چاقوی سوییسی ۶۵ هزار ساله‌؛ دلیلی بر دانش مشترک انسان‌های باستان

آثار باستانی ماقبل تاریخ که همگی به شکل و قالبی مشابه ساخته شده‌اند، به تعداد بسیار زیاد در سراسر جنوب آفریقا یافت می‌شوند

کشف این ابزار ۶۵ هزار ساله نشان می‌دهد که انسان‌های باستان دانش و مهارتشان را با یکدیگر به اشتراک می‌گذاشتند‌ـ Australian Museum

پیدا شدن یک ابزار ۶۵ هزار ساله در جنوب آفریقا که مشابه چاقوی سوییسی (چاقوی سوییس آرمی) است، به دانشمندان ثابت کرد که انسان‌های دوران باستان با یکدیگر در ارتباط بودند.

به گزارش گاردین، برای اولین بار در جهان، گروهی از دانشمندان بین‌المللی دریافتند که انسان‌های اولیه در سراسر قاره آفریقا ابزاری سنگی را به یک شکل و با استفاده از الگوی مشابه می‌ساختند. این موضوع نشان می‌دهد که آن‌ها دانششان را با یکدیگر به اشتراک می‌گذاشتند.

یافته‌های این تحقیق، که در مجله ساینتیفیک ریپورتس (Scientific Reports) منتشر شد، نشان می‌دهد آثاری که به‌عنوان «چاقوی سنگی سوییسی» دوران ماقبل تاریخ شناخته می‌شوند، در قالبی مشابه اما در فواصل بسیار دور ساخته شده‌اند. این ابزارها تقریبا ۶۰ تا ۶۵ هزار سال پیش به تعداد بسیار زیاد در سراسر جنوب آفریقا تولید شدند و از آن‌ها برای کارهای متعددی از جمله برش، سوراخ کردن و پوست کندن استفاده می‌شد.

امی وی، باستان‌شناس ارشد این مطالعه از موزه استرالیا و دانشگاه سیدنی، در این زمینه گفت: «این ابزارها در فاصله ۱۲۰۰ کیلومتری از هم پیدا شدند. از آن‌جا که مردم سراسر آفریقای جنوبی همگی انتخاب کردند که ابزارها شبیه هم باشند، مشخص است که آن‌ها از نظر اجتماعی در ارتباط بوده‌اند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته او، این یافته شواهدی به دست می‌دهد مبنی بر اینکه درست قبل از مهاجرت تاریخی بزرگ به خارج از آفریقا، ارتباط اجتماعی از راه دور بین مردم وجود داشته است.

یکی از سوال‌های مهم باستان‌شناسان همواره این بوده است که چرا خروج بزرگ از آفریقا، که ۶۰ تا ۷۰ هزار سال پیش اتفاق افتاد، بسیار موفق بود در حالی که پیش از آن، هیچ سفری به خارج از این قاره انجام نشده بود. فرضیه اصلی در این زمینه این است که آن زمان شبکه‌های اجتماعی موثری وجود داشتند. اکنون، یافته‌های این پژوهش برای نخستین بار ثابت می‌کند که ارتباط‌های اجتماعی گسترده‌ای درست قبل از مهاجرت بزرگ در جنوب آفریقا برقرار بوده است.

امی وی درباره پیدا شدن چاقوی سوییسی سنگی در آفریقا تاکید کرد: «یکی دیگر از واقعیت‌های جذاب در مورد این ابزار خاص این است که گروه‌های بسیاری در سراسر جهان از جمله در استرالیا نیز آن را ساخته‌اند.»

او گفت: «من برخی از اشکال استرالیایی ۵ هزار سال پیش این ابزار را با اشکال آفریقایی ۶۵ هزار سال پیش مقایسه کردم تا نشان دهم آن‌ها همگی در طیف وسیعی از یک نوع وسیله قرار می‌گیرند.»

علاوه بر گفته‌های این باستان‌شناس، تحقیق‌های قبلی نیز نشان داده است که در جنوب آفریقا از این ابزار به‌عنوان فناوری شکار و در استرالیا برای ساخت نیزه، سوراخ کردن، بریدن استخوان و پوست و همچنین شکل دادن به اشیای چوبی استفاده می‌شد.

بیشتر از علوم