نخست‌وزیر طالبان طرح چاپ سه میلیون گذرنامه جدید را تایید کرد

شماری از متقاضیان ماه‌ها قبل هزینه گذرنامه خود را پرداخته‌اند، اما هنوز آن دریافت نکرده‌اند

پس از فروپاشی دولت افغانستان، تقاضا برای دریافت گذرنامه به صورت بی سابقه افزایش یافت-KARIM SAHIB / AFP

تلویزیون ملی افغانستان که زیر نظر طالبان فعالیت می‌کند، روز چهارشنبه، ۲۵ خرداد (۱۵ ژوئن)، نوشت که ملا محمدحسن آخوند، نخست‌وزیر طالبان، در جلسه کابینه این گروه، طرح چاپ سه میلیون جلد گذرنامه را که «وزارت مالیه» (دارایی) طالبان ارائه کرده بود، تایید کرد.

بر اساس این گزارش، در کابینه طالبان همچنین تصمیم گرفته شد که به «کوچی‌ها» (عشایر کوچ‌نشین) نیز «تذکره» (سند تابعیت الکترونیک) داده شود. ملا محمدحسن آخوند به اداره‌های مربوطه دستور داد که روند چاپ سه میلیون جلد گذرنامه و توزیع «تذکره» بین کوچ‌نشینان را آغاز کنند.

نخست‌وزیر طالبان در حالی طرح چاپ سه میلیون جلد گذرنامه را تایید می‌کند که پس از فروپاشی دولت پیشین افغانستان، درخواست برای دریافت  گذرنامه به طرز بی‌سابقه‌ای افزایش یافته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فعالیت اداره پاسپورت افغانستان، که اکنون زیر نظر طالبان فعالیت می‌کند، در ۱۰ ماه گذشته چندین بار به دلیل چالش‌های فنی و فساد اداری متوقف شده است. عالم‌گل حقانی، رئیس پیشین این اداره، در اسفند ماه سال گذشته به اتهام فساد و اختلاس از مسند خود برکنار شد و مولوی عبدالحکیم حمدی به جای او گمارده شد. به دلیل رجوع بی‌سابقه مردم برای دریافت گذرنامه و خروج از افغانستان، یک جلد گذرنامه در بازار سیاه تا ۱۲۰۰ دلار آمریکایی نیز معامله شد. چندین تن از افرادی که از بازار سیاه  پاسپورت خریده‌اند، در بهمن ماه سال گذشته به ایندیپندنت فارسی گفتند که این بازار در کنترل افراد نزدیک به عالم‌گل حقانی، رئیس وقت اداره گذرنامه، است و روزانه ده‌ها جلد گذرنامه به قیمت‌های گزاف در بازار سیاه فروخته می‌شود.

هرچند با برکناری عالم‌گل حقانی، اعتراض مردم به گستردگی فساد در اداره گذرنامه تا حدی کاهش یافت، اما روند دریافت گذرنامه همچنان آلوده به فساد است و افرادی که واسطه یا پول برای پرداخت به افراد دخیل در روند صدور گذرنامه نداشته باشند، باید ماه‌ها منتظر بمانند.

در همین حال، شماری از متقاضیان گذرنامه که دست‌کم سه تا پنج ماه پیش مراحل اداری دریافت گذرنامه را طی کرده‌اند و وجه لازم را نیز پرداخته‌اند، هنوز گذرنامه‌های خود دریافت نکرده‌اند. امیر (نام مستعار) ساکن استان کاپیسا، به ایندیپندنت فارسی گفت که او و شماری از دوستانش، ۲۲ اسفند سال گذشته مراحل اداری دریافت گذرنامه را، به شمول «بایومتریک» (انگشت‌نگاری)، طی کرده‌اند و مبلغ لازم را نیز به حساب بانکی تعیین شده از سوی طالبان پرداخته‌اند، اما هنوز گذرنامه‌های خود را دریافت نکرده‌اند.

به گفته امیر، مسئولان اداره گذرنامه طالبان در کاپیسا پاسخ روشنی به مراجعان نمی‌دهند و فقط می‌گویند، «منتظر باشید، حتما گذرنامه دریافت می‌کنید.»

در اسفند سال گذشته که مولوی عبدالحکیم حمدی به ریاست اداره گذرنامه گمارده شد، دستور داد که توزیع گذرنامه برای بیمارانی که برای معالجه به خارج از افغانستان می‌روند، دانشجویان، و بازرگانان در اولویت قرار گیرد و در ضمن هر کسی که خواستار دریافت گذرنامه است، باید با ارائه سندی، دلیل نیاز خود را به گذرنامه توضیح دهد.

هرچند طالبان تاکنون تایید نکرده‌اند که گذرنامه‌های موجود اداره گذرنامه تمام شده است، اما متوقف شدن صدور این سند در بسیاری از شهرها، محدود کردن صدور آن برای افراد مشخص، و تایید طرح چاپ سه میلیون جلد گذرنامه جدید نشان می‌دهد که هجوم بی‌سابقه مردم در ۱۰ ماه گذشته برای دریافت گذرنامه، ذخیره گذرنامه‌های موجود این اداره را خالی کرده است.

مولوی عبدالحکیم حمدی، در پیامی ویدیویی که روز چهارشنبه، ۲۵ خرداد ۱۴۰۱، از خبرگزاری باختر پخش شد، گفت که مشکل و کمبودی در آن زمینه نیست و اداره تحت کنترل او به اندازه کافی گذرنامه چاپ شده در اختیار دارد، اما در توزیع آن محتاطانه عمل می‌کند و به نیازمندان، از جمله بیماران، دانشجویان، و بازرگانان اولویت داده است.