنوان جانشین او معرفی شده بود، اوایل ماه فوریه (بهمن‌ماه ۱۴۰۰)، در جریان عملیات نیروهای آمریکایی در شمال‌غربی سوریه که برای دستگیری او انجام شده بود، با منفجرکردن بمبی انتحاری کشته شد. در آن عملیات، نیروهای ویژه ایالات متحده با هلیکوپتر به مکانی در شهرک اطمه واقع‌در استان ادلب سوریه و مناطق تحت کنترل نیروهای «هیئت تحریر شام» در نزدیکی مرز ترکیه حمله کردند.

گروه حکومت اسلامی (داعش)، یک ماه بعد از آن، در ۱۹ اسفند (دهم مارس) مرگ ابوابراهیم الهاشمی القرشی و همچنین ابوحمزه القرشی، سخنگوی پیشین داعش، را تایید و ابوحسن الهاشمی القرشی را به‌عنوان رهبر جدید این گروه معرفی کرد. درباره ابوحسن الهاشمی القرشی، سومین رهبر گروه داعش، اطلاعات چندانی در دست نیست، اما پنجم خردادماه، گزارش‌هایی از بازداشت ابوحسن القرشی درحمله نیروهای امنیتی ترکیه در شهر استانبول منتشر شد.

ابوعمر المهاجر، سخنگوی جدید گروه داعش، اواخر فروردین‌ماه ۱۴۰۱، در پیامی صوتی ضمن وعده «انتقام» برای کشته‌شدن رهبر پیشین آن گروه، با اشاره به حمله روسیه به اوکراین، از هواداران داعش خواست تا با استفاده از «فرصت موجود جنگ صلیبی‌ها با یکدیگر» حملات خود را در اروپا از سر بگیرند.