بازداشت یک سینماگر و ضرب‌و‌شتم یک خبرنگار به دست طالبان

بر پایه برخی گزارش‌ها طالبان در ۱۰ ماه گذشته بیش از ۹۰ خبرنگار و کارمند رسانه را بازداشت و مضروب کرده‌اند

فرهاد امیری فیلم های مستند و برنامه های سرگرم کننده می‌ساخت و در کانال یوتیوب پخش می‌کرد -- عکس از ایندیپندینت فارسی

فرهاد امیری (آروین)، سینما‌گر و برنامه‌ساز یوتیوب در کابل، ۱۰ روز پیش به دست افراد طالبان بازداشت شد و تاکنون هیچ اطلاعی از وضعیت او در دست نیست. نزدیکان فرهاد امیری به ایندیپندنت فارسی می‌گویند که او روز دوشنبه، ۱۶ خرداد ۱۴۰۱، به دیدار مجیب، دوست و همکارش، به منطقه کارته پروان رفت تا در مورد برنامه‌های یوتیوب صحبت کند، اما طالبان هر دو را بازداشت کردند.

طالبان سپس مجیب را روز یکشنبه، هفت روز پس از بازداشت، آزاد کردند، اما فرهاد امیری هنوز در بند طالبان است. نزدیکان او می‌گویند که مجیب به آن‌ها گفته است عصر روز دوشنبه، هنگامی که در منطقه کارته پروان مشغول صحبت بودند، مامورهای طالبان ناگهان کیسه‌های سیاهی بر سرشان کشیدند و آن‌ها را به جای نامعلومی بردند.

خانواده فرهاد امیری با ابراز نگرانی از وضعیت او می‌گویند که او جوانی تحصیل‌کرده و هنرمند است و روشن نیست که طالبان به چه دلیلی او را بازداشت کرده‌اند. آن‌ها می‌افزایند که هیچ اطلاعی از وضعیت سلامتی او ندارند و جست‌وجوهای‌شان به‌منظور کسب اطلاعات از وضعیت او ناکام مانده است.

مجیب گفته است که طالبان پس از هفت روز بازجویی، او را با چشم‌بند در شهرک حاجی نبی رها کرده‌اند. او گفته است پس از بازداشت، فرهاد را ندیده و از وضعیت او اطلاعی ندارد.

فرهاد امیری در سال ۲۰۱۷ میلادی از دانشگاه کابل در رشته بازیگری و کارگردانی فارغ‌التحصیل شده است. او در چند سال گذشته به تولیدات سینمایی مشغول بوده است و تاکنون در دو فیلم بلند و چندین فیلم کوتاه بازی کرده است. او پیش از بازداشت، با گروهی از جوان‌ها مشغول تهیه برنامه‌های تفریحی و فیلم‌های مستند برای یک کانال یوتیوب بود.

طالبان در مورد علت و چگونگی بازداشت هنرمندها و روزنامه‌نگارها هیچ‌گونه اطلاعاتی به رسانه‌ها نمی‌دهند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اکرم عصمتی، خبرنگار پیشین «تلویزیون کابل نیوز»، نیز می‌گوید که روز سه‌شنبه گروهی از افراد طالبان در کابل به او توهین کرده‌اند، تلفن همراهش را گرفته‌اند و او را مضروب کرده‌اند. اما اداره اطلاعات طالبان اهانت و ضرب و‌شتم او را به دست افراد خود رد کرده‌اند و گفته‌اند که موضوع را بررسی خواهند کرد.

گفتنی است که هفته گذشته نیز طالبان اجمل حقیقی، مدل، طراح لباس، و برنامه‌ساز یوتیوب، و سه همکارش را به اتهام توهین به مقدسات بازداشت کرده‌اند. طالبان ویدیویی از اعترافات اجمل حقیقی پخش کرده‌اند که در آن می‌گوید هر حکمی که طالبان در موردش صادر کنند، می‌پذیرد.

سازمان عفو بین‌الملل و شماری از شهروندهای افغانستان از طالبان خواسته‌اند که اجمل حقیقی و سه همکارش را آزاد کنند.

نهادهای دفاع از رسانه‌ها، وضعیت آزادی بیان را در افغانستان نگران‌کننده می‌دانند.

پس از تسلط طالبان بر افغانستان، بیشتر رسانه‌های کشور تعطیل شدند و ده‌ها تن از خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ها و هنرمندان، افغانستان را ترک کردند. طالبان در ۱۰ ماه گذشته چندین فرمان در مورد سانسور رسانه‌ها صادر کرده‌اند و محدودیت‌های سنگینی بر رسانه‌ها و کارمندان آن‌ها، به‌ویژه زنان، تحمیل کرده‌اند.

طالبان در کنار بازداشت گسترده نظامی‌ها و غیرنظامی‌هایی که با حکومت گذشته همکاری داشته‌اند، ده‌ها روزنامه‌نگار، خبرنگار، کارمند رسانه‌، و حتی هنرمند مستقل را نیز بازداشت کرده‌اند. بر پایه برخی گزارش‌ها طالبان در ۱۰ ماه گذشته بیش از ۹۰ خبرنگار و کارمند رسانه را بازداشت و مضروب کرده‌اند.